Na een groep milieuorganisaties vecht nu ook Brussels Airlines de omgevingsvergunning van Brussels Airport aan.
Foto: Getty

Ook Brussels Airlines vecht vergunning voor Brussels Airport aan: "Aantal vluchten beperken, mag pas laatste optie zijn"

Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines vecht de nieuwe omgevingsvergunning voor Brussels Airport aan bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) reikte die eind maart uit, maar legde de luchthaven een aantal voorwaarden op. Maar die zijn niet evenwichtig genoeg, zegt Brussels Airlines.

De nieuwe omgevingsvergunning voor Brussels Airport, een van onbepaalde duur, legt de luchthaven onder meer een grens op van het aantal vliegbewegingen. Tegen 2032 mogen dat er maximaal 240.000 zijn. Dat plafond stuit luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines tegen de borst.

"Wij verzetten ons niet tegen het idee in de omgevingsvergunning om de geluidsoverlast te beperken of om de uitstoot te verlagen", zegt woordvoerder Nico Cardone. "Maar als je dat wilt doen, zijn er Europese regels. Dat heet de 'balanced approach'. Dat betekent dat je beperkingen op het aantal vluchten als laatste toevluchtsoord zoekt en dat is hier niet gebeurd."

Brussels Airlines start daarom een procedure bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Volgens de luchtvaartmaatschappij zijn er eerst andere maatregelen mogelijk om de overlast te beperken. Zo wijst Cardone naar de vernieuwing van de vloot van het bedrijf. De nieuwe A320neo-vliegtuigen van Brussels Airlines stoten bijvoorbeeld tot 20 procent minder uit en produceren tot 50 procent minder geluid.

Pas als andere maatregelen niet zouden werken, kan je naar operationele beperkingen gaan. Dat is de Europese wet en die wordt hier niet toegepast

Nico Cardone, woordvoerder Brussels Airlines

"Maar je kunt ook de start- en landingsbanen efficiënter gaan gebruiken", voegt hij toe. "En je kunt de overlast bij mensen thuis beperken door betere isolatie. Pas als die maatregelen niet zouden werken, kan je naar operationele beperkingen gaan. Dat is de Europese wet en die wordt hier niet toegepast.

Nog meer procedures

Brussels Airlines is overigens niet de eerste speler die de omgevingsvergunning van Brussels Airport aanvecht. Gisteren lieten ook 13 milieuorganisaties en bewonersverenigingen weten dat ze naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen stappen. Volgens hen zijn de voorwaarden die in de vergunning worden opgelegd, ruim onvoldoende om de gezondheid van de omwonenden te beschermen en om de impact op het klimaat en de omgeving te beperken.

Ook binnen de Brusselse regering woedt er een pittige discussie over de omgevingsvergunning. Ecolo-minister van Leefmilieu Alain Maron kondigde op eigen houtje aan dat hij daartegen in beroep wil gaan, maar zijn Open VLD-collega Sven Gatz is het daar helemaal niet mee eens. Aangezien de Brusselse regering in consensus moet beslissen, zit het dossier momenteel geblokkeerd.

Brussels Airport zelf is trouwens ook niet onverdeeld gelukkig met de voorwaarden in de omgevingsvergunning. "De beperking van het aantal vliegbewegingen die de vergunning oplegt, treft de toekomst van het hele ecosysteem op de luchthaven", klonk het destijds in een eerste reactie. "240.000 vliegbewegingen per jaar geeft een groeimarge tot 2032, maar er zal een bijstelling nodig zijn om daarna verder te groeien."

Meest gelezen