De inhoud van de brooddozen van 1.051 leerlingen uit het basisonderwijs werd in kaart gebracht.
Belga

Brooddozen van lagereschoolkinderen in Vlaanderen bijna nooit leeg, maar inhoud vaak ongezond

De meeste brooddozen van leerlingen in Vlaamse basisscholen zijn gevuld, maar de inhoud is vaak ongezond. Dat blijkt uit een onderzoek van de UGent en het Vlaams Instituut Gezond Leven. Vlaams minister van Welzijn Hilde Crevits (CD&V), die het onderzoek liet uitvoeren, is tevreden dat het aantal lege brooddozen beperkt is, "maar dat betekent niet dat er geen problemen zijn".

Tijdens het hoogtepunt van de energiecrisis in 2022 trok de directrice van het Koninklijk Atheneum in Antwerpen aan de alarmbel. Verschillende leerlingen hadden geen brooddoos bij en hadden 's ochtends ook niet ontbeten. Volgens de directrice vielen sommige kinderen zelfs in slaap omdat ze niet gegeten hadden.

Om in kaart te brengen hoe groot de problematiek rond lege brooddozen bij kinderen juist is, kondigde Vlaams minister van Welzijn Hilde Crevits (CD&V) vorig jaar een studie aan. Die werd uitgevoerd door het Vlaams Instituut voor Gezond Leven en de UGent.

De onderzoekers brachten de inhoud van de brooddozen van 1.051 leerlingen uit een representatieve steekproef van 25 Vlaamse basisscholen in kaart. Bijna de helft van de kinderen zat op een school gelegen in een landelijk gebied, de andere helft is verdeeld onder kinderen die naar school gaan in een centrumstad of een grootstad.

Uit de studie blijkt dat het aantal kinderen dat met een lege boterhammendoos naar school vertrekt, heel beperkt is. De onderzoekers stelden in totaal 3 gevallen op 1.051 vast (0,3 procent). Van alle onderzochte kinderen hadden er 899 (85,5 procent) een brooddoos bij. Van de overige leerlingen at de overgrote meerderheid (13 procent) een warme maaltijd op school. Een klein deel ging naar huis om te lunchen.

Anonieme vragenlijst

De onderzoekers onderwierpen de kinderen ook aan een anonieme vragenlijst. Daarin gaven 27 leerlingen, of 2,5 procent, aan dat ze soms tot altijd hun maaltijd (of een deel ervan) krijgen van de school, omdat ze zelf niets bij zich hadden, of omdat er thuis niets was om te eten.

303 kinderen, of 30 procent, antwoordden dat ze soms tot altijd (een deel van de) lunch krijgen van een vriend of vriendin. Bij ruim een vijfde van die groep (6 procent van alle onderzochte leerlingen) was ook daar de reden dat ze te weinig of geen middageten hadden.

Voedselonzekerheid

9 procent van de deelnemende leerlingen gaf aan in de afgelopen 12 maanden vaak voedselonzekerheid te hebben ervaren. Dat betekent dat ze zelf aangaven dat ze zowel op school, als thuis, onvoldoende toegang tot voedsel hadden.

Dat cijfer ligt in lijn met cijfers rond deprivatie bij kinderen, een fenomeen waarbij kinderen zaken die tot de normale levensstandaard behoren, zich niet kunnen veroorloven. Uit een studie van de Koning Boudewijnstichting en de KU Leuven uit 2023 blijkt dat bij 8,5 procent van de Vlaamse kinderen het geval. Voor heel België ligt dat percentage op 13 procent.

Hoe gezond is de brooddoos?

De onderzoekers beoordeelden de inhoud van de brooddozen op basis van de voedingsdriehoek van het Vlaams Instituut Gezond Leven en deelden die in op basis van 3 categorieën: 'voorkeursmiddelen', 'geen voorkeursmiddelen' en 'te vermijden voedingsmiddelen'.

Voorkeursmiddelen: bijvoorbeeld bruin en volkoren brood, de meeste fruit- en groentesoorten, platte kaas, pindakaas...

Geen voorkeursmiddelen: bijvoorbeeld wit brood, kaas, yoghurt...

Te vermijden voedingsmiddelen: bijvoorbeeld chocoladepasta, confituur, koffiekoeken, worstenbrood...

Uit de studie blijkt dat de gemiddelde brooddoos voor 35 procent bestaat uit zogenoemde 'voorkeursvoedingsmiddelen'. 37 procent bestaat uit de groep 'geen voorkeursvoedingsmiddelen', en 28 procent uit voeding uit de 'te vermijden'-groep.

Bij 19 procent van de onderzochte brooddozen was er een portie groenten aanwezig. Bij amper 4 procent zat er een stuk fruit in de brooddoos. Ter nuance: bij twee derde (64 procent) zat er wel een stuk fruit in de boekentas als tussendoortje.

Choco is te vermijden

Wendy Van Lippevelde, professor in Gezondheidsbevorderend consumentonderzoek (UGent)

"We hebben vastgesteld dat het merendeel van de gemeten brooddozen voornamelijk bestond uit ongezonde voedingsmiddelen", aldus Wendy Van Lippevelde, professor in Gezondheidsbevorderend consumentonderzoek aan de UGent.

"Bij een derde van alle brooddozen (35 procent) was er geen voedingsmiddel aanwezig uit de voorkeurscategorie. Bij amper 12 procent bestond de brooddoos uit meer dan drie vierde van de voorkeursproducten."

"Twee derde van de gemiddelde brooddoos bevatte producten die volgens de voedingsdriehoek minder de voorkeur hebben, zoals wit brood, of die te vermijden zijn, zoals chocoladepasta", legt de onderzoekster uit.

Opvallend: de socio-economische achtergrond van de kinderen speelde geen grote rol in de samenstelling van de brooddozen. De inhoud van de brooddoos van kinderen uit een hoger socio-economisch milieu is net iets gezonder dan die van kinderen met een lagere socio-economische status, maar beide groepen brachten een gelijkaardig aanbod aan te vermijden voedingsmiddelen.

Gratis schoolmaaltijden, de oplossing?

Naast de inhoud van de brooddozen werd ook gekeken naar de behoefte voor gratis schoolmaaltijden. Uit de studie blijkt dat ouders in een maatschappelijk kwetsbare situatie daar niet allemaal vragende partij voor zijn. Het liefst willen ze zelf kunnen betalen voor een schoolmaaltijd. 

In het onderzoek stellen ouders zelf voor om een betaalbare prijs te hanteren, voor hen een prijs tussen 1 en maximaal 3 euro voor een warme maaltijd. Uit een bevraging bij de scholen bleek dat een gemiddelde warme maaltijd nu 4 euro kost. Van de bevraagde basisscholen had 54 procent een aanbod warme maaltijden. 

Gratis gezonde maaltijden aanbieden kan ervoor zorgen dat iedereen toegang heeft tot een goede maaltijd, stelt het onderzoek, maar tegelijk blijkt ook dat de drempels om dat te realiseren, zowel financieel, infrastructureel als naar draagvlak bij het personeel en de ouders, erg groot zijn.

Het onderzoek toont ook aan dat er bij scholen nood is aan een doordacht schoolbeleid rond voedsel en dat ze daarin begeleiding en ondersteuning wensen. 

Een one-size-fits-all oplossing bestaat niet
Hilde Crevits (CD&V), Vlaams minister van Welzijn

Volgens Minister Crevits toont de studie aan dat er geen eenduidige oplossing bestaat voor de problematiek rond lege brooddozen. "Het wetenschappelijk onderzoek geeft ons eindelijk correcte gegevens over wat er in de brooddozen zit. Het toont aan dat het aantal lege brooddozen bij kinderen in het basisonderwijs gelukkig beperkt blijft, maar dat betekent niet dat er geen probleem is."

"Het gevoel van voedselonzekerheid bij de kinderen wil elke ouder vermijden. Er zijn al veel initiatieven genomen, maar er zal vooral op maat verder gewerkt moeten worden, zowel voor het gezin als voor de school. Een one-size-fits-all oplossing bestaat niet", aldus de Welzijnsminister.

Meest gelezen