Porsche officieel verdacht van dieselfraude
Justitie in Duitsland verdenkt het automerk Porsche nu officieel van gesjoemel met dieselmotoren. Openbaar aanklagers in Stuttgart zijn een onderzoek naar het Volkswagen-onderdeel begonnen.
Autoriteiten deden in april al een inval bij vestigingen van de sportwagenfabrikant. Die acties waren gericht tegen drie medewerkers van Porsche, onder wie een directielid. Zij werden verdacht van bedrog en misleiding.
Eerder werd Porsche ook al eens onderzocht wegens het dieselschandaal. In het najaar van 2016 riep het merk dieselauto’s van het type Macan terug. Een jaar later werd de Cayenne met 3 liter dieselmotor verboden door de Duitse verkeersminister.
Dieselgate
Moederbedrijf Volkswagen was de spil in een groot dieselschandaal dat in 2015 aan het licht kwam. Het Duitse autoconcern bleek de werkelijke uitstootwaarden van dieselmotoren te hebben gemanipuleerd bij emissietests. Volkswagen trok al tientallen miljarden uit voor schikkingen, boetes en schadevergoedingen als gevolg van het schandaal.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
-
217
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
Ruim 370.000 Duitsers sluiten zich aan bij groepsvordering tegen Volkswagen
Zowat 372.000 eigenaars van Volkswagen-voertuigen die zijn uitgerust met sjoemelsoftware, hebben zich aangesloten bij de groepsvordering die door consumentenorganisaties werd opgestart in Duitsland. Dat heeft het Duitse ministerie van Justitie bekendgemaakt. -
-
HLN Shop
Verleng de levensduur van je e-bike: dit betaal je voor een nieuwe transmissie en een onderhoud
-
Independer
Hoeveel krijg je van je verzekering bij een ‘perte totale’ van je auto?
Er zijn drie verschillende manieren om de waarde van je auto vast te leggen. Waarin verschilt de cataloguswaarde van de inruilwaarde? Wat is de dagwaarde? En wanneer is welke waarde belangrijk? Independer.be zoekt het uit. -
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
Als je telewerkt, combineer je niet alleen makkelijker werk en gezin. Je vervuilt er ook minder door. En je bespaart geld en tijd. Hoeveel precies? Dat kan je voortaan zelf berekenen dankzij een nieuwe online calculator die verkeersinstituut Vias in het leven riep. -
Spaargids.be
Adieu, Maestro: wanneer krijg jij je nieuwe bankkaart? En vanwaar de (verplichte) switch?
-
PREMIUM
“Een speedpedelec brengt geld op, terwijl een auto enkel geld kost”: zoveel wint Carlos (42) door een e-bike te leasen
-
PREMIUM
Je fiets wassen met de hogedrukreiniger kan honderden euro aan schade veroorzaken. Onze expert legt uit hoe je dit kan voorkomen
Een propere fiets rijdt beter, maar poetsen is niet altijd een pretje. Gelukkig maken hogedrukreinigers het leven makkelijker. Tegenwoordig heb je ze in alle verschillende formaten en prijsklassen, maar dat maakt het niet eenvoudig om het juiste apparaat te kiezen. En vergeet ook niet dat verkeerd gebruik kan leiden tot kostelijke beschadigingen van jouw rijwiel. Onze fietsexpert Arno Jaspers vertelt je alle do’s en don’ts van het poetsen met een hogedrukreiniger. -
PREMIUM
Vlaamse lucht nog altijd niet schoon genoeg: "Geen reden tot paniek, maar we moeten er wél iets aan doen"
Eén op de vijf Vlamingen woont op een plek waar het verkeer de lucht zo hard vervuilt dat er gezondheidsrisico's zijn. En nog meer Vlamingen ademen de lucht op die plekken in, want het zijn druk bereden straten. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek naar de aanwezigheid van stikstofdioxide in onze lucht. Luchtspecialist Frans Fierens zegt dat we niet bang moeten zijn, maar wel solidair. "Het persoonlijk risico is laag, maar dit kost de gemeenschap een pak geld aan gezondheidszorg." -
PREMIUMAUTO
Tesla, Volkswagen of toch de Chinezen: wie wint het gevecht om de elektrische auto?
10 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerKarel Van Campenhout
Joris Peeters
thomas janssens
Guido Claes
Martin Meuris