Luister naar

Regels voor fiets van de zaak worden makkelijker

Nieuws
De regels voor een fiets van de zaak worden minder ingewikkeld. Zo hoopt staatssecretaris Menno Snel van Financiën meer forenzen op de fiets te krijgen.
Rebecca van de Kar
dinsdag 20 maart 2018 om 21:01
Regels voor fiets van de zaak worden makkelijker
Regels voor fiets van de zaak worden makkelijker anp / Jeroen Jumelet

Den Haag

Wat zijn de huidige regels?

Veel mensen gebruiken hun fiets of auto van de zaak ook privé. Over die privékilometers moeten ze belasting betalen. Voor een auto is dat overzichtelijk: de Belastingdienst telt een vast bedrag bij het salaris op en heft daarover belasting. Voor een fiets is dit niet zo. Werknemers die de fiets van de zaak ook privé willen gebruiken, moeten precies bijhouden hoeveel kilometers ze voor woon-werkverkeer fietsen en hoeveel voor andere doeleinden. Van die privékilometers worden zaken als onderhoudskosten en stroomverbruik – in het geval van een elektrische fiets – afgetrokken. Het bedrag dat onder de streep overblijft, moeten werkgevers bij het belastbare salaris optellen.

Wat gaat er veranderen?

Vanaf 1 januari 2020 gaan mensen ook voor hun fiets van de zaak een vaste bijtelling betalen. Zo willen de staatssecretarissen Menno Snel en Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat meer mensen motiveren de fiets te nemen. De huidige regels leveren veel gereken en gedoe op. ‘Controle op het aantal privékilometers is onmogelijk en het bijhouden van een kilometerregistratie ondoenlijk’, stelt Bovag. Volgens de branche weerhoudt dit veel mensen ervan een fiets van de zaak te gebruiken. Bovag schat dat er zo’n 10.000 werknemers op een leasefiets rijden terwijl ruim 700.000 mensen een auto van de zaak gebruiken.

Hoe hoog wordt de bijtelling?

Dat is nog onduidelijk. Daarover gaat Snel in gesprek met zes organisaties: ANWB, Bovag, Fietsersbond, Natuur en Milieu, Rai Vereniging en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen. Zij zetten vooralsnog in op het tarief dat ook geldt voor elektrische leaseauto’s: 4 procent.

Waarom stimuleert het kabinet fietsen naar het werk?

Fietsen is gezond, goed voor het milieu en vermindert files, aldus Snel. Toch pakken nu nog veel mensen de auto naar het werk. Meer dan de helft van de autoritten is korter dan 7,5 kilometer. ‘Dat de regels voor een leaseauto nu eenvoudiger zijn dan voor een fiets, helpt natuurlijk niet. Daarom gaan we die regels versimpelen.’ Het kabinet stimuleert fietsforenzen op diverse manieren. Zo wordt ook een bedrag van 100 miljoen euro uitgetrokken voor fietsinfrastructuur en fietsenstallingen bij ov-knooppunten. Ook wordt samenwerking met werkgevers en regionale overheden gezocht om de komende jaren meer werknemers op de fiets te krijgen.

Wat levert het op?

De belangenorganisaties hebben berekend dat een fiscaalvriendelijker fietsregime jaarlijks 50 miljoen euro oplevert. Fietsen verlaagt de CO2-uitstoot, leidt tot minder kosten aan gezondheidszorg en zorgt voor een lager ziekteverzuim. Bovendien levert fietsen een bijdrage aan een betere doorstroming op de weg.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Leerlingen van een vmbo-school worden getoetst bij het landelijk praktijkexamen mobiliteit en transport.

Praktijkonderwijs en vmbo kampen met forse daling leerlingenaantallen, doorstroomtoets lijkt oorzaak

Er zijn sterke aanwijzingen dat de nieuwe doorstroomtoets in groep 8, die de kansengelijkheid in het onderwijs moet bevorderen, leidt tot een forse daling van het aantal leerlingen dat naar het praktijkonderwijs of het vmbo gaat.

Marielle Paul: liefst vaste docenten.

Externe docent bijna twee keer zo duur

Den Haag

Als de gemeente de hele buurt erbij betrekt, en eerlijk communiceert over de knelpunten, komt nieuwbouw sneller op gang.

Zo krijgen gemeenten nieuwbouw sneller van de grond. 'Betrek niet alleen directe buren erbij'

Woningzoekers moeten door bezwaren van mondige burgers langer wachten op een huis. Hoe kan een gemeente nieuwbouw sneller op de rit krijgen? Vier tips van experts.

ChristenUnie-fractievoorzitter Bikker tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer op 26 maart. Bikker vertelde woensdag in Sven op 1 dat het kantoor van de partij met leuzen en stickers was beklad.

ChristenUnie doet aangifte na derde bekladding van partijbureau in een week tijd

Voor de derde keer in enkele dagen werd het partijkantoor van de ChristenUnie woensdagochtend tijd beklad met pro-Palestijnse leuzen. Aanvankelijk wilde de partij geen aangifte doen, maar heeft dat nu alsnog gedaan.

'Bezwaar maken tegen nieuwbouw is volkssport nummer één aan het worden', zegt demissionair minister Hugo de Jonge.

Minister Hugo de Jonge: 'Boze buurmannen maken veel geluid, maar de mensen in de knel hoor je niet'

Boze buren die bezwaar maken tegen nieuwbouwprojecten, trekken te vaak aan het langste eind, vindt minister Hugo de Jonge. ‘We kennen toch allemaal wel jongeren die staan te springen om een woning?’

Twee van de initiatiefnemers: Femmetje de Wind en Huub Stapel.

'Allemaal een oranje keppel, op Koningsdag!' BN-ers komen in actie tegen golf van antisemitisme

De Joodse gemeenschap een hart onder de riem steken en de zwijgende meerderheid een stem geven, dat is het doel van 'Wij zijn allemaal oranje', een actie die plaatsvindt op Koningsdag.