Luister naar

NS boekt verliezen in Verenigd Koninkrijk

Nieuws
De NS kampt met forse tegenvallers in het Verenigd Koninkrijk. Het Nederlandse spoorbedrijf leed vorig jaar verlies op twee van de drie treinconcessies. Dat meldt Het Financieele Dagblad maandag op basis van recente jaarstukken.
Eduard Sloot
maandag 22 oktober 2018 om 12:40

Den Haag

Het dochterbedrijf Abellio, waarmee de NS in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk actief is, boekte 15,1 miljoen pond (omgerekend ruim 17 miljoen euro) verlies op de concessie Scotrail, waarmee Abellio het spoorverkeer in Schotland uitbaat. Op de Greater Anglia-concessie, waarmee Abellio het spoorverkeer van Londen naar Zuid-Oost-Engeland beheert, werd 2,5 miljoen pond (ruim 2,8 miljoen euro) verloren. Cijfers over de derde treinconcessie van Abellio, tussen Londen en Birmingham, zijn nog niet bekend.

NS, waarvan de aandelen volledig in handen zijn van de Nederlandse staat, moest vorig jaar bijstorten om de verliezen in het Verenigd Koninkrijk op te vangen. De slechte resultaten leidden ertoe dat Abellio minder geld in kas had dan de Britse overheid voorschrijft. NS maakte vorig jaar 54 miljoen pond (ruim 61 miljoen euro) over: 30 miljoen pond voor de Greater Anglia-concessie en 24 miljoen pond om het Schotse treinverkeer bij te plussen. Het FD meldt dat NS eind januari opnieuw 18 miljoen pond bijstortte voor de Greater Anglia-concessie. De NS erkent tegenover de krant dat er tegenvallers zijn. Tegelijk wijst het spoorbedrijf erop dat de bijstortingen bestaan uit leningen van het moederbedrijf aan het dochterbedrijf, waarover 8 procent rente wordt betaald. ‘Er is geen reden te veronderstellen dat het geld aan het eind van de concessie niet kan worden terugbetaald’, aldus financieel directeur Bert Groenewegen van NS.

Verder wijst Groenewegen op een voor NS onvoordelige clausule in de Greater Anglia-concessie voor het treinverkeer tussen Londen en Zuid-Oost-Engeland. Daar valt het deel van de opbrengsten dat Abellio moet afstaan aan de Britse overheid, hoog uit. Die afdracht is gebaseerd op de groei van de werkgelegenheid in Londen en omstreken, terwijl de passagiersaantallen veel minder zijn gestegen, mogelijk doordat meer mensen vanuit huis werken. NS en Abellio willen van die afspraak af, maar het Britse ministerie van Transport houdt eraan vast. ‘Wij zijn het niet eens met de clausule en hopen dat het ministerie ook ziet dat die niet houdbaar is’, zegt financieel directeur Groenewegen in het FD. ‘Mogelijkerwijs brengen we dit voor de rechter.’

Het verlies op het Schotse trein­verkeer wordt veroorzaakt door de tegenvallende economische groei, ­aldus de topman. Ook had extreem weer veel uitval van treinen tot gevolg. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.