In een jaar tijd heeft Schiphol 228 van de 385 werkplekken voorzien van een tilhulp. In september 2023 kondigde de luchthaven nog aan dat in april van dit jaar op elke werkplek een tilhulp beschikbaar zou zijn.
Het plan om tilhulpen te regelen kwam na druk van de Nederlandse Arbeidsinspectie. Die droeg Schiphol op de fysieke belasting voor bagagesjouwers te verlichten. De afhandelbedrijven deden volgens de inspectie te weinig om de fysieke belasting van het sjouwen met koffers te verlagen.
De vertraging komt volgens Schiphol doordat de tilhulpen niet altijd meteen in de huidige manier van werken passen. Daarnaast bestaat op sommige plekken de juiste techniek nog niet.
Stoepen aan de kant of plafonds omhoog
Om tilhulpen te kunnen plaatsen, moeten soms stoepen of plafonds worden aangepast. "En de luchthavenoperatie gaat tijdens het installeren van de tilhulpen gewoon door", zegt Schiphol. "Dat brengt uitdagingen mee in de planning."
Een woordvoerder van Schiphol zegt dat de luchthaven er "alles aan doet om voor het einde van het jaar op de overige werkplekken ook een tilhulp te hebben geïnstalleerd". In de tussentijd neemt Schiphol andere maatregelen. Zoals het vaker rouleren van shifts, zodat er voor de medewerkers "niet te veel fysieke belasting plaatsvindt."
Het doel om in april overal tilhulpen beschikbaar te stellen was geen eis van de Arbeidsinspectie, maar een plan van de luchthaven zelf.
NUjij: Uitgelichte reacties