De nadruk lag op het opzetten van miniprojecten rond Duurzame ontwikkelingsdoelstellingen.© Hélène Baccaert

Leerlingen Atheneum ronden projecten ‘Youth 4 Change’ af met verrassing: “Sommigen mogen naar Tanzania”

Lier -

Vrijdagavond sloten de leerlingen van de Campus Louis Zimmer van het Atheneum Lier de ‘Youth 4 Change-projectweek’ af. Jongeren uit verschillende klassen hadden een hele week toegewijd gewerkt aan hun projecten, die ze vol trots presenteerden.

Hélène Baccaert

Youth 4 Change, een tweejarig intercultureel uitwisselingsproject van VIA Don Bosco, stond centraal tijdens deze projectweek. Het programma richtte zich voornamelijk op de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen of SDG’s. Sinds september hadden leerlingen van 4 Maatschappij en Welzijn, 5 Assistentie Wonen, Zorg en Welzijn en 5 Opvoeding en Begeleiding al diverse workshops bijgewoond, in samenwerking metVIA Don Bosco.

Een verrassing wachtte de jongeren aan het einde van de week. Diegenen die gepassioneerd waren door het project en zich sterk betrokken voelden, konden zich kandidaat stellen als ambassadeur. Deze ambassadeurs zullen in kleine groepjes verderwerken, samen met leerlingen van een school in Tanzania. Voor een selecte groep van acht leerlingen wacht zelfs de kans om naar Tanzania te reizen.

Kwaliteitsonderwijs

Danielle Wopereis van VIA Don Bosco benadrukt het harde werk van zowel leerlingen als leerkrachten gedurende de week. “Youth For Change komt voort uit de missie van VIA Don Bosco om wereldwijd kwaliteitsonderwijs te bevorderen. We zijn trots op onze inspanningen om jongeren te empoweren tot kritische, solidaire en verantwoordelijke wereldburgers. Dit hebben we hier ook met succes gedaan.”

“We zijn trots op onze inspanningen om jongeren te empoweren tot kritische, solidaire en verantwoordelijke wereldburgers. Dit hebben we hier ook met succes gedaan”

Danielle Wopereis

VIA Don Bosco

Danielle Wopereis van VIA Don Bosco.© Hélène Baccaert

Wereldburger

Het programma van Youth 4 Change begon met zelfreflectie, waarbij leerlingen zichzelf en hun rol als wereldburger onder de loep namen. Vervolgens werkten ze aan het cultiveren van een groeimindset en het begrijpen van mondiale uitdagingen.

Tijdens de projectweek richtten de verschillende klassen zich op specifieke doelstellingen, waaronder het bestrijden van armoede en honger, het bevorderen van gezondheid en welzijn, en het stimuleren van verantwoorde consumptie en productie. De presentaties van de leerlingen bestreken een breed scala aan onderwerpen, van voedselverspilling tot duurzaamheid in de modesector. Gedurende de hele week staken de leerlingen ook de handen uit de mouwen door te helpen bij vrijwilligersorganisaties.

De leerlingen presenteren hun resultaten.© Hélène Baccaert

Miniprojecten

“In het eerste jaar ligt de nadruk op het opzetten van miniprojecten rond de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen. Maar we zetten de leerlingen niet zomaar aan het werk”, legt Wopereis uit. “We gaan in op de persoonlijke comfortzone van de jongeren en zoomen in op hun talenten en verschillende vormen van intelligentie. Het project start tegelijk in een partnerland, waarmee de leerlingen in het eerste jaar virtueel uitwisselen rond deze burgerschapsinitiatieven.”

Toekomst

Directeur Alessandro Fontana prees de vaardigheden van de leerlingen en benadrukt het belang van de behandelde thema’s. “Het is een bijzondere dag waarop we vieren wat we hebben bereikt. Maar dit is slechts het begin. Onze jeugd heeft zich ingezet voor belangrijke kwesties zoals voedsel, welzijn, duurzame productie en consumptie, en armoede. Dit zijn geen loze onderwerpen, maar zaken die onze school na aan het hart liggen”, vertelt hij.

“Het doet ons enorm plezier dat onze jeugd kiest voor die thema’s. Het doet me ook plezier om te zien wat jullie allemaal gedaan hebben deze week: van kledij ophalen tot gaan werken in een sociaal restaurant. Het stopt niet vandaag. Natuurlijk, gaan wij als school initiatieven nemen, maar het stopt niet bij de school. Want de toekomst zijn al die jongeren die hier juist voor jullie stonden. Ik ga hier naar buiten als een heel fiere directeur.”

Gedurende de projectweek hielpen de jongeren ook bij vrijwilligersorganisaties.© Hélène Baccaert

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners