Waarom seks in reclames (niet) altijd verkoopt
Of het nu een half naakte man op een gigantische billboard is, of een vrouw die extreem zwoel in de camera kijkt. Seks blijkt nog steeds extreem goed te verkopen. Nu ja, dat denken we toch. Wetenschapsfilosoof Gustaaf Cornelis legt uit waarom dit niet altijd het geval is.
Dé leuze van reclamemakers? Sex sells. Iedereen weet het, maar toch blijkt het niet volledig te kloppen. Professor Cornelis legt uit dat het verband tussen het product en de afbeelding vaak te snel zoek raakt. En dan is de relevantie van de reclamecampagne snel weg. Heb je zonder slogan geen idee wat het beeld je nu juist wil verkopen? Dan slaat de reclamemaker de bal waarschijnlijk mis.
Humor kan in veel gevallen een seksueel getinte reclamecampagne terug goedmaken. Al moet ook die passen bij de campagne. Een grappig beeld waarbij de boodschap van de campagne niet doorkomt, is en blijft onlogisch.
Cornelis stelt zich dan ook vragen bij seksueel getinte advertenties: "Maken we geen lustobjecten van vrouwen door ze te tonen in een reclame waarin het er eigenlijk niet toe doet?"
Esthetisch
Een zwoel beeld is volgens Cornelis wel op zijn plaats wanneer het subtiel of esthetisch gebruikt wordt. Een man met een strak lichaam die reclame maakt voor een sportmerk, is helemaal oke. Ook is er een logica waarom we steevast meer vrouwen in reclames zien dan mannen, we zien nu eenmaal liever feminiene kenmerken terugkeren in een advertentie.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Ik wil eindelijk eens een man, géén kleuter.” Myriam (50) is verliefd op haar friend with benefits en dat wil ze niet
-
Welk rollenspel vindt de Vlaming erotisch? 40 reacties: “Geef mij een dominante zakenman, zoals mr. Grey”
Je partner stelt een rollenspel voor: welk personage maakt jou wild? Die vraag stelde vroedvrouw en auteur Uwe Porters (33) aan 46.800 Vlamingen op Instagram. Ze kreeg honderden anonieme reacties: we verzamelden de opvallendste en trekken er met Uwe een paar belangrijke lessen uit over ons seksleven. “Mijn partner is buschauffeur en zeer sexy in zijn uniform.” -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
-
“Er is een groot verschil tussen wat je wil in de liefde en wat je nodig hebt.” Zou jij beter aan ‘contra-dating’ doen?
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
PREMIUM
COLUMN. “Als ik niet op seks aanstuur, blijft zijn broek aan”: Goedele Liekens geeft dé tip tegen frustrerende ‘saldoseks’
“Ik begin er niet meer aan! We hebben geen seks meer, voilà.” Een vriendin van Goedele Liekens worstelt met de ‘saldoseks’ in haar relatie, schrijft de seksuologe in haar column deze week. Gefrustreerd wacht ze af tot haar líéf eens het initiatief neemt. Gevaarlijk, zegt Liekens. “Er kunnen zoveel redenen zijn waarom hij geen initiatief meer neemt.” De seksuologe reikt de oplossing aan. -
PREMIUM
Zorgt het voor betere seks? Seksuologe Chloé De Bie beantwoordt 5 vragen over kreunen: “Er is één gouden regel”
-
Van seks in een jacuzzi tot zuigzoenen en 69: dit vindt de Vlaming overroepen tijdens de seks
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Verkoopt seks nog altijd? De meest provocerende modecampagnes uit de geschiedenis
Sex sells, zoveel weet iedereen en toch klopt het niet volledig. Hoewel het jarenlang dé leuze was van reclamemakers, blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Illinois dat seks in campagnes consumenten helemaal niet aanzet tot kopen. Desondanks zijn er de afgelopen jaren heel wat memorabele campagnes verschenen, die naast seksueel getint ook gewoon goed zijn. 10 op een rij. -
PREMIUM
100% mama, 0% erotische vrouw? Uwe Porters (33) vond de balans terug: “Maar de man moet óók iets beseffen”
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerNico Herbots
Stefanie vanhouche
gustaaf carpels
ka Van der Linden
Jens van den Broeck