De appel valt niet ver van de boom: zoon (12) van Essentiel ontwerpt nu zelf T-shirts

Azar Eghtessadi is nog maar twaalf, maar heeft nu al zijn eerste T-shirt­collectie klaar. Het jonge modetalent stapt daarmee ferm ­­in de voetsporen van zijn ouders Inge Onsea en Esfan Eghtessadi, de bezielers van kledingmerk ­Essentiel. Ook zij begonnen ooit met T-shirts. “Maar ze hebben mij nooit in deze richting geduwd. Ik ben gewoon al heel lang heel erg geïnteresseerd in stijl en mooie kleren.”

Kim Clemens

“Vrij mijn eigen ding kunnen doen. Kiezen wat ik maak en mensen blij maken met mijn ontwerpen.” Azar kan goed verwoorden waarom hij zo fier is op zijn eerste collectie. De jongen spreekt als een gepassioneerd designer. Eén die al jaren nadenkt over hoe hij het wil.

“Al sinds ik heel klein was, ben ik geïnteresseerd in mode. Elke dag ben ik toch een tiental minuten bezig de perfecte outfit te kiezen, met de juiste schoenen en de juiste vest. Stijl houdt me bezig. Niet dat mijn klasgenoten dat altijd even goed begrijpen. De meesten gaan gewoon mee met de hypes. Ze denken niet na over kleuren of pasvorm.” Azar wel. Het zit in zijn bloed.

“Al voor de derde generatie”, zegt Inge Onsea. “De moeder van mijn man zat ook al in de mode. Ik kijk er geboeid naar, want ik was daar op zijn leeftijd nog helemaal niet mee bezig. Zijn oudere broer trouwens ook niet. Azar is gefascineerd door mode, soms op het irritante af. Eigenlijk gaat hij ook altijd een beetje overdressed naar school.” (lacht)

© Kris Van Exel

Bescheiden start

Voor zijn verjaardag gaat Azar het liefst van al uitgebreid shoppen, en vorig jaar volgde hij een vijfdaagse stage in het Mode­museum. Daar leerde hij een stikmachine hanteren. En daar groeide ook het plan voor de eerste collectie van Azar-T, nu te koop via de webshop van Essentiel.

“Ik dacht dat hij het wel beu zou geraken, maar nee”, zegt Inge met de glimlach. “Dus mocht hij het van ons proberen. Wel niet zomaar eender wat, we leren hem om er serieus mee om te gaan en te beseffen dat hij dankzij onze achtergrond een enorme voorsprong heeft. Het begin is bescheiden: één sweatshirt en één T-shirt in vier kleuren. We hebben er driehonderd besteld. Voor hij met een tweede collectie mag beginnen, moeten ze uitverkocht zijn.”

Azar tekende alles zelf: van het luipaardpatroon en het robot­embleem tot zijn merklogo. Rijk wordt hij voorlopig niet van zijn creaties. “10 procent van de opbrengst mag hij investeren in de volgende collectie; de helft gaat naar het goede doel. Hij koos voor de bescherming van met uitsterven bedreigde tijgers. Hij heeft al genoeg”, zegt Inge.

Voor Azar is het alleszins meer dan een experiment. “Dit wil ik blijven doen. Ik zit nog maar in het eerste middelbaar, maar ik weet nu al dat ik later verder wil in de mode. Het zit in mijn bloed.”