© BELGAIMAGE

Taxichauffeurs moeten Nederlands kunnen spreken met klanten

In de toekomst zullen taxichauffeurs in Vlaanderen Nederlands moeten kunnen spreken met hun klanten. Dat staat in het ontwerp van taxidecreet van minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) dat vrijdag is goedgekeurd door de Vlaamse regering.

In het plan van Weyts worden ook een aantal bestaande regels geschrapt waardoor er niet alleen ruimte komt voor meer taxi’s, maar taxi’s ook goedkoper zouden worden. Er is in de plannen ook ruimte voor alternatieve taxidiensten zoals Uber, al zal ook Uber zich volgens Weyts moeten schikken naar de regels, zoals werken met herkenbare voertuigen en een meter.

Uitzonderlijk en duur

Anders dan in het buitenland wordt de taxi in Vlaanderen gezien als een vrij uitzonderlijk en duur vervoermiddel. Er rijden ook relatief weinig vergunde taxi’s rond. Dat is te wijten aan de vaste tarieven, de beperking tot het grondgebied van de gemeente waar de taxi een vergunning heeft, de waslijst van regeltjes en de quota die het aantal taxi’s beperken tot 1 taxi per 1.000 inwoners (zodat er in sommige steden wachtlijsten bestaan met kandidaat-aanbieders die niet vergund geraken).

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts koestert al langer plannen om de taxiregels te hervormen. Hij wil de taxi’s vooral “democratiseren” zodat het een “waardig alternatief wordt voor iedereen”.

Concreet zullen taxidiensten voortaan zelf hun prijzen mogen bepalen. Er komt wel een minimumtarief om sociale dumping te vermijden.

Ruimer werkingsgebied

Taxidiensten krijgen ook meer bewegingsvrijheid. Momenteel is het werkingsgebied van een taxi beperkt tot het grondgebied van de gemeente waar de taxi een vergunning heeft. Dat betekent in de praktijk dat een taxi die een klant van Antwerpen naar Gent brengt geen passagiers kan oppikken in Gent. Zo moet je als klant ook opdraaien voor de lege terugrit van je taxi. In de toekomst zullen taxidiensten hun werkingsgebied tot heel Vlaanderen kunnen uitbreiden. “Zo kan het aantal lege terugritten beperkt worden en wordt een taxi goedkoper voor de exploitant en voor de klant”, aldus Weyts.

Verder wordt het quotum van 1 taxi per 1.000 inwoners geschrapt. De vergunningsvoorwaarden worden beperkt tot de minimumvereisten die echt belangrijk zijn voor de passagier: de chauffeurs bezitten alle nodige attesten (bv. attest van goed gedrag en zeden) en de voertuigen zijn net, veilig en gekeurd.

Nieuwe vereiste: Nederlands spreken

Er wordt wel een nieuwe vereiste opgelegd: elke chauffeur moet Nederlands kunnen spreken met klanten. “We vinden het essentieel dat er een basiskennis Nederlands is”, zegt Weyts.

De versoepelde regelgeving moet de weg ook vrijmaken voor alternatieve diensten zoals Uber. Maar dat betekent volgens Weyts wel dat Uber zich zal moeten schikken naar de Vlaamse regels. “We hanteren dezelfde regels voor iedereen”, klinkt het. Dat betekent concreet dat ook Uber zich aan de minimumtarieven zal moeten houden, zal moeten werken met herkenbare voertuigen en met een meter. “Uber krijgt de kans in het legale circuit te treden. Doen ze dat niet, dan zullen ze beboet worden”, klinkt het.

OV-taxi’s

Het decreet geeft de taxi’s ook een rol in het vernieuwde openbaar vervoer. Zo zullen er in de toekomst OV-taxi’s kunnen ingezet worden als vorm van openbaar vervoer.

Het ontwerp van decreet is nu goedgekeurd door de Vlaamse regering. Minister Weyts had tijdens het opstellen van het nieuwe decreet al overleg met alle betrokken partijen. Hij wil die dialoog voortzetten. Het Vlaams Parlement krijgt het laatste woord.

Een woordvoerder van Uber laat vrijdag in een korte reactie weten “alvast uit te kijken naar het perspectief op moderne hervormingen van de Vlaamse regering”. Uber wil wel “wachten op de goedgekeurde tekst om het voorstel te kunnen bestuderen”, klinkt het.

(belga)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER