De buurtbewoners van de grote wijk Wuytsbergen-Ekelen zijn erg blij met de nieuwe fietsdoorsteek onder de spoorweg.© Hans Otten

Nieuwe fietstunnel onder spoor verbindt wijk met fietsostrade: “Flink op kosten kunnen besparen”

Herentals -

De tunnel onder de spoorweg tussen de wijk Wuytsbergen-Ekelen en de Lierseweg in Herentals is donderdag officieel geopend. Het kleine werkje binnen de megawerf rond de spoorbrug over het Albertkanaal is een voorbeeld van efficiënte samenwerking.

Hans Otten

Fietsers en voetgangers kunnen in feite al een dag of tien gebruikmaken van de gloednieuwe tunnel en het fiets- en voetpad tussen de woonstraat Ekelenberg en de gewestweg Lierseweg (N13), waar het pad naast Toyotagarage De Bie ook aantakt. Een buurtbewoonster heeft alleen maar complimenten voor de ingreep. “Zeker voor de wijkbewoners is het een groot gemak. Vooral nu de overweg aan Vossenberg nog maanden dicht blijft (voor de aanleg van de tunnel daar, red.) moeten we altijd via de koekjesfabrieken van Mondeléz omrijden als we naar het stadscentrum willen. Tot nu, dus.”

Net wanneer gedelegeerd bestuurder Chris Danckaerts (tweede van links) en projectleider Stefan Sablon (tweede van rechts) van de Vlaamse Waterweg samen met burgemeester Mien Van Olmen (midden) en schepen Pascal Van Nueten (rechts) de fietstunnel openen, dendert er een trein voorbij.© Hans Otten

De nieuwe infrastructuur is maar een klein onderdeel van de grootschalige werf rond de nieuwe spoorbrug over het Albertkanaal. “Het is een mooi voorbeeld van een samenwerking tussen partners”, zegt gedelegeerd bestuurder Chris Danckaerts van de Vlaamse Waterweg. “Parallel aan onze grootschalige ingreep maakte de stad Herentals gebruik om ook de tunnel te installeren, die het samen met de provincie Antwerpen heeft bekostigd.”

LEES OOK. Laatste Kempense obstakel op Albertkanaal is geruimd

Kostenbesparing

Het prijskaartje bedraagt 390.000 euro. Zo’n 70.000 euro daarvan had betrekking op de aanleg van het fietspad voor rekening van Herentals. De rest is het kostenplaatje van de tunnel, die nog eens voor twee derde door de stad wordt gedragen, naast een derde door de provincie. “Door de tunnel in twee delen te bouwen, eerst onder de nieuwe talud en daarna onder de oude, heeft de stad flink op kosten bespaard”, zegt projectleider Stefan Sablon van de Vlaamse Waterweg. “Als we deze nadien moesten inschuiven, zoals we bij de tunnels van Vossenberg en De Beukelaer-Pareinlaan hebben gedaan, zou de kostprijs een veelvoud zijn geweest.”

Voor burgemeester Mien Van Olmen (CD&V) en schepen van Openbare Werken Pascal Van Nueten (N-VA) is de nieuwe tunnel zonder meer een meerwaarde voor de stad. “Voor de bewoners van de wijk is het een vlotte doorsteek onder het spoor tussen de bestaande overwegen in. Het pad sluit aan op de fietsostrade F5 Antwerpen-Hasselt naast het Albertkanaal, terwijl de provincie de voorbereidingen kon treffen voor de nieuwe fietsostrade F103 Lier-Herentals.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Herentals