Schepen van Economie Greet Geypen met de Mechelse galerie-uitbaters.© Stad Mechelen

Affichecampagne zet kunstgaleries in de kijker: “Drempel verlagen om binnen te stappen”

Mechelen -

De stad Mechelen lanceert een promotiecampagne om de kunstgaleries in de stad in de kijker te zetten. Via raamaffiches met een uitnodigende boodschap willen de galeriehouders mensen aanmoedigen om binnen te springen. Want de drempel om effectief kunst te ontdekken, is voor veel mensen hoog.

Stijn Van de Sande

Het aantal kunstgaleries in Mechelen is de voorbije jaren toegenomen. Dat vormt volgens het stadsbestuur een waardevolle toevoeging op het cultureel landschap en de stad wil de bekendheid van de galeries dan ook naar een hoger niveau tillen. “Want er wordt vaak gedacht dat een bezoek aan een galerie gepaard moet gaan met een aankoop, maar dat is een misvatting”, zegt schepen van Economie Greet Geypen (Voor Mechelen).

“Samen met de zaakvoerders hebben we nagedacht over hoe we de galeries in de kijker kunnen zetten”, klinkt het. “Want beide willen we Mechelen op de kaart zetten als bruisende kunststad waar bezoekers, toeristen en Mechelaars kunnen genieten van een rijk aanbod aan kunst. Door de galeries te ondersteunen en actief te promoten dragen we bij aan het culturele leven in de stad en versterken we de bestaande kunstscène.”

Kunstgalerie Malines Art Gallery.© Leen Van de Sande

Een eerste initiatief van de stad is een affichecampagne. “Met de uitnodigende boodschap ‘Kijken mag, spring gerust eens binnen’ willen we zo veel mogelijk mensen overtuigen om effectief ook binnen een kijkje te nemen in de galeries”, zegt Geypen. “Maar we willen nog verder gaan. Zo worden er plannen gemaakt om een kunstnacht te organiseren. Daarnaast zullen de kunstgaleries een prominentere plaats krijgen op de website van Visit Mechelen.”

Dynamiek

“Dat het aantal kunstgaleries stijgt, bewijst dat er in Mechelen een bijzondere dynamiek aan de gang is”, vult schepen van Cultuur Björn Siffer (Voor Mechelen) aan. “Kunstenaars voelen zich goed in onze stad, maar soms is de drempel nog wat te hoog om een galerie binnen te stappen. Mensen twijfelen. Moeten we dan kopen of niet? Daarom lanceren we deze campagne, want je mag ook gewoon kijken en genieten van kunst.”

De stad wil naar eigen zeggen ook in de toekomst initiatieven blijven nemen om de banden met de kunstscène aan te halen en te versterken.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners