Direct naar artikelinhoud

Nederlandse tankstations staan droog door tekort aan chauffeurs en aanhoudende droogte, in België geen bevoorradingsproblemen

Nederlandse tankstations staan droog door tekort aan chauffeurs en aanhoudende droogte, in België geen bevoorradingsproblemen
Beeld ANP

Verscheidene pompstations in Nederland hebben geen brandstof meer. Door de aanhoudende droogte en een nijpend tekort aan gekwalificeerde chauffeurs zijn er aanvoerproblemen, zo meldt de belangenvereniging Tankstations BETA vandaag. In België zijn er geen noemenswaardige problemen met de bevoorrading van tankstations. Dat zeggen de petroleumfederatie BPF en de federatie van brandstoffenhandelaars Brafco.

Door de droogte is het waterpeil in de rivieren gezakt. Schepen die brandstofdepots bevoorraden, kunnen daardoor minder zwaar beladen worden. Ook heeft de sector last gehad van een recent olielek in de Rotterdamse haven.
Een structureel probleem is het gebrek aan chauffeurs, voegt een woordvoerder van BETA nog toe. "Deze bestuurders moeten speciale opleidingen hebben gevolgd, omdat ze rijden met gevaarlijke stoffen. Maar er is een groot tekort aan deze mensen. Dit is een belangrijke oorzaak voor het probleem."

BETA, dat ongeveer duizend leden heeft, krijgt dagelijks telefoontjes van bezorgde pomphouders. "Sommige staan een paar uur droog, andere soms tot wel drie dagen. Dan mis je flink wat omzet."

Geen problemen in België

In België gebeurt het transport van brandstof veel minder via rivierlopen. De depots worden bevoorraad via de monding van rivieren, via kanalen, via pijpleidingen of rechtstreeks aan de raffinaderijen in Antwerpen, legt Jean-Pierre Van Dijk van BPF uit. Enkel in Luik is men deels afhankelijk van transport via de Maas.

Volgens Johan Mattart van Brafco is er ook in ons land een tekort aan gekwalificeerde chauffeurs die met gevaarlijke stoffen mogen rijden. "Maar dat is een structureel probleem, dat is nu niet erger dan vroeger."