Deze robot deelt verkeersboetes uit (en beschermt zo agenten én burgers)
techHoe maak je verkeerscontroles veiliger voor zowel agenten als verdachten? Dat was het uitgangspunt voor de GoBetween, een robot die agenten naar de wagen van een aan de kant gezette bestuurder kunnen sturen.
De man achter de uitvinding is Reuben Brewer van de non-profitorganisatie RSI International uit het Californische Menlo Park. Hij las al jaren berichten over politiecontroles die waren uitgemond in geweld, en vroeg zich af hoe dat kwam. De kern van het probleem is volgens hem de schrik die een hyperalerte agent kan overmannen, of die ertoe kan leiden dat een bestuurder zich schijnbaar verdacht gedraagt, met een gevaarlijk incident tot gevolg.
Brewer besefte dat hij geen wapens kon afnemen van mensen die er geen zouden mogen hebben, en ook dat hij geen slecht opgeleide agenten van de straat kon halen. Hij werkte daarom 16 maanden aan de GoBetween, een robot die de spanning tussen agent en bestuurder moet wegnemen.
Werking
De robot hangt vast aan de politiewagen en kan bij een controle uitschuiven tot naast het portier van de verdachte. Via een camera, een microfoon en een scherm kan de agent dan praten met de verdachte zonder uit zijn auto te komen. Een camera laat de agent de papieren van de bestuurder controleren, een aanraakscherm kan een handtekening inlezen en een printer drukt boetes af.
Om te verhinderen dat een verdachte wegrijdt, kan de robot een arm met een spijkermat onder de wielen schuiven. Toekomstige versies krijgen ook een alcoholsensor aan boord.
“Mensen zijn gevaarlijker wanneer ze bang zijn”
Geen wapens
De robot zelf beschikt niet over wapens, zodat de verdachte zeker is dat hij geen risico loopt. “Als de bestuurder de robot beschadigt, is alleen geld nodig om hem te vervangen”, legt Brewer uit aan de Washington Post. “Mensen zijn gevaarlijker wanneer ze bang zijn, dus het doel is de mogelijkheid weg te nemen om fysiek pijn gedaan te worden, zodat ze minder schrik hebben en minder gevaarlijk zijn”, zegt hij.
In de Verenigde Staten zetten agenten dagelijks meer dan 50.000 mensen aan de kant, volgens The Stanford Open Policing Project. In 2017 werden 5.108 agenten aangevallen tijdens verkeerscontroles en -achtervolgingen, een gemiddelde van 14 agenten per dag. Dat blijkt uit het Uniform Crime Reporting-rapport van het FBI. Geregeld komen ook bodycambeelden aan het licht van agenten die bestuurders neerschieten zonder dat die een bedreiging vormen.
Feedback
Halverwege mei had Brewer zijn uitvinding aan vier politieafdelingen getoond, wat leidde tot gemengde reacties. Enkele agenten waren voorstander, maar anderen hadden schrik dat de robot snel beschadigd zou raken of bestuurders de kans zou geven te vluchten terwijl hij naar hun raam rolde. Sommige agenten wilden ook dat de robot in andere delen van de auto zou kunnen zoeken naar wapens of alcohol, een snufje dat Brewer nog wil toevoegen.
Hij geeft nog mee dat hij toekomstige prototypes duurzamer wil maken, maar zegt dat de huidige versie acht maanden aan zijn eigen wagen doorstond zonder problemen. Hij wil de robot ook naar de voorkant van het politievoertuig verplaatsen, waar hij achter de bullbar moet passen. Hij hoopt dat een politiedienst zijn prototype zou willen testen in echte situaties om te leren wat de beperkingen zijn. “Het is klaar voor gebruik, al wat we nodig hebben, is een partner om het uit te testen!”
Bekijk ook: put in plaats van verkeersdrempel verovert Europa
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
KIJK. Verlamde man die als eerste hersenchip van Elon Musk kreeg, kan computer besturen met gedachten: “Heeft mijn leven veranderd”
-
Independer
Vooral grote operatoren voerden prijzen op: dit betaal (en krijg) jij vandaag meer voor je telecomabonnement
De voorbije jaren maakte de telecomsector flink wat prijsstijgingen mee. Cijfers die het BIPT ons bezorgde, wijzen uit dat sommige formules daarbij merkbaar interessanter werden, andere net niet. De kans bestaat dus dat je niet alleen meer betaalt dan twee jaar geleden, maar ook dat jouw formule niet meer de goedkoopste is voor jouw telecomnoden. Independer.be vergelijkt enkele huidige tarieven met die van het eerste kwartaal van 2022. -
PREMIUM35
Nu Amerika TikTok wil verbieden maakt ook Vlaamse expert zich zorgen: “De app bedreigt onze democratie”
Ofwel verkopen de Chinezen TikTok, ofwel verbiedt de Amerikaanse overheid de hyperpopulaire app. Want, zo vrezen ze, China zou dankzij TikTok zelfs de presidentsverkiezingen kunnen beïnvloeden. Reikt de Chinese invloed echt zó ver? Als Amerika TikTok verbiedt, moeten wij in Europa dan volgen? En waarom mag premier De Croo - 83 volgers voorlopig - dan wel een splinternieuw account hebben als dat allemaal zo gevaarlijk is? -
-
2
REVIEW. Is de nieuwe MacBook Air van Apple zijn geld waard?
-
“Apple stopt ontwikkeling elektrische auto”
Apple stopt de inspanningen om een elektrische auto te bouwen. Dat meldt het persagentschap Bloomberg op basis van anonieme bronnen. Er werkten bijna 2.000 mensen aan het project, dat al jaren liep. -
Ook problemen met de wekker op je iPhone? Apple-fans in rep en roer, update op komst
Heb je je verslapen omdat je iPhone je zomaar in de steek liet? Of is je ovenschotel aangebrand omdat je ineens geen alarm hoorde? Je bent niet de enige. Apple bevestigt dat een onbekend aantal iPhones last heeft van een storing, waardoor het alarm niet afgaat of te zachtjes afspeelt. -
Independer
Alarmsysteem in je woning? Vraag dan korting aan je verzekeraar
-
17
TikTok-verbod in Europa “niet uitgesloten”, zegt von der Leyen: “We weten hoe gevaarlijk app is”
-
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
Mooi lenteweer nodigt uit om op je fiets te springen. Wie daarbij niet na een paar straten al in het zweet wil staan, gaat voor het gemak van een elektrisch exemplaar. Die worden bovendien steeds beter en het assortiment almaar breder. Zo kan je vandaag ook kiezen voor een automatische e-bike. Hoe werkt dit en voor wie is het een goed idee? HLN Shop houdt de voor- en nadelen tegen het licht. -
Independer
Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
Net zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt. -
Nieuwste iPads getest: het scherm is verbluffend en slimme pen voelt als echte pen
11 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPaul van de velde
Johannes Meissner
Gino Denil
Mario Van Haesendonck
johanneke li