© Hans Otten

“Ouderen zitten met een boel vragen over internet en sociale media”

De openbare computerruimte ’t Peeseeke in Herentals organiseerde zaterdag in het licht van de Digitale Week enkele lessen in computergebruik voor beginners. Dat onderricht werd gegeven door leerlingen van de Campus Collegestraat.

Hans Otten

Een tiental dames en heren van middelbare leeftijd volgt aandachtig en met hier en daar een gefronste wenkbrauw de uitleg die Jente, Mats, Maxim en Kevin geven over een programmaatje dat overbodige bestanden op hun computer opkuist. De vier laatstejaars van de opleiding IT & Netwerken van de Campus Collegestraat van de Herentalse scholengemeenschap kOsh verzorgen de eerste van drie lessen tijdens deze cursus tijdens de Digitale Week. Hun andere klasgenoten, dertien in totaal, geven later die zaterdagochtend nog onderricht over veilig computergebruik en surfen, en het veilige gebruik van Facebook en Messenger.

Leren mailen

De onderwerpen zijn zelf aangebracht door de gebruikers van ’t Peeseeke, de openbare computerruimte op de sociale campus Spiegelfabriek. “We vragen enkele ­keren per jaar waarover zij graag meer informatie willen krijgen”, zegt medewerker Dirk ­Haesendonckx van ’t Peeseeke. “Onze werking bestaat vooral uit basislessen voor beginnende computergebruikers zoals leren mailen of de beginselen van Word. Maar bij zo’n bevraging merk je dan dat vooral internet en sociale media hen bezighouden. Ze willen die graag gebruiken, maar willen het veilig doen. Onze klanten zijn vooral oudere mensen, want de jongere generaties groeien gewoon op met al die technologieën.”

Het is de vierde keer dat de opleiding IT & Netwerken van kOsh zijn medewerking verleent aan de Digitale Week. “Het project past in de opmaak van de GIP (geïntegreerde proef, red.) waarmee ze bezig zijn. Een onderdeel van de opleiding bestaat er ook in dat ze de opgedane kennis op een begrijpelijke manier kunnen overbrengen op anderen. Deze oudere gebruikers is één groep toehoorders, later op het jaar doen ze het ook nog eens voor de leerlingen uit de eerste graad uit onze Campus Ieperstraat”, zegt begeleidende leerkracht Geert Nies.

Voor de jongeren is het een spannende vuurdoop. “De onderwerpen hebben we opgelegd gekregen, maar de rest hebben we helemaal zelf gedaan. Dat betekent dat we een eigen lesprogramma hebben opgesteld, een bundel hebben uitgewerkt en een PowerPoint hebben gemaakt. We merken wel dat de mensen met heel veel vragen zitten en dat we hen vaak individueel moeten helpen. Er is heel veel interactie. Dan is het belangrijk dat je het heel helder kan overbrengen, maar het is boeiend om te doen.”

Individuele vragen

Dirk Haesendonckx grinnikt. “Het is een veel moeilijker publiek dan een klas leerlingen, waar iedereen netjes luistert en af en toe een hand opsteekt. Hier heeft iedereen zijn individuele vragen en wil die ook graag snel beantwoord zien. Ik probeer erover te waken dat het anderhalf uur van de les niet helemaal opgaat aan individuele begeleiding, maar dat vooral toch het lesprogramma gevolgd kan worden. Door de stortvloed aan vragen loopt de les meestal ook uit. Maar deze mannen doen het heel goed.”

’t Peeseeke is gestoeld op de vrijwilligerswerking die de cursussen en vrije inloopmomenten begeleiden. “Er is een medewerker weggevallen en nieuw bloed is dan zeker welkom”, zegt coördinator Lieze Valenberghs. “Maar dat geldt ook voor de andere werkingen van onze ontmoetingsruimte De Cirkel in de Spiegelfabriek.”