Direct naar artikelinhoud
Acties Skeyes

Maandagnacht opnieuw enkele uren geen vliegverkeer mogelijk

Luchtverkeersleiders voeren opnieuw actie, sector vreest "zware imagoschade”
Beeld Photo News

Maandagnacht, tussen 1.30 uur en 3.30 uur, is er opnieuw geen vliegverkeer mogelijk in ons land, door een tekort aan luchtverkeersleiders. Dat bevestigt Dominique Dehaene, woordvoerder van skeyes, het vroegere Belgocontrol. Vooral het cargoverkeer wordt hierdoor getroffen. Nieuwe acties van de luchtverkeersleiders zorgden eerder op maandag al opnieuw voor vertragingen van het luchtverkeer in ons land. Met name op de luchthaven Brussels Airport en op Charleroi was er hinder. De aanhoudende acties van de Belgische luchtverkeersleiders, zijn een nachtmerrie voor de luchtvaartsector. Verschillende actoren trekken aan de alarmbel. “Er zal tijd nodig zijn om het vertrouwen van de passagiers terug te winnen”, vreest men.

De acties in het luchtverkeersleidingscentrum Canac2 startten maandagochtend om 8 uur en zouden al zeker tot 16 uur duren. Zowel aankomende als vertrekkende vluchten op Brussels Airport hebben vertraging. Bij Brussels Airlines zijn acht op de tien vluchten getroffen, met vertragingen tussen 1 uur en 1 uur 20 minuten. “Vooral tijdens de ochtendpiek was er hinder. Rond de middag is de situatie wat beter, maar we verwachten binnen enkele uren een nieuwe piek”, waarschuwt de woordvoerster. Voor de luchtvaartmaatschappij is het alle hens aan dek, door de onzekerheid is het moeilijk vooruit plannen.

Op de luchthaven van Charleroi zijn er maandag ook vertragingen maar zelden meer dan een uur, aldus de woordvoerster. Ze wijst er ook op dat het niet duidelijk is of die het gevolg zijn van operationele problemen, dan wel van de acties bij skeyes.

In Luik zou het vliegverkeer maandag normaal verlopen.

De acties komen er op initiatief van de christelijke vakbond ACV-Transcom. Die heeft een stakingsaanzegging lopen tegen onder meer de werkdruk en arbeidsorganisatie. De directie van skeyes sloot afgelopen vrijdag een akkoord met de socialistische vakbond, maar dat akkoord kan niet op de goedkeuring rekenen van de andere bonden. Ook vorige week waren er al herhaaldelijk acties

Luchtvaartsector vreest “zware imagoschade”

De aanhoudende acties van de Belgische luchtverkeersleiders, maandag al voor de twaalfde dag dit jaar, zijn een nachtmerrie voor de luchtvaartsector. Verschillende actoren trekken aan de alarmbel. Het precieze kostenplaatje van de stakingen moet nog worden berekend, maar de schade loopt zeker in de miljoenen, klinkt het bij federatie Belgian Air Transport Association (BATA). En dan is er nog de imagoschade. “Er zal tijd nodig zijn om het vertrouwen van de passagiers terug te winnen”, vreest men.

De reiziger maakt immers geen onderscheid. Als zijn vlucht vertraging heeft of afgelast wordt, houdt hij zijn luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk, ook al zijn de problemen het gevolg van acties buiten het bedrijf. De aanhoudende sociale onrust dreigt de boekingen voor de volgende maanden te hypothekeren.

En ook voor de economie is er schade. “De sector stelt rechtstreeks en onrechtstreeks 63.000 mensen tewerk. Heel wat toeleveranciers zijn getroffen”, vreest Herman Carpentier van BATA. Daarnaast zouden luchtvaartmaatschappijen door de aanhoudende problemen kunnen beslissen om (een deel van) hun activiteiten te verhuizen naar het buitenland, of aarzelen om te investeren in ons land.

De luchtverkeersleiders voerden dit jaar al twaalf dagen actie. Soms moesten daardoor vluchten worden afgelast -op 13 februari was er een hele dag geen luchtverkeer mogelijk- en soms bleven de gevolgen beperkt tot vertragingen. “Maar die vertragingen mogen niet worden onderschat. Veel Belgische spelers hebben hier een netwerk, waarbij punctualiteit van essentieel belang is”, legt Carpentier uit. “In het geval van Brussels Airlines bijvoorbeeld gaat het gemiddeld om 230 bewegingen per dag. Een vlucht die ‘s ochtends een half uur vertraging heeft, heeft dat ook nog ‘s avonds”.

Voor de luchtvaartmaatschappijen is vooral de onvoorspelbaarheid van de acties bij skeyes problematisch. Vaak weet men pas enkele uren op voorhand of er voldoende luchtverkeersleiders zijn. Vooruitplannen is dus quasi onmogelijk. “Men kan bijna geen voorzorgsmaatregelen nemen. Ook voor cargo is dat een groot probleem”, aldus Carpentier.

De schade voor de Belgische luchtvaartsector is nog niet precies bekend, maar loopt in elk geval in de miljoenen. “Soms moeten passagiers worden omgeboekt naar een vlucht van een andere maatschappij, op onze kosten”, legt Kim Daenen van Brussels Airlines uit. Daarnaast hebben de passagiers recht op maaltijden en een overnachting bij lange vertragingen, ook op kosten van de luchtvaartmaatschappij. Het personeel moet vaak overuren presteren, om de problemen op te vangen. En dan zijn er nog de reputatieschade en klachten van reizigers. “Dit alles kost ons handenvol geld. De situatie is stilaan onwerkbaar”, zegt Daenen.

BATA stuurde vorige week een brief naar minister van Mobiliteit François Bellot (MR). Daarin wordt aangedrongen dat de regering zou tussenkomen, “om de stabiliteit van de luchtvaartactiviteit te garanderen”. De federatie pleit voor de invoering van een servicecontract, met performantieverplichtingen voor skeyes en eventueel schadevergoedingen als ze die niet haalt. BATA dringt ook aan op de invoering van een minimumdienstverlening, zoals bij de NMBS.