Tiense Suikerraffinaderij mikt op Arabische gemeenschap met 'Shukr'
'Shukr', zo heet het nieuwe product waarmee de Tiense Suikerraffinaderij specifiek mikt op de Arabische gemeenschap. Suiker is namelijk een belangrijk ingrediënt in veel typische Arabische gerechten. Het product werd voorgesteld in het Marokkaanse restaurant La Kasbah in Brussel.
De suiker van Shukr, Arabisch voor dankbaarheid, is weliswaar dezelfde als die in de traditionele klontjes. Maar in de Westerse wereld wordt suiker veeleer als ongezond gezien, terwijl het in de moslimgemeenschap onderdeel uitmaakt van de tradities. Volgens de Tiense Suikerraffinaderij zijn de suikerklontjes van Shukr ideaal voor een theebereiding door hun trage smelttijd en makkelijke dosering, vanwege de drie groeven in het langwerpige klontje.
Etnische winkels
"We zien een stijgende diversiteit van culturen binnen de bevolking, en daartoe behoren nieuwe noden waar we als belangrijke speler moeten op inspelen", zegt Dominique Demets van de Tiense Suikerraffinaderij.
Om de markt zo goed mogelijk te bereiken wordt Shukr eerst aan de man gebracht in etnische winkels, te beginnen in grootsteden als Antwerpen en Brussel. Op middellange termijn is het wel de bedoeling om, na het verwerven van naambekendheid, uit te breiden naar de grootwarenhuizen.
Slim
Dat bedrijven zich steeds meer richten op bepaalde etnische groepen, en specifiek op de moslimwereld, is niet nieuw meer. Zo ligt al jaren halalvlees in de supermarkt. "We hebben lang de moslimtraditie miskend, terwijl er een enorme doelgroep is", zegt marketingexpert Gino Van Ossel. "Als je die niet gaat bedienen, gaan ze zich afscheiden van de markt en naar nichewinkels. Daarom gaan de klassieke bedrijven er steeds meer producten voor ontwikkelen."
In de mode- en communicatiewereld is het al een bekend gegeven dat kleding aangepast wordt aan bijvoorbeeld hoofddoeken, of dat mensen met hoofddoeken ook in reclame opduiken. "Bij de eerste stappen is er eerst weerstand van een kleine minderheid, maar we worden het snel gewoon", zegt Van Ossel. "Het is slim om een nieuw merk te ontwikkelen, omdat zo de doelgroep zich aangesproken voelt, maar de niet-doelgroep zich niet uitgesloten voelt." Op de nieuwe verpakking van Shukr is het bekende blauwe logo met de T van Tiense Suikerraffinaderij dan ook niet te zien.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Moet jij je energiecontract herbekijken? En neem je best een vast of variabel contract? Doe hier de test
-
PREMIUM
“Niet alleen de prijs van deze microgolfoven valt op, ook de prestaties!” De 10 beste huishoudproducten die je nu kunt kopen
-
Belgische consumptieprijzen zullen dit jaar met gemiddeld 4,3% stijgen
De Belgische consumptieprijzen zullen dit jaar met gemiddeld 4,3% stijgen. Dat zegt de Europese Commissie vandaag in haar nieuwe economische prognoses. Volgend jaar zou de inflatie opnieuw zakken tot 1,3%. -
-
PREMIUM
“De beste koop voor je brein is niet altijd de meest voordelige”: het lelijke eendje en andere trucs die ons misleiden in de supermarkt
-
Spaargids.be
Pensioensparen fiscaal aangemoedigd: ook na je 65e nog voordelig
Wie wat extra kapitaal wil aanleggen tegen het moment dat hij met pensioen gaat, kan dat doen met een fiscaal steuntje in de rug. En dat zelfs tot na de leeftijd van 65 jaar. Spaargids.be plaatst de opties naast elkaar. -
Livios
“Nu vraagt meer dan 50% van onze klanten hiernaar”: ken jij al dé nieuwe trend bij zwembaden in de tuin?
Volgens de Belgische Federatie van Zwembad- en Wellnessprofessionals (BFZ) is een smartpool dé hype van het moment. Een wat? En wat maakt een smartpool dan zo slim? Bouwsite Livios vroeg het aan: Patrice Dresse (directeur van BFZ), Jean Claude Jacobs (bestuurder G.Gil.Production-Zwembaden Waterair Belux) en Antoon Boeykens (directeur van LPW Pools). -
PREMIUM
Zware misleiding bij Switch, getuigt gedupeerde: “Ze overladen je met informatie zodat je geen tijd hebt om na te denken”
-
78
Binnenkort nog meer lege winkelrekken door prijsconflicten leveranciers en supermarkten?
-
Livios
“We bewaakten streng ons budget”: Sally en Dirk geven oude bouwmaterialen nieuw leven in fossielvrije kaswoning
Van de isolatie van het dak en de muren tot constructiehout: diverse oude bouwmaterialen kregen een nieuw leven in de unieke kaswoning van Dirk en Sally. Ze kozen voor gezonde materialen en een creatief interieur met veel kleur. Kijk mee binnen met Ecobouwers en bouwsite Livios. -
Spaargids.be
Doe je liever geen bankzaken in een app? Zoveel kan je besparen met de universele bankdienst
De tarieven voor niet-digitale bankdiensten gaan bij veel banken al jaren in stijgende lijn. Om de digitale kloof te verkleinen en bankverrichtingen toegankelijker te maken, voerden bankenkoepel Febelfin en de federale overheid de universele bankdienst in. Voor maximaal 60 euro kan je volgens die formule een pakket verrichtingen uitvoeren. Wie haalt er voordeel uit en is het altijd de goedkoopste oplossing? Spaargids.be zocht het uit. -
Independer
Bijna geen cabrio’s meer onder de 35.000 euro: 4 zaken om rekening mee te houden als je er één koopt
24 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerThierry Vansweevelt
Fredien Vandervekens
joseph verbeke
Roland Peeters
Erwin Lauwens