Google geeft bug rond paswoorden toe die 14 jaar aansleepte
Het lijkt onwaarschijnlijk maar Google heeft G Suite-paswoorden veertien jaar lang onversleuteld bewaard. De fout gebeurde al in 2005, maar werd in de volgende jaren nooit rechtgezet. Google zei wel dat het geen bewijzen van misbruik vond.
Normaal worden paswoorden versleuteld bewaard: de door de gebruiker gekozen tekens worden omgezet in een ogenschijnlijk willekeurige lettercombinatie die enkel kan ontcijferd worden met een code. Maar bij sommige klanten van Googles betalende G Suite-toepassingen voor bedrijven werden de paswoorden in gewone, leesbare tekst weggeschreven.
“We hebben recent een subgroep gebruikers van onze G Suite e-mail en apps ervan op de hoogte gebracht dat sommige paswoorden onversleuteld werden opgeslagen in ons gecodeerd intern systeem”, gaf Google toe in een blogpost. “We maakten in 2005 een fout bij het implementeren van deze functionaliteit.”
Geen Gmail-klanten
“Dit beantwoordt niet aan onze normen”, bekende Google schuld. Het bedrijf deelde niet mee om hoeveel paswoorden het ging, noch wanneer het de flagrante bug ontdekte. Het benadrukte wel dat er geen consumenten met een gratis Google-account - mensen met een Gmail-adres - werden getroffen, maar enkel bedrijfsklanten. In februari vierde Google nog dat het vijf miljoen zakelijke gebruikers van G Suite had.
G Suite liet vroeger toe dat IT-beheerders handmatig wachtwoorden instelden voor nieuwe gebruikers. De gevonden bug draait om die paswoorden. Nadat gebleken was dat bepaalde paswoorden onversleuteld in de beheerderscontrole waren opgeslagen, schrapte Google de functionaliteit.
“Grondig onderzoek” door het bedrijf zelf bracht geen misbruik aan het licht. De wachtwoorden bleven ook de hele tijd binnen het de beveiligde infrastructuur van G Suite en waren zodoende nooit via het openbare internet toegankelijk voor derden.
Niet alleen Google
De getroffen gebruikers werden ingelicht en aangespoord om de wachtwoorden te wijzigen. Bij wie dat niet doet, reset Google zelf automatisch het paswoord.
De techgigant biedt in de blogpost nog excuses aan voor het beveiligingslek. Een bug waar overigens niet alleen Google mee te maken kreeg. Ook de andere grote spelers als Twitter, Facebook en Instagram schreven in het verleden al honderden miljoenen paswoorden in gewone tekst weg.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarom je maar beter niet je smartphone aan USB-laders op de luchthaven hangt
-
Proximus lanceert alles-in-één-app
Proximus lanceert zijn eigen alles-in-één-app Proximus+. De app bundelt een hele reeks digitale diensten en wordt ook beschikbaar voor wie geen klant is bij de operator. -
Independer
Je huisbaas renoveert je woning: wat zijn jouw rechten als huurder? En hoe zit het met de maandelijkse huur?
Stel: je verhuurder kondigt aan dat hij renovatiewerken uitvoert om de EPC-waarde van je huurhuis of -appartement naar een hoger niveau te tillen, conform de verstrengde energetische wetgeving. Welke gevolgen heeft dat voor jou als huurder? Independer.be beantwoordt de vaakst gestelde vragen hieromtrent. -
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
Samsung zet alles op AI: met de nieuwe smartphones kan u telefoongesprekken live laten vertalen
Vergeet de steeds betere camera’s. Artificiële intelligentie (AI) is het nieuwe verkoopsargument voor nieuwe smartphones. Marktleider Samsung zet AI-functies centraal bij de lancering van zijn Galaxy S24-reeks. -
Independer
Sluit het gsm-abonnement als laatste af: wat met telecomabonnementen bij een overlijden?
Vandaag heeft iedereen veel meer abonnementen en accounts dan pakweg vijftien jaar geleden. Telecomabonnementen, klanten- en streamingaccounts, sociale media enzovoort: de lijst is haast niet meer te overzien. Maar wat gebeurt er daarmee wanneer een persoon komt te overlijden? Dat zien we nog vaak over het hoofd en plaatst nabestaanden zo voor verrassingen. Independer.be geeft tips om overbodige miserie te vermijden. -
Independer
Vooral grote operatoren voerden prijzen op: dit betaal (en krijg) jij vandaag meer voor je telecomabonnement
-
Google-medeoprichter Sergej Brin over hun AI-tool Gemini: “We hebben daar absoluut de bal misgeslagen”
-
PREMIUM
GETEST. Apple Vision Pro is peperduur, maar wat kan je er eigenlijk mee?
Bijna elke VR-bril die de afgelopen jaren is uitgebracht, heeft HLN-techjournalist Kenneth Dée getest. Nu is het de beurt aan misschien wel de belangrijkste: de Vision Pro van Apple. Hoe bedien je deze bril? Werkt dat goed en wat zíe je juist? “Nog nooit was het beeld zo scherp”, zegt onze techexpert. Maar de prijs van het hightech snufje doet duizelen: is deze bril zijn geld waard? -
6
“Leg de iPhone niet in een zak met rijst”: Apple legt uit wat je wél moet doen als je smartphone nat is
Het is een huis-tuin-en-keukenmiddel dat je bekend in de oren zal klinken. Is je smartphone in het water gevallen, steek die dan een paar uur in droge rijst. Apple verduidelijkt nu dat je dat zeker niet mag doen met een iPhone. Het zou de telefoon namelijk kunnen beschadigen, meldt de techgigant. -
Independer
Welke betaalbare alternatieven zijn er voor de Apple Vision Pro? En wat voor internet heb je nodig voor deze technologie?
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer