Schepen Gabriella De Francesco en Evi Bercx van kinderopvang De Vijfling.© Stad Mechelen

Stad zet beroep van kinderbegeleider in de verf met nieuwe campagne: “Sector heeft nood aan extra handen”

Mechelen -

Om het beroep van kinderbegeleider in de verf te zetten, start de stad Mechelen dit weekend met een grote communicatiecampagne. Via affiches en filmpjes op sociale media worden huidige kinderbegeleiders bedankt en wil de stad mensen warm maken voor een job in de kinderopvang.

Stijn Van de Sande

Medewerkers van kinderdagverblijven, onthaalouders en begeleiders in de naschoolse opvang zijn vaak van onschatbare waarde in de eerste levensjaren van een kind. Maar het is een zware job die de laatste jaren steeds meer onder druk kwam te staan. Om alle Mechelse kinderbegeleiders te bedanken voor hun inzet en om mensen te enthousiasmeren voor een job in de kinderopvang, lanceert de stad een communicatiecampagne.

De campagne omvat onder meer affiches die verspreid in de stad te zien zullen zijn en filmpjes op sociale media. “De laatste jaren stond de sector onder enorme druk, waardoor er veel minder mensen kozen voor de job”, zegt schepen bevoegd voor Kinderopvang Gabriella De Francesco (Voor Mechelen). “Daarom ben ik ook zo blij met deze campagne. De mooie kanten en de maatschappelijke meerwaarde van de job worden extra belicht.”

Meer kansen

Door extra investeringen in de kinderopvang en de verlaging van de ratio, komen er de komende jaren meer jobs bij. Maar die vacatures moeten ingevuld raken. “Vele handen maken het werk niet alleen lichter, maar ook leuker”, zegt De Francesco. “Kinderbegeleiders zullen meer kansen krijgen om hun eigen talenten en interesses in te zetten binnen hun job. Dat zorgt voor een veelzijdige begeleidingsstijl waarbij ieder kind zijn of haar plekje kan vinden om zich te ontplooien.”

“Als begeleider ben je voor enkele jaren een belangrijke factor in de ontwikkeling van kinderen”, zegt Evi Bercx, directrice van kinderopvang De Vijfling in Hombeek (Mechelen). “Samen met het gezin zorg je voor de eerste mijlpalen in hun leven en ontdek je elk individueel karakter. Meer mensen aanzetten om voor de job te kiezen, blijft dan ook belangrijk. Daarom schreven we een memorandum voor de stad om de job extra te belichten en juichen we deze campagne zeker toe.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners