Volledig zelfrijdende auto is écht nog niet voor morgen
Vergeet het idee dat u weldra met de voeten op het dashboard en ondertussen de smartphone raadplegend naar uw werk zal pendelen. De volledig zelfrijdende auto is écht nog niet voor morgen. Pas ten vroegste tegen 2065 laten we het stuur volledig los, zo meent de Nederlandse automobielvereniging RAI.
Het leek erop dat een rijbewijs al in de relatief nabije toekomst overbodig zou worden. Maar volgens de Nederlandse tegenhanger van onze automobielfederatie Febiac is de volledig autonoom rijdende personenwagen toch nog niet voor de eerste 45 jaar. “We zien vandaag al wel een hoop mooie ontwikkelingen zoals rijstrookondersteuning, noodremfuncties, dodehoekspiegelherkenning en adaptieve cruise controle, waarbij automatisch afstand wordt gehouden”, zegt Floris Liebrand van RAI, de Nederlandse belangenvereniging voor de automobielindustrie. “Samen doen ze het aantal aanrijdingen al aanzienlijk dalen. Maar ondanks al die mooie ontwikkelingen zijn we nog lang niet zover dat we het stuur overal en volledig los kunnen laten.”
Volledig autonoom rijden
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
19
Criminelen frauderen met QR-codes: “Klanten tot 300 euro kwijt”
-
PREMIUM31
“Meer dan genoeg bereik voor woon-werkverkeer”: MediaMarkt verkoopt e-step die 70 km/u haalt, maar mag dat wel?
“Je haalt snelheden tot maar liefst 70 km/u op de openbare weg.” Een advertentie van MediaMarkt voor een elektrische step doet wenkbrauwen fronsen. Met zo’n exemplaar lijkt je woon-werkrit misschien een fluitje van een cent, maar verantwoord lijkt die snelheid niet meteen op twee kleine wieltjes. Is zo’n racemonster wel toegelaten op de weg, zoals elektroketen MediaMarkt beweert? Mag dat zomaar verkocht? En wat riskeer je als je in overtreding bent met zo’n supersnelle step? -
Independer
Bijna geen cabrio’s meer onder de 35.000 euro: 4 zaken om rekening mee te houden als je er één koopt
Opvallend: tegenwoordig vind je nagenoeg geen nieuwe cabrio meer onder de 35.000 euro. Hoe komt dat? Zijn er toch goedkopere modellen? En wat kost het om die te verzekeren? Independer.be wijst op vier dingen die je moet weten als je er deze zomer één wil kopen. -
-
PREMIUM
De zin/onzin van ultrasnelle laadpalen: wat kosten ze en hoe snel laden elektrische wagens nu al op?
-
Jobat
Vier vijfde werken voor een betere werk-privébalans? Dit is de impact op je loon en extralegale voordelen
Iets meer dan een kwart van de Belgische loontrekkenden werkt deeltijds. Een van de opties daarbij is een viervijfderegeling. Hoeveel werknemers kiezen daarvoor en wat is de populairste vrije weekdag? Hoeveel loon moet je inleveren voor die dag minder werken? En wat is de impact ervan op je extralegale voordelen en pensioen? Jobat.be zocht het uit. -
24
Door deze veelgemaakte fouten slijt je auto bovenmatig snel
Tijdens de autorijlessen wordt ons vooral geleerd hoe je schadevrij door het verkeer komt, maar niet of nauwelijks hoe je moet rijden om slijtage aan je auto te voorkomen. Als je deze slechte gewoontes afleert, gaat je auto langer mee. -
Ondanks veel protest en sabotage: Tesla mag gigafabriek in Duitsland nog een pak groter maken
-
KIJK. Tesla ramt ei zo na trein omdat automatische piloot overweg niet herkent
-
PREMIUM
“Af en toe je stuur loslaten kost 6.000 euro extra”: wanneer komen er zelfrijdende auto's op de Belgische wegen?
Donderdag voerde onderzoekscentrum IMEC op een afgesloten circuit in Lommel testen uit met zelfrijdende auto’s. Vanaf 2026 ziet Vlaams minster van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) zulke testen ook zitten op de openbare weg. Wil dat zeggen dat we binnenkort een wagen gaan kunnen kopen die ons uit zichzelf zal rondrijden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn maakt de balans op en rekent bespreekt de kostprijs daarvan die ook wij nu al voelen. -
PREMIUM196
Wie 123 km/u rijdt op de snelweg zal het horen: nieuwe auto’s moeten piepen wanneer je te snel gaat
Knipperen, pingen of piepen. Vanaf juli moet elke nieuwe auto een waarschuwing geven wanneer de chauffeur het gaspedaal te diep indrukt. De verplichte Europese invoering stuit op veel weerstand, en dat begrijpt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. “De psychologische impact van zo’n systeem mag je niet onderschatten.” Hoe gaat het juist in z’n werk? En waarom deze ingrijpende maatregel? -
Mijnenergie
Waar kan je de lagere energieprijzen meteen voor enkele jaren vastleggen?
10 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerYvan Lissens
Guy Goethals
Donald Borremans
François Defosse
Steven De Baerdemaeker