Onhaalbare targets en onredelijke regiomanagers: zo gaat het er écht aan toe in Lidl

© Boumediene Belbachir

“Het werktempo is moordend en targets onhaalbaar”, zegt personeel van Lidl. In bijna de helft van de filialen wordt vrijdag voor de derde dag op rij gestaakt. “We zijn het zo beu.” De directie probeert het met een verzoeningsgesprek.

Myrte De Decker

De impasse bij winkelketen Lidl is compleet. Donderdag stond opnieuw sociaal overleg tussen vakbonden en directie op de planning, maar dat mislukte. Toen dat nieuws het personeel bereikte, breidde de spontane staking uit. Aanvankelijk waren een 70-tal winkels gesloten, tegen de avond werden dat er 143. Dat is bijna de helft van de circa 300 Belgische vestigingen. Ook vrijdag blijven nog heel wat filialen gesloten.

© Photo News

“We zijn de werkdruk zo beu”, zucht een stakend personeelslid. Werknemers reageren alleen anoniem, uit schrik voor represailles. Volgens Johan Lippens van de christelijke vakbond staat in de CAO immers dat bedienden niet met de pers mogen praten.

“Vol goede moed ben ik iets meer dan een jaar geleden aan deze job begonnen”, zegt de vrouw. “Mijn nieuwe collega’s waarschuwden al snel voor de hoge werkdruk. We moeten zelf kuisen, broodjes afbakken, rekken aanvullen, herschikken en opruimen.” Tussendoor moet ze ook bijspringen aan de kassa. “Er mogen niet meer dan twee klanten in een rij staan wachten. Ik begrijp dat wel, want ik schuif zelf ook niet graag aan. Maar dat is tijd die je verliest om je eigen taak af te werken.”

Bovendien draaien de winkels ook bijna altijd op een minimumbezetting, klagen de werknemers. “Ik werk in een van de grotere filialen met meer dan 1.500 m² winkelruimte”, zegt de vrouw. Doorgaans werken we met vijf of zes collega’s. Als iemand onverwacht uitvalt, zelfs maar met vier.”

Die werkdruk is niet nieuw, getuigt een voormalig filiaalverantwoordelijke. “Het werktempo is moordend en de targets zijn meestal onhaalbaar. In mijn winkel zaten we er altijd nét onder. Ik vond dat verdacht. De regiomanagers toonden zich dan van hun slechtste kant. En als we de targets dan toch eens haalden, verhoogden ze die systematisch. Het was een vicieuze cirkel.”

© Boumediene Belbachir

Het zouden ook die regioverantwoordelijken zijn die donderdag stakende personeelsleden afdreigden met ontslag of zware sancties. “Het is alsof zij zich harder opstellen dan de nationale directie”, zegt Thomas Vanbiervliet van ACLVB. “Wij blijven met iedereen praten om samen tot een oplossing te komen.”

Verzoeningspoging

Om twee uur vrijdagnamiddag staat op vraag van de directie een verzoeningscomité gepland. “De voorstellen moeten wel de moeite zijn”, vindt Vanbiervliet. “De directie moet beseffen dat het glas volledig leeg is. Met één of twee druppeltjes lessen ze onze dorst niet.” Als er maandag nog altijd geen schot in de zaak is, dreigen ze met creatievere acties. “We kunnen bijvoorbeeld werken achter gesloten deuren, zodat we niet aan de inkomens van de werknemers raken”, zegt vakbondsman Johan Lippens (LBC-NVK).

© Boumediene Belbachir

Omzetverlies kan in de miljoenen lopen

Voor de derde dag op rij blijven de deuren van heel wat Lidl-filialen vrijdag gesloten. Dat leidt tot een omzetverlies dat tot in de miljoenen kan lopen. Het is echter nog te vroeg om concrete bedragen te kennen. Naast die gemiste inkomsten is er ook nog de imagoschade. “Negatieve berichten in de media zijn altijd schadelijk”, zegt Walter Gelens van akkanto, gespecialiseerd in de reputatie van bedrijven. “Consumenten zijn verplicht een andere winkelketen op te zoeken om hun boodschappen te doen. Dat kan hun winkelgedrag permanent beïnvloeden. Hoe langer het duurt, hoe meer schade.”

Akkanto stelde gisteren ook een nieuwe RepTrak voor, dat het imago van bedrijven beoordeelt. Dat van supermarktketen Carrefour kreeg een flinke deuk na de sociale onrusten begin dit jaar. Ook toen werd in een aantal filialen gestaakt.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer