© Kioni Papadopoulos

Politici niet te spreken over beslissing van NMBS: “Veel te drastisch”

Sp.a, N-VA en Groen reageren niet al te positief op de beslissing van de NMBS om vanaf volgend jaar geen fietsen meer toe te laten in spitsuurtreinen. “De NMBS moet de voortrekker en niet de doodgraver zijn van een duurzaam mobiliteitsbeleid”, klinkt het bij sp.a.

gjs

Sp.a-Kamerlid en spoorwegspecialist David Geerts begrijpt niet waarom de NMBS de fiets wil weren in de spits. “Ze willen eerst de fiets op de trein afschaffen, om vervolgens na te denken over een alternatief aan de stations. Dat is de omgekeerde wereld. Bovendien zijn er nog altijd maar zestig locaties in België waar je een blue bike (deelfiets, nvdr) kan lenen”, meent hij.

“De NMBS is de organisatie van de blue bikes liever kwijt dan rijk, dat steekt ze niet onder stoelen of banken. Wil de NMBS dan terug meer mensen met de auto naar het station laten komen?”, vraagt Geerts zich af. “De NMBS zou net een voortrekkersrol moeten spelen in een duurzaam mobiliteitsbeleid, en niet de doodgraver.”

N-VA: “Veel te drastisch”

N-VA-Kamerlid Inez De Coninck betreurt de keuze ook. “Veel te drastisch”, zegt ze. “Een aanpak op maat is hier nodig, géén totaalverbod overal in het land. Want dit getuigt opnieuw van weinig klantvriendelijkheid.”

Bovendien staat de oplossing volgens De Coninck haaks op het beleid van de federale en Vlaamse overheid. “Daarin is het net de bedoeling dat pendelaars de fiets combineren met het openbaar vervoer of de auto.” Het N-VA-parlementslid pleit voor aangepaste treininfrastructuur op probleemlijnen en vindt ook dat de NMBS vooraleer de trein aankomt in het station moet afroepen in welke wagon reizigers hun fiets kwijt kunnen.

De Coninck wil minister van Mobiliteit François Bellot (MR) nu ondervragen in het parlement. Ze “betwijfelt” dat hij op de hoogte was van de plannen.

Groen: “NMBS zet ferme stap achteruit”

“Onbegrijpelijk”, vindt Groen-Kamerlid Stefaan Van Hecke de beslissing van de NMBS. “Een verbod op fietsvervoer tijdens de spits invoeren over het hele net is ontoelaatbaar. Terwijl steeds meer mensen overstappen naar duurzame alternatieven voor de auto, zet de NMBS hier een ferme stap achteruit”, vindt hij.

Bij Groen zien ze andere mogelijke oplossingen voor het probleem. “Zo kan de NMBS meer rekening houden met het vervoer van fietsen bij de aankoop van nieuwe treinstellen”, zegt Van Hecke. Ook het fietsticket mag voor het Groen-Kamerlid wat goedkoper. Nu betaal je 5 euro voor een enkele reis, “soms duurder dan de prijs van het treinticket van de reiziger zelf.”

Bovendien gaat een algemeen verbod te ver, vindt Van Hecke. “Er zijn hoogstens een paar spoorlijnen die tijdens de spits te druk zijn om een fiets te vervoeren. We vragen de NMBS om deze maatregel te herbekijken, zodat reizigers met de fiets niet aan hun lot overgelaten worden.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER