Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
ECB verlaagt rente voor het eerst sinds 2019: wat betekent dit voor de Belgische consument?
-
Jobat
Wanneer wordt jouw loon opnieuw geïndexeerd? En kan die aanpassing ook in je nadeel spelen?
In juni zien een hoop werknemers hun loon weer wat stijgen – en niet alleen ambtenaren. Laurence Philippe en Melissa Menschaert, legal experts bij Partena Professional, leggen Jobat.be de logica achter de loonindexering uit en bespreken de gevolgen van het grote aantal indexeringen sinds het begin van de coronacrisis. -
PREMIUM
Twee dagen voor verkiezingen brengt de Nationale Bank onheilspellende boodschap over onze begroting: “Europese sancties? Niet uit te sluiten”
Aan de vooravond van de verkiezingen roept de gouverneur van de Nationale Bank de politici in ons land nog maar eens op om maatregelen te nemen om de overheidsfinanciën in ons land op orde te krijgen. Het begrotingstekort loopt tegen 2026 op tot 5,5 %, ofwel 35,6 miljard euro. Dat is ver boven wat Europa ons oplegt. “Of er sancties dreigen? Dat is niet uitgesloten”, zegt gouverneur Pierre Wunsch die een opmerkelijk pleidooi houdt voor meer huizen in ons land. -
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
-
Independer
Gratis tot 20 GB extra? Proximus en BASE verruimen hun datapakketten: kan het elders nóg beter?
In telecomland is er duidelijk een trend waarbij operatoren de datavolumes van hun mobiele abonnementen optrekken. Nadat eerder dit jaar Mobile Vikings, Orange en Scarlet het goede voorbeeld gaven, volgen nu ook BASE en Proximus. Independer.be zocht uit of die daardoor aantrekkelijker zijn. -
Mijnenergie
Nieuwe stroomtarief meteen goedkoopste, maar het is niet voor iedereen weggelegd
Nagenoeg maandelijks bieden energieleveranciers nieuwe tariefformules aan. Meestal beperkt de verandering zich tot een naamswijziging of enkele details waar de klant in feite weinig baat bij heeft. Het nieuwe tarief Pixie van TotalEnergies springt omwille van zijn lagere prijszetting wél in het oog – al zal het heel wat consumenten waarschijnlijk minder aanspreken. Mijnenergie.be checkt de voor- en nadelen. -
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
Mijnenergie
Vanaf 2025 dé norm in Vlaanderen: waarom zit de verkoop van warmtepompen toch in het slop?
-
PREMIUM36
2.000 Belgen zien vakantie in het water vallen na faillissement van touroperator: “We hadden onze koffers al ingepakt, dit is echt balen”
Bij Neckermann is het alle hens aan dek: de Duitse touroperator FTI, waarmee Neckermann samenwerkt voor duizenden pakketreizen, is failliet. “We kijken al sinds deze winter zo hard uit naar onze vakantie in Egypte. Voor onze jonge kinderen ging het hun eerste vliegreis zijn”, vertelt Gaetan Verlaecke (35) aan HLN-consumentenexperte Safia Yachou. Neckermann zegt voor elke klant een oplossing te zoeken. Hoe ziet die er dan uit? -
Mijnenergie
Warm weer blijkt niet goed voor stroomproductie zonnepanelen: in dit geval heb je recht op een compensatie
Na een sombere meimaand lijkt de kentering - stilaan - ingezet. Dat is niet alleen goed nieuws voor ons humeur, maar ook voor het rendement van onze zonnepanelen. Tegelijk zitten onze PV-installaties niet meteen te wachten op hete dagen. Mijnenergie.be wijst op verschillende mogelijke problemen waarop je kan anticiperen. -
Livios
Renovatieverplichting ligt onder vuur: terecht? “Met het huidige ritme zijn we nog honderd jaar bezig”