Direct naar artikelinhoud
Politiek

Klok tikt voor regering-Bourgeois: komt er akkoord over 3 aartsmoeilijke dossiers?

Zeggen dat de superministerraad van de Vlaamse regering zich over veel dossiers buigt, is een understatement.Beeld Eric de Mildt

De Vlaamse regering is om 10 uur vanochtend begonnen aan een superministerraad. Minister-president Geert Bourgeois (N-VA) wil net voor het zomerreces een akkoord vinden over drie sleuteldossiers maar dat wordt puffen, zwoegen en zweten.

Hoewel er vandaag een heleboel op tafel liggen, zijn alle ogen gericht op de ‘grote drie’: het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen (beter bekend als de 'betonstop'), het Vlaams klimaat- en energieplan en het Vlaams afvalplan. 

Het zijn deze dossiers waarmee de regering-Bourgeois, die de voorbije jaren niet uitblonk in daadkracht, toch nog zijn stempel kan drukken op het Vlaanderen van de toekomst. De minister-president lijkt zich hier goed van bewust. Geert Bourgeois (N-VA) droomt van een allesomvattende deal, vanavond of desnoods morgenochtend. Maar een akkoord sluiten zal onderhandelingstalent en doorzetting vergen.

Lees verder onder de foto.

Superministerraad Vlaamse regering. Bourgeois,Van Deurzen, Gatz, Crevits, Homans, Tommelein, Weyts, Schauvlieghe. Gatz deelde kinder boekjes uit aan iedereen. / © Eric de Mildt. All rights reserved.Beeld Eric de Mildt

Schauvliege

Verschillende bronnen melden dat de regeringspartijen N-VA, CD&V en Open Vld inhoudelijk nog lang niet op dezelfde lijn zitten: niet over de betonstop, niet over het klimaat- en energieplan en ook niet over het afvalplan. Vooral tussen de gewezen kartelpartners N-VA en CD&V lijken de tegenstellingen nog groot. 

De Vlaams-nationalisten vinden dat milieuminister Joke Schauvliege een boeltje heeft gemaakt van het voorbereidende werk. Zo zouden de teksten over de boskaart, een nieuw document dat moet bepalen welke zonevreemde bossen Vlaanderen wil beschermen, pas woensdagvoormiddag zijn afgeleverd. Het kabinet-Schauvliege ontkent dat met klem. Volgens hen waren de teksten al weken klaar.

Wat ook voor ergenis zorgt bij N-VA is dat Schauvliege de afgelopen dagen weigerde om het Vlaams afvalplan te agenderen op de superministerraad. De CD&V-minister wil graag statiegeld invoeren op plastic flessen en blikjes maar staat hier alleen mee. Door het afvalplan niet te agenderen hoopt ze van statiegeld een verkiezingsthema te maken. Het compromis is dat het plan niet officieel geagendeerd wordt maar er wel "over gesproken kan worden".

'Het afvalplan is eigenlijk het enige dossier dat rijp is, maar CD&V wringt tegen'
Een regeringsbron

“Het afvalplan is eigenlijk het enige dossier dat rijp is, maar CD&V wringt tegen”, meldt een regeringsbron. “Aan de andere dossiers is echt nog veel werk.” 

Deelakkoorden

De kans is reëel dat de regering-Bourgeois zich straks moet neerleggen bij een aantal deelakkoorden over de ‘grote drie’, waarin een reeks principiële beslissingen staan maar de concrete maatregelen uitblijven. Of die volgende stap er dan nog komt onder de regering-Bourgeois is maar zeer de vraag.  Na het zomerreces staan de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur en nog eens zeven maanden later volgt een nationale stembusgang.

Enkel landen met princiepsakkoorden over het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen, het klimaat- en energieplan en het afvalplan zou een teleurstelling zijn voor de regering, aangezien er over die principes eigenlijk al jaren overeenstemming bestaat.

De vraag is niet meer of er een betonstop komt tegen 2040, maar op welke manier die zal uitgevoerd worden. Het idee om de gemeenten hier carte blanche voor te geven, lijkt een garantie op problemen. Welke gemeenten gaat vrijwillig verkavelingen schrappen en zo jonge gezinnen wegjagen?  N-VA heeft een voorstel klaar om met regio’s te werken, die dan voor ‘sociale controle’ kunnen zorgen en ook onderling de kosten en baten kunnen verrekenen.

De klok tikt ongenadig voor de regering-Bourgeois

Ook het Vlaams klimaat- en energiebeleid schreeuwt om concrete maatregelen. De regering-Bourgeois organiseerde de voorbije jaren klimaattop na klimaattop en deed daarbij een reeks straffe beloftes. Tegelijk is er nog altijd geen kilometerheffing voor personenwagens. Blijft Vlaanderen vol staan met slecht geïsoleerde huizen. Heeft de landbouwsector nog steeds geen concreet initiatief genomen om de uitstoot van de Vlaamse veestapel te verlagen.

 Er zijn ook nog geen afspraken gemaakt over wat Vlaanderen zal doen als in 2020 blijkt dat we onze Europese groene energiedoelen niet hebben gehaald.

Huizen renoveren

Over de slimme kilometerheffing zou er een opening in de maak zijn, meldt De Standaard. Om huizen beter te isoleren, ligt een voorstel klaar waarbij wie een woning koopt of erft in de toekomst zou verplicht worden om die binnen vijf jaar na de overname grondig te renoveren. 

Dit plan ligt echter gevoelig, aangezien het een grote impact zou hebben op de huizenmarkt. Oudere huizen zouden in één klap een stuk minder waard zijn. Voor villa’s uit de jaren zestig dreigt de sloophamer. "Bart Tommelein (Open Vld) ziet dit voorlopig niet zitten", klinkt het.

Over een voorstel van Schauvliege om de normen voor de luchtkwaliteit te verhogen, van het Europese niveau tot het twee keer strengere niveau van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), zou stilaan wel een consensus groeien. Al geldt ook hier: welke maatregelen neemt de coalitie om de luchtkwaliteit daadwerkelijk te verbeteren?

De klok tikt ongenadig voor de regering-Bourgeois. Verder onderhandelen tijdens het weekend van de nationale feestdag is geen optie. Verschillende ministers vertrekken met vakantie en de Vlaamse administraties zijn in vakantiemodus. Het is stilaan nu of nooit.

Bij aanvang was de sfeer op de superministerraad nog ontspannen.Beeld Eric de Mildt