FOD Sociale Zekerheid beschouwt Deliveroo-koerier als schijnzelfstandige
De Administratieve Commissie ter regeling van de Arbeidsrelatie (CAR), een onderdeel van de FOD Sociale Zekerheid, heeft begin maart geconcludeerd dat een koerier die in dienst is bij Deliveroo geen zelfstandig werk verricht. De voorwaarden waaraan hij werkt, duiden op de arbeidsrelatie van een werknemer.
Wie als schijnzelfstandige of -werknemer vermoedt aan de slag te zijn, kan de CAR inschakelen. Aan het hoofd ervan staat een magistraat. Verder bevat de commissie leden van de FOD Sociale Zekerheid, de FOD Werkgelegenheid, de Sociale Zekerheid Zelfstandige Ondernemers (RSVZ) en de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ).
Een Deliveroo-koerier stapte in januari naar de instelling. Hij werkte als werknemer voor Deliveroo via de coöperatie SMart tot de fietskoerierdienst de samenwerking stopzette met SMart en enkel nog beroep wou doen op zelfstandigen. De koerier wou voor Deliveroo blijven werken, maar besliste samen met zijn advocaat Antoine Chomé om eerst het advies van de CAR te vragen.
In de beslissing van 9 maart voert de CAR aan dat een Deliveroo-koerier in een ondergeschikt verband werkt, zoals typisch is voor een werknemer. Hij beschikt over weinig manoeuvreerruimte om zijn eigen werktijd noch het werk zelf te regelen. Zo moet de koerier een week op voorhand doorgeven wanneer hij beschikbaar is voor het platform, een werkschema dat Deliveroo uiteindelijk goedkeurt. Dat hiërarchische controle mogelijk is, blijkt uit het feit dat het bedrijf hem continu via gps volgt.
"We boeken een belangrijke overwinning", zegt het koerierscollectief dat sinds begin januari actievoert. "Het zakenmodel van Deliveroo is niet leefbaar." De beslissing staat los van het lopende onderzoek van de Sociale Inspectie en het Arbeidsauditoraat.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
2
Prijs robusta-koffie op hoogste niveau in 45 jaar
-
G4S wil bewakingsagenten naar Brussels Airport lokken met premie
Het beveiligingsbedrijf G4S is op zoek naar 75 extra bewakingsagenten die op de luchthaven Brussels Airport aan de slag gaan. Om extra kandidaten aan te trekken, belooft het een brutopremie van 1.000 euro, zo heeft het bedrijf woensdag aangekondigd. -
“Minstens kwart van Europarlementariërs heeft betaalde bijbaan”
Een kwart van de Europarlementariërs heeft een betaalde bijbaan. Het werkelijke percentage ligt vermoedelijk nog veel hoger omdat iedere bijbaan die minder dan 5.000 euro opbrengt niet gemeld hoeft te worden. Dat zeggen de integriteitsactivisten van Transparency International (TI). -
-
Voor meer dan 22 miljoen euro energiefraude opgespoord in 2023
-
Honderden palletten Perrier vernietigd uit voorzorg na “zeer zware regenval” vorige maand
Producent Nestlé heeft flessen met water van het merk Perrier vernietigd wegens de verslechterde waterkwaliteit in een van de bronnen. Het water van die bron zal tot nader order niet meer gebruikt worden, zo meldt het voedselconcern. -
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
Mooi lenteweer nodigt uit om op je fiets te springen. Wie daarbij niet na een paar straten al in het zweet wil staan, gaat voor het gemak van een elektrisch exemplaar. Die worden bovendien steeds beter en het assortiment almaar breder. Zo kan je vandaag ook kiezen voor een automatische e-bike. Hoe werkt dit en voor wie is het een goed idee? HLN Shop houdt de voor- en nadelen tegen het licht. -
5
Elon Musk zet managers op straat omdat ontslagronde niet snel genoeg vordert
-
PREMIUM14
Koning huldigt hyperambitieus Belgisch miljardenproject in Namibische woestijn in: wat is het precies? En wordt de droom ook werkelijkheid?
-
Air Belgium krijgt opnieuw extra tijd
De gerechtelijke reorganisatie waarin Air Belgium sinds eind september zit, wordt voor een tweede keer verlengd. Dat maakte de luchtvaartmaatschappij dinsdag bekend. -
Marc Van Hool wil verkoop trailerafdeling Van Hool ongedaan maken: “Ons bod was op alle vlakken beter”
De Belgische investeringsmaatschappij CIM Capital wil het biedingsproces voor de afdeling ‘Industriële Voertuigen’ van busbouwer Van Hool uit Lier laten heropenen. CIM Capital is gedeeltelijk in handen van Marc Van Hool, deel van de familietak die geen aandelen in het busbedrijf bezat. -
Livios
Na het verbod op stookolieketels: wat als je ketel of tank het plots begeeft?
10 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPeter Lievens
Gerard Braeckmans
Wim Labuche
yves Strubbe
eric loyens