‘No-deal’ brexit zou uitbater Kanaaltunnel 15 miljoen euro winst kosten
Als politici aan beide zijden van het Kanaal het tegen 29 maart niet eens geraken over een brexitdeal, dan zal dat wegen op de winst van Getlink, de uitbater van de Kanaaltunnel. Dat meldt het bedrijf vandaag.
Als er een akkoord komt, verwacht Getlink dat het dit jaar een ebitda (winst voor belastingen, intresten, afschrijvingen en waardeverminderingen) zal boeken van 575 miljoen euro. In het geval van een ‘no-deal’ zou dat maar 560 miljoen euro zijn.
Vorig jaar draaide het bedrijf een ebitda van 569 miljoen euro. Getlink heeft vorig jaar nog een recordomzet van 1,079 miljard euro gerealiseerd, met dank aan de eigen shuttles die bijna 1,7 miljoen vrachtwagens en zowat 2,7 miljoen personenvoertuigen door de tunnel transporteerden, en aan de klant Eurostar. Die laatste vervoerde bijna 11 miljoen reizigers in hogesnelheidstreinen onder de Noordzee.
CEO Jacques Gounon verwacht na de brexitdatum wel wat problemen, maar tegen de tweede helft van het jaar zouden die van de baan moeten zijn. Het zal ervan afhangen hoe snel de douaneprocedures ingevoerd kunnen worden. Gounon wijst erop dat de grote meerderheid van de tunnelgebruikers internationale groepen zijn, "die het gewoon zijn grenzen over te steken en aanzienlijke interne douanedepartementen hebben".
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Wat gebeurt er met je woonlening, spaarcenten en verzekeringen bij een scheiding?
-
Mijnenergie
Waar kan je de lagere energieprijzen meteen voor enkele jaren vastleggen?
De stroom- en aardgasprijzen liggen vandaag een pak lager dan tijdens en na de energiecrisis. Als consument wil je die gedaalde prijzen mogelijk voor een lange tijd vastklikken. Alleen lijkt het erop dat de energieleveranciers niet meteen willen helpen. Mijnenergie.be vond één leverancier met een contract voor twee jaar én een buitenbeentje op de markt. Maar zijn die opties wel interessant? -
Marc Van Hool wil verkoop trailerafdeling Van Hool ongedaan maken: “Ons bod was op alle vlakken beter”
De Belgische investeringsmaatschappij CIM Capital wil het biedingsproces voor de afdeling ‘Industriële Voertuigen’ van busbouwer Van Hool uit Lier laten heropenen. CIM Capital is gedeeltelijk in handen van Marc Van Hool, deel van de familietak die geen aandelen in het busbedrijf bezat. -
-
10
Europa treedt op tegen Facebook en Instagram uit angst voor manipulatie verkiezingen
-
OESO: immigratie hielp ontwikkelde landen aan economische groei dankzij groter aanbod arbeidskrachten
Immigratie heeft ontwikkelde landen vorig jaar aan economisch groei geholpen, toen die kampten met grote tekorten aan arbeidskrachten. Dat blijkt donderdag uit een rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). -
Vlucht uit spaarboekjes brengt schatkist honderden miljoenen op
De opbrengst van de roerende voorheffing is in het eerste kwartaal van dit jaar met 45 procent gestegen tot bijna 1,2 miljard euro. Dat is te danken aan de rentestijging en aan de toenemende populariteit van termijnrekeningen en obligaties, schrijft De Tijd. -
PREMIUM2
Te mooi om waar te zijn? Carrefour belooft klanten via nieuwe app 20 euro cash om thuis te koken
-
Spaargids.be
Groot aantal spaarrekeningen verdwijnt: sneuvelt ook de jouwe deze zomer?
-
HLN Shop
Ken jij deze vijf types barbecue al? Van oldskool met houtskool tot Japanse verfijning
Tijdens het plannen van een grillfeest krijgen we al snel een luxeprobleem op ons... bord: het aanbod in de winkels beperkt zich niet meer tot een rooster met een bakje kolen onder. Anno 2024 vind je barbecues in alle denkbare soorten en maten. Hoe pik je hier het juiste exemplaar voor jou uit? HLN Shop plaatst vijf types barbecues in de kijker en bespreekt hun troeven en bijzonderheden. -
PREMIUM24
De blunder van 1,6 miljoen euro: waarom de CEO van AB InBev zo fors moest inleveren op zijn loon
In de lijst van CEO’s van beursgenoteerde bedrijven die in 2023 het meest verdienden, staat Ilham Kadri, de CEO van Solvay/Syensqo, op kop na een premie van – hou u vast – 12 miljoen euro. Ook opvallend: de twee voorbije jaren was Michel Doukeris, topman van bierproducent AB InBev, de grootverdiener. Maar toen blunderde hij en dat liet zich voelen. Waarom moest hij 1,6 miljoen euro inleveren? -
Crevits: “Werken moet lonen, maar als het minder gaat moet er ook ademruimte zijn”
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerEmi Hergersberg