© Getty Images/iStockphoto

Uw energiefactuur wordt een stuk eenvoudiger

Vier op de tien Belgen begrijpen niet hoe hun energiefactuur precies in elkaar zit. Om een einde te maken aan het oerwoud aan onbegrijpelijke termen werkt minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) aan een vereenvoudiging. “Op termijn moet alles op één A4’tje passen”, zeggen ook de energieleveranciers zelf.

tom le bacq

Weet u wat de “toeslag beschermde klanten” precies is op uw energiefactuur? Snapt u wanneer er sprake is van geschat verbruik en wanneer van effectief? Als het u gaat duizelen, bent u niet alleen: vier op de tien hebben geen flauw benul hoe ze hun energiefactuur moeten doorgronden. Dat moet anders, vindt het Platform tegen Energiearmoede, dat beheerd wordt door de Koning Boudewijnstichting.

“Waarom een eenvoudigere factuur nuttig is? Omdat één op de vijf Belgen in energiearmoede leeft”, zegt Caroline George van de stichting. “Dat wil zeggen dat ze te veel uitgeven aan elektriciteit en gas, ofwel het licht of de verwarming uitdraaien omdat ze anders in financiële problemen komen.” Een eenvoudigere factuur is natuurlijk geen lágere factuur. “Maar het zorgt er wel voor dat iedereen begrijpt wat hij betaalt, het helpt om inzicht te krijgen in hun verbruik en om dat dus beter in de hand te houden.”

100 gegevens

De energieleveranciers zelf geven toe dat de huidige factuur een kluwen is. “Maar dat ligt niet alleen aan ons”, zegt Stéphane Bocqué van de federatie van Belgische Elektriciteits- en Gasbedrijven (FEBEG). “Wettelijk gezien moeten we minstens honderd gegevens verplicht vermelden. Wij willen op termijn nog één A4 overhouden met de meest essentiële gegevens.”

Binnenkort zit bevoegd minister Kris Peeters samen met de Vlaamse en federale ministers van Energie. “We moeten de essentie overhouden. Wat moet betaald worden, aan wie, tegen wanneer en op welk rekeningnummer.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER