Direct naar artikelinhoud
Reizen

Ticket naar de zon? Dan kiest de Belg steeds vaker voor het vliegtuig

Voor 41% van de reizen in 2017 kozen Belgen het vliegtuig.Beeld thinkstock

Dat Belgische vakantiegangers het vliegruim inwisselen voor de duurzame treincoupé is een groene fantasie. Nieuwe cijfers van Statbel over reisgedrag tonen dat het vliegtuig in 2017 alleen maar aan terrein won.

Duurzame acties zoals ‘Zomer zonder vliegen’ of de vele nieuwsberichten over ‘een killer in slow motion’: je moet de laatste jaren al bijna onder een stolp leven om niet te weten dat reizen met het vliegtuig een enorme impact heeft op het klimaat. Een passagierskilometer op het spoor heeft een CO2-uitstoot die gemiddeld tien keer lager ligt dan bij een vliegtuig. Alleen lijkt die kennis amper een gedragsverandering teweeg te brengen.

Het jaarlijkse rapport van Statbel over het Belgische reisgedrag leert dat vakantiegangers die vier of meer nachten wegbleven in 2017 vaker het vliegtuig namen dan het jaar voordien. Voor 41 procent van de bestemmingen werd een vliegticket gekozen, een stijging van liefst 4 procent. Vooral de categorie ‘auto/moto/mobilhome’ moet daarbij inleveren (-3 procent), maar ook de ‘andere vervoermiddelen’ – vooral de trein dus – daalden lichtjes (-1 procent).

Voor 41 procent van de bestemmingen werd vorig jaar een vliegticket gekozen, een stijging van liefst 4 procent

Helemaal verrassend is dat niet. Dat we steeds vaker en ook verder vliegen, bleek deze zomer al uit een studie van Eurocontrol, die stelde dat de Europese luchthavens in 2040 de verwachte groei niet meer zullen aankunnen. En De Morgen berichtte deze zomer over de obstakels waarmee de trein worstelt, vooral voor middellange afstanden als Spanje: een pak duurder en langzamer, maar ook de spoorbedrijven die niet op internationale verbindingen inzetten.

Toch tonen de Belgische cijfers dat het vliegtuig ook op de korte afstand aan terrein wint. Neem Frankrijk, met zo’n kwart van de reizen nog steeds de populairste bestemming. Waar het totale aantal reizen een serieuze duik nam (-18 procent), gingen toch 25.000 mensen extra met het vliegtuig. Verhoudingsgewijs is dat een stijging van 7 naar 10 procent, en die lijkt niet meteen af te kalven.

Zo verhoogde TUI Fly deze zomer de capaciteit voor de lijnen naar Nice en Toulon. Zo’n derde van de Belgen die naar Frankrijk reist, kiest voor de bekende badsteden aan de Azurenkust of de Provence en neemt daarvoor steeds vaker het vliegtuig. “Mensen zijn nu eenmaal gewoon om in alles de snelheid op te drijven, en de prijs van een vliegticket is bovendien voordeliger dan pakweg de Thalys naar Zuid-Frankrijk”, zegt TUI-woordvoerder Piet Demeyere, die benadrukt dat veel maatschappijen moeite doen om de uitstoot te beperken.

Afgelopen zomer vertrokken elke week acht in plaats van zes TUI-vluchten richting Frankrijk.Beeld ANP

Minimumprijzen

Bovendien weet Paul Peeters, lector duurzaam toerisme aan de NHTV-hogeschool in Breda, dat het vliegtuig nog steeds goedkoper wordt. De vaak geopperde CO2-taks kan dan een verschil maken, maar het probleem is nu vooral perceptie. "Als we over het vliegtuig praten, zien we alleen de minimumprijzen, bij de trein het omgekeerde. Terwijl de gemiddelden niet zo heel ver van elkaar liggen.”

Vroeger spendeerden we de herfstvakantie in eigen land, dit jaar is er een explosie aan reisjes naar Azië of Amerika
Paul Peeters, lector duurzaam toerisme

Uit de Statbel-cijfers is trouwens nog een andere trend te ontwaren. Terwijl lange reizen (vier nachten of meer) een daling van 9 procent kennen, zien de korte (één tot en met drie nachten) een stijging van 3 procent. 

“Er is een enorme vlucht van korte reizen op langere afstand, maar die komt er net doordat je voor een paar tientjes heen en weer vliegt”, zegt Peeters. Zelfs een weekje Amerika of Azië is betaalbaar geworden. “Vroeger spendeerden we de herfstvakantie in eigen land, dit jaar is er een explosie van intercontinentale reizen.”