© AWV

Zware verkeershinder verwacht op Liersebaan in Massenhoven vanaf eind mei

Massenhoven -

De bouw van de rotonde op het kruispunt van de Liersebaan (N14) en de Vaartstraat in Massenhoven (Zandhoven) vlak bij de brug start binnenkort. Vanaf de tweede helft van mei wordt grote verkeershinder verwacht.

Van dinsdag 21 tot en met vrijdag 24 mei legt de aannemer een tijdelijke inrit aan naar de bedrijvenzone Vaartstraat. Tijdens deze werken kan verkeer de werfzone nog steeds in beide richtingen passeren. Voor het maken van een doorsteek voor de nutsleidingen geldt in die periode tijdens één nacht beurtelings verkeer in de Vaartstraat ter hoogte van de Burger King.

Op maandag 27 mei start de aanleg van de nieuwe rotonde. Dat gebeurt in twee fases. Eerst start de bouw aan de kant van de Vaartstraat. Daarna, vermoedelijk in juli, aan de kant van de Kerkstraat. Tot slot werkt de aannemer aan de middenberm ter hoogte van de Hoge Weg. Als alles vlot verloopt, zijn alle werken eind augustus klaar.

© AWV

Op de N14 geldt vanaf 27 mei eenrichtingsverkeer naar Lier, vlak na de Hogeweg tot aan de op- en afrit van de E313. De Hogeweg blijft bereikbaar en kun je in- en uitrijden.

De Kerkstraat kun je enkel inrijden komende van Zandhoven en uitrijden richting Lier.

Hier komt de rotonde.© kma

Verkeer van Lier of van de E313 naar Zandhoven volgt een omleiding over Viersel via de Herentalsebaan, de Hofstraat, de Vierselbaan en de N14. Verkeer op de E313 van Antwerpen naar Zandhoven, volgt best deze alternatieve route via de E34 in Ranst en afrit Zoersel.

Fietsers en voetgangers kunnen via de Kerkstraat en het jaagpad langs het Albertkanaal. Op de N14 rijden fietsers aan de kant van de Kerkstraat in beide richtingen.

Het zal dus nóg wat langer aanschuiven worden op de Liersebaan volgende maand.

Doorgaand zwaar verkeer

Wat mobiliteit betreft in Massenhoven: op de gemeenteraad van Zandhoven merkte N-VA op dat er klachten vanuit de Hogeweg in Massenhoven kwamen dat er ondanks het verbod op doorgaand zwaar verkeer opnieuw vrachtwagens door de dorpskernen van Massenhoven en Zandhoven rijden. Burgemeester Luc Van Hove (CD&V) zei dat hij die signalen ook had ontvangen vanuit de Hogeweg en de Oelegembaan.

7 boetes

N-VA vroeg cijfers over de controles. “Januari was een sensibiliseringsmaand. Van februari tot nu zijn er op alle mogelijke momenten 77 controles gebeurd door onze politie, waarbij zeven processen-verbaal werden opgesteld. Dit gaat om een boete van 184,10 euro, onmiddellijk te betalen”, wist de burgemeester. “Vooral tussen 6 en 7 uur ’s ochtends zouden vrachtwagens de verbodsborden het meest negeren. Daarop gaan we meer controleren. We moeten er wel rekening mee houden dat bij calamiteiten op de snelweg het verkeer dat tussen Zoersel en Oelegem vastzit op de E34, toch nog via Massenhoven en Zandhoven weg moet. Door de huidige werken aan de brug in Ranst zijn er meer calamiteiten momenteel.”

Paul Stulens (Vlaams Belang) vraagt waarom er geen bord op de snelweg aan de afrit mag komen om vrachtwagenchauffeurs vroeger te verwittigen? “Nu moeten ze soms beneden manoeuvreren en versperren ze de weg.” Burgemeester Van Hove legde uit dat het Agentschap Wegen en Verkeer geen toestemming geeft voor zo’n verbodsbord aan de afrit.

Als de software van de ANPR-camera’s is aangepast, zal de handhaving vlotter verlopen.

 (kma)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit Kempen