Autoverzamelaar moet weg: “Wrakken? De BMW van Eva Braun staat hier”

© ppn

Een boete van 4.000 euro, waarvan 800 euro effectief, en een exploitatieverbod van drie jaar. Autoverzamelaar Jan Indencleef uit Maaseik moest even slikken toen hij de uitspraak van de rechter te horen kreeg. “Waar moet ik met mijn auto’s heen als ik hier niet kan blijven?”, zegt de zestiger, die ons zijn verzameling toonde.

Phillip PERGENS

Het terrein met grote loods huurt Indencleef van een Nederlandse vrouw. “Ik ben hier vier jaar geleden neergestreken na mijn vertrek op het industrieterrein in Maaseik. Het was een stort, maar na negen volle containers afval heb ik hier terug iets van gemaakt. Dat moest wel, wilde ik mijn auto’s in de loods kunnen onderbrengen”, vertelt Indencleef.

Er was in die beginperiode contact met afvalstoffenmaatschappij OVAM. “Die zijn hier geweest en er werden afspraken gemaakt waar ik me aan heb gehouden. Toch was de milieuambtenaar van de stad het bij zijn bezoek daar niet mee eens. Hij concludeerde dat dit een garage met werkplaatsen was. Maar als er aan een auto moet worden gewerkt, gebeurt dat elders. Deze loods dient voor de opslag. Ik kan de voertuigen toch moeilijk buiten laten staan?”

© ppn

Pareltjes

Die voertuigen, dat is intussen een verzameling van naar eigen zeggen zo’n 150 exemplaren. Motoren, tractoren, vrachtwagens en kampeerwagens, maar het gros zijn auto’s. “Stuk voor stuk wagens met een prachtig verleden. Het resultaat van een veertig jaar durende hobby”, zegt de 64-jarige Maaseikenaar.

“Ze schilderen me af als iemand die alles fout doet. Ik werd omschreven als een zot die wrakken stockeert. Dat doet nog het meeste pijn. Want het gaat hier om oldtimers, met heel wat uitzonderlijke pareltjes. Ik ontken niet dat er nog restauratiewerk aan is, maar zo blijft het tenminste betaalbaar voor de liefhebber. Iedereen die met oldtimers bezig is, weet hoe het wereldje in elkaar zit. Je kent elkaar, ruilt en legt soms bij of krijgt er een centje bovenop. Ik haal daar plezier uit.”

© ppn

Donkere geschiedenis

Indencleef gaat er prat op dat hij uitzonderlijke auto’s heeft. Hij wandelt door zijn verzameling en haalt er enkele van zijn mooiste stukken uit. “Ik wist het niet toen ik de auto kocht, maar de BMW 2.0 6-cilinder van Eva Braun (de vrouw van Adolf Hitler, nvdr.) staat hier.” Het bewijs, zegt hij, is het serienummer van de wagen. “Ik heb dat laten natrekken en toen ik de informatie kreeg, was ik overdonderd. Er hangt een donkere geschiedenis over deze auto. De wagen werd tussen 1938 en 1942 gefabriceerd en is na de Tweede Wereldoorlog terug naar BMW gegaan, als zogenaamd deel van het nalatenschap van Hitler. Daarna is deze wagen in de etalage van een grote garage terechtgekomen, maar daar brak een grote brand uit. Zo raakte de carrosserie zwaar beschadigd, maar de motor start gewoon en alle onderdelen zijn aanwezig. Er is natuurlijk veel werk aan, maar hij valt te restaureren.”

© ppn

De oldtimers in de loods zijn zelden afgewerkte producten. “Maar 95 procent is compleet, drie vierde kan starten en rijden en ongeveer dertig auto’s zijn ingeschreven, gekeurd en verzekerd. Ze staan elk op matten en beschermd onder hoezen en lakens”, legt de verzamelaar uit. Hij verwijst naar een deal met Peugeot. “Twee jaar geleden zijn ze een 201 komen halen die ze in hun museum in Frankrijk hebben gezet. Hier staat overigens nog een zeldzame Peugeot 301D uit 1936 en een compleet originele Opel Kapitan uit 1962.”

Andere opvallende wagens zijn een Plymouth uit 1950, een Toyota Corolla Hatchback uit 1978 en een Mercedes 312 truck uit 1954. Maar het is de Chrysler Royal Woody uit 1948 die echt staat te blinken. “Gekocht van een museum in Brugge en meteen meegenomen. Een pareltje waarvan anderen dus vinden dat het een wrak is. Hoe dan ook is uiteindelijk alles hier te koop en aan elke wagen hangt een verhaal, niet zelden met bekende eerste eigenaars.”