Regels voor fiets van de zaak worden makkelijker
Den Haag
Wat zijn de huidige regels?
Veel mensen gebruiken hun fiets of auto van de zaak ook privé. Over die privékilometers moeten ze belasting betalen. Voor een auto is dat overzichtelijk: de Belastingdienst telt een vast bedrag bij het salaris op en heft daarover belasting. Voor een fiets is dit niet zo. Werknemers die de fiets van de zaak ook privé willen gebruiken, moeten precies bijhouden hoeveel kilometers ze voor woon-werkverkeer fietsen en hoeveel voor andere doeleinden. Van die privékilometers worden zaken als onderhoudskosten en stroomverbruik – in het geval van een elektrische fiets – afgetrokken. Het bedrag dat onder de streep overblijft, moeten werkgevers bij het belastbare salaris optellen.
Wat gaat er veranderen?
Vanaf 1 januari 2020 gaan mensen ook voor hun fiets van de zaak een vaste bijtelling betalen. Zo willen de staatssecretarissen Menno Snel en Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat meer mensen motiveren de fiets te nemen. De huidige regels leveren veel gereken en gedoe op. ‘Controle op het aantal privékilometers is onmogelijk en het bijhouden van een kilometerregistratie ondoenlijk’, stelt Bovag. Volgens de branche weerhoudt dit veel mensen ervan een fiets van de zaak te gebruiken. Bovag schat dat er zo’n 10.000 werknemers op een leasefiets rijden terwijl ruim 700.000 mensen een auto van de zaak gebruiken.
Hoe hoog wordt de bijtelling?
Dat is nog onduidelijk. Daarover gaat Snel in gesprek met zes organisaties: ANWB, Bovag, Fietsersbond, Natuur en Milieu, Rai Vereniging en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen. Zij zetten vooralsnog in op het tarief dat ook geldt voor elektrische leaseauto’s: 4 procent.
Waarom stimuleert het kabinet fietsen naar het werk?
Fietsen is gezond, goed voor het milieu en vermindert files, aldus Snel. Toch pakken nu nog veel mensen de auto naar het werk. Meer dan de helft van de autoritten is korter dan 7,5 kilometer. ‘Dat de regels voor een leaseauto nu eenvoudiger zijn dan voor een fiets, helpt natuurlijk niet. Daarom gaan we die regels versimpelen.’ Het kabinet stimuleert fietsforenzen op diverse manieren. Zo wordt ook een bedrag van 100 miljoen euro uitgetrokken voor fietsinfrastructuur en fietsenstallingen bij ov-knooppunten. Ook wordt samenwerking met werkgevers en regionale overheden gezocht om de komende jaren meer werknemers op de fiets te krijgen.
Wat levert het op?
De belangenorganisaties hebben berekend dat een fiscaalvriendelijker fietsregime jaarlijks 50 miljoen euro oplevert. Fietsen verlaagt de CO2-uitstoot, leidt tot minder kosten aan gezondheidszorg en zorgt voor een lager ziekteverzuim. Bovendien levert fietsen een bijdrage aan een betere doorstroming op de weg.