Direct naar artikelinhoud
Ingestorte brug

De Morandi-brug in Venezuela: zelfde architect, zelfde ontwerp, nog minder onderhouden

De Generaal Rafael Urdanetabrug in Venezuela.Beeld EPA

Sinds het drama met de Morandi-brug in Genua zijn de ogen gericht op deze brug in Venezuela. De brug over het meer Maracaibo vertoont opvallende gelijkenissen met de rampbrug. Daar is een reden voor: hij is ontworpen door dezelfde architect.

De bijna 9 kilometer lange Generaal Rafael Urdanetabrug werd voltooid in 1962, vijf jaar voor zijn Italiaanse tweelingbroertje. Hij is gebouwd volgens hetzelfde ontwerp en op dezelfde wijze. 

De brug is in het verleden al eens gedeeltelijk ingestort. In 1964 ramde een olietanker een van de pijlers. Zeven mensen kwamen om toen vier auto's in het meer stortten.

Onderhoud verwaarloosd

Experten maken zich zorgen dat het onderhoud van de brug door de economische crisis in het land verwaarloosd is. Volgens Marcelo Monnot, voormalig voorzitter van het Engineering Center van de staat Zulia, zijn de stalen balken die de brug zijn stevigheid moeten geven al tientallen jaren niet geïnspecteerd.

Bovendien wordt amper gecontroleerd hoeveel voertuigen de brug oversteken. "Het weegsysteem werkt al jaren niet meer, dus het gewicht van de passerende vrachtwagens wordt niet berekend."

'Het weegsysteem werkt al jaren niet meer, dus het gewicht van de passerende vrachtwagens wordt niet berekend'
Marcelo Monnot, ingenieur

Vorige week vatte een elektriciteitskabel op de brug vuur, waarna de stad Maracaibo meerdere uren in duisternis gehuld was. Er wordt gevreesd dat de kabel overbelast was; volgens de overheid was het sabotage.

"Ze hebben niet grondig onderzocht welke schade de brand heeft aangebracht aan de infrastructuur", zegt oppositieraadslid Nora Bracho. De brug is intussen weer geopend.