Kunstenaar Karel Thienpont en het verwijderde kunstwerk.© IF

Ondanks druk van Vlaams Belang-politicus krijgt weggenomen kunstwerk plaats op andere expo: “We zijn het niet eens met censuur”

Ronse, Maarkedal -

Ophef op een kunsttentoonstelling in Ronse afgelopen weekend. Een van de werken werd verwijderd na druk van Vlaams Belang-politicus Erik Tack, wiens naam op een keramische pot was geschilderd. Het werk van artiest Karel Thienpont uit Maarkedal kreeg nu een plaats op een andere expo. “We zijn het niet eens met de censuur.”

Peter Malaise en Jens Vancaeneghem

Serviceclub Spectrum organiseerde de expo om haar vijfde verjaardag te vieren. De vereniging zet sterk in op cultuurbeleving en richtte het afgelopen weekend een tentoonstelling met hedendaagse kunst in aan de Art Factory Hall.

“Ik wilde frisse kunstwerken brengen”, zegt Thienpont. Hij maakte een groot schilderij, een textielwerkje en twee keramische potten. “Die potten maken deel uit van de reeks This pot kills fascists (deze pot doodt fascisten, red.). Het is een knipoog naar de boodschap die muzikant Woody Guthrie vroeger op zijn gitaar plaatste: This machine kills fascists. Op een van de potten heb ik dokter Tack getekend. Dat verwijst naar dokter Erik Tack, een éminence grise van Vlaams Belang uit Ronse. Blijkbaar heeft de man daar aanstoot aan genomen.”

Spectrum kreeg een telefoontje van Tack, die jarenlang in het Vlaams Parlement en de gemeenteraad zetelde, met de uitdrukkelijke vraag om het kunstwerk te verwijderen. Volgens Thienpont wilde Tack een klacht indienen en dreigde hij er zelfs mee om de pot persoonlijk te komen kapotslaan. (lees verder onder de foto)

© IF

Bij Spectrum werd al snel beslist om de pot weg te halen, iets wat dan weer tot onvrede leidde bij andere kunstenaars. Eén van hen is Sander Buyck, zelf deelnemer in Ronse en organisator van De Rampe, de expo die ook afgelopen weekend liep in Kluisbergen.

“We wilden een statement maken met onze kunstwerken,” zegt hij. “Verschillende kunstenaars waren het niet eens met de beslissing om het werk van Karel te laten wegnemen. Omdat hij ook deelnam aan De Rampe, beslisten we om het betwiste werk daar op te stellen. Zo was het toch nog te zien voor een groot publiek.”

“De expo De Rampe was een succes,” vervolgt Buyck. “Meer dan 1.000 bezoekers kwamen langs. Dat overtrof onze verwachtingen. Ik denk momenteel al na over een vervolg.” De Rampe ging door in een half vervallen boerderij aan de voet van de Rampe, een kasseihelling vlakbij de Paterberg.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer