Nooit contract gezien en toch 4 euro per week kwijt: al tientallen klanten opgelicht door mobiele gamedienst
Minister van Consumentenzaken Kris Peeters wil dat er een onderzoek komt naar ‘Demon Games’. De afgelopen weken verschenen er klachten van tientallen klanten dat ze ongevraagd een abonnement kregen aangesmeerd na het wegklikken van een advertentie. De gedupeerden moesten daarna 3,99 euro per week betalen.
Peeters wil dat de Economische Inspectie Demon Games onderzoekt, een “online portaal” voor mobiele spellen. Hij noemt het een “zeer ernstig feit” dat het gamebedrijf abonnementen afsluit zonder dat consumenten daar weet van hebben. In de afgelopen weken verschenen bij Test-Aankoop verschillende klachten en ook op het Proximus-forum staan klachten over Demon Games, de oudste daarvan van vier maanden geleden. Volgens VRT NWS kreeg de Ombudsman Telecom dit jaar al meer dan zestig klachten binnen over de gamedienst.
De Proximus-klanten beschrijven hoe er per week 3,99 euro via hun telefoonrekening is afgeschreven zonder dat ze zich aangemeld hebben voor Demon Games. Vermoedelijk kregen ze een abonnement aangesmeerd door een pop-up op hun smartphone weg te klikken. Demon Games zou vervolgens een sms sturen en als gebruikers daar niet op reageerden, waren ze abonnee, bericht VRT NWS.
Telefoontjes
Proximus staat naar eigen zeggen machteloos tegenover de misleidende praktijk. “Helaas kunnen wij zelf aan deze kosten niets doen”, klinkt het desgevraagd op het eigen forum. Proximus kan de mobiele betalingen van externe diensten enkel beperken of blokkeren. Om de betalingen aan te vechten, zouden klanten bij Demon Games zelf moeten aankloppen.
Demon Games blijkt echter niet snel te reageren op klachten. Een gedupeerde vertelt dat een medewerker op de klantendienst aan de telefoon “gebrekkig Nederlands” sprak en enkel een e-mailadres wilde geven. Toen de klant naar eigen zeggen een e-mail schreef, kwam er nooit antwoord. VRT-radionieuwslezer Maïté Piessen kreeg ongewild ook een abonnement opgedrongen en getuigt dat ze zich “na een aantal telefoontjes” kon uitschrijven.
PM Connect
Het bedrijf achter Demon Games, PM Connect, blijkt een Britse onderneming te zijn dat zich onder andere richt op het zo soepel mogelijk laten verlopen van mobiele betalingen door consumenten onder de slogan ‘Impulse purchases done right’. Bij de Britse provider O2 waren er al vergelijkbare klachten over de praktijken van Demon Games en PM Connect.
“We betreuren het ten zeerste dat gebruikers van ons Demon Games-platform in België problemen ondervinden. Wij zijn daarom direct een grondig onderzoek gestart”, klinkt het in een reactie van PM Connect. Het bedrijf zegt dat een “bevestigingsproces in twee stappen” wordt gehandhaafd voor een abonnement op Demon Games. “In het ontvangstbewijs (wellicht de eerste sms, red.) wordt vermeld dat de eerste 24 uur gratis zijn. Ook wordt in dit ontvangstbewijs aangegeven dat tevens is voorzien in een opt-out optie via sms of telefoon.”
“Als dit bij sommige gebruikers niet het geval is geweest, dan verontschuldigen wij ons hiervoor en zullen wij proberen dit probleem zo snel mogelijk op te lossen”, aldus het bedrijf. “Wij adviseren klanten om de berichten die zij ontvangen van mobiele betalingsproviders niet te negeren en te bellen met de betreffende service support-afdeling om eventuele problemen op te lossen. Mocht deze oplossing onverhoopt niet bevredigend zijn, rapporteer dit dan aan de Ombudsman voor Telecommunicatie.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Oplichtster (36) uit Bulskamp aangehouden: tientallen slachtoffers via Facebook Messenger en tienduizenden euro’s buit
-
Google-medeoprichter Sergej Brin over hun AI-tool Gemini: “We hebben daar absoluut de bal misgeslagen”
Hij laat zich zelden uit in het openbaar, maar zaterdag was het nog eens prijs. Medeoprichter van Google, Sergei Brin (50), sprak voor een publiek van ondernemers in Californië over artificiële intelligentie (AI). De reden overigens waarom hij weer uit zijn pensioen komt, zei hij, “omdat het traject van AI zo opwindend is”. Brin ging ook de problemen van Google met AI niet uit de weg. -
Oplichter stuurt per ongeluk afpersingsmail naar Duitse politie
‘Onlinebedriegers ‘versturen hun e-mails vaak massaal en zonder de adressen te controleren. In Duitsland kreeg nu ook de politie een dergelijke afpersingsmail waarin geld werd geëist. -
-
Oplichtster die zich voordeed als Orange-medewerkster blijft maand langer in cel
-
Online fraudeur licht Belgen op via tweedehandssites: parket eist celstraf
Een oplichter die online slachtoffers maakte over heel het land, riskeert voor de Gentse correctionele rechtbank een effectieve gevangenisstraf van één jaar. Vanmorgen, bij zijn proces, bleek de man echter spoorloos. -
“AI zal volgend jaar al slimmer zijn dan eender welke mens”, voorspelt Elon Musk
Artificiële intelligentie zou volgend jaar al slimmer kunnen zijn dan de mensheid. Dat heeft X- en Teslabaas Elon Musk (52) voorspeld. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
Nieuwe vorm van oplichting: kopers betalen auto met vals rekeningafschrift
De politie waarschuwt mensen die hun auto willen verkopen voor oplichters die een nieuwe truc gebruiken. Ze beloven het geld meteen over te schrijven en tonen op hun smartphone ook het overschrijvingsbewijs, maar dat is vals. Daarna nemen ze de auto mee. Zo dacht Marc Dejonghe uit Lievegem dat het geld op zijn rekening stond, maar hij kreeg het nooit. -
Independer
Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
20 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerWanda Helsen
guy vermeulen
censor
John Stahl
Patrick Gielen