© Boumediene Belbachir

PXL experimenteert met videolessen: aula verhuist naar de studeerkamer

Hogeschool PXL in Hasselt experimenteert volop met afstandsonderwijs, waarbij studenten van thuis uit les kunnen volgen. Sinds dit academiejaar loopt er een pilootproject met videolessen binnen zes opleidingen. Tegen 2020 wil de PXL de studenten in alle opleidingen de mogelijkheid geven om een derde van de lessen van thuis uit te volgen.“Studenten op voorhand videolessen laten volgen, leidt tot betere resultaten omdat ze beter voorbereid naar de colleges komen, en er daar meer ruimte is voor diepgang”, zegt Wouter Hustinx, onderzoekshoofd onderwijsinnovatie bij de PXL. “Ook kan afstandsonderwijs het mobiliteitsprobleem mee helpen oplossen.”

Koen SNOEKX

Het fenomeen waarbij studenten, soms van kilometers ver, naar school komen om in een aula te luisteren naar een docent die zijn cursus afleest, is passé. “Afstandsonderwijs zal de nieuwe trend worden in het hoger onderwijs”, zegt Wouter Hustinx, onderzoekshoofd onderwijsinnovatie bij Hogeschool PXL, dat volop experimenteert met deze nieuwe onderwijsvorm. “Begin 2016 hebben we een interne oproep gedaan met de vraag welke opleidingen interesse hebben om mee te stappen in het pilootproject afstandsonderwijs. Na een grondige analyse zijn we in september gestart met videolessen binnen zes opleidingen. Het gaat om de opleidingen sociaal werk, ergotherapie, bouw, toerisme, toegepaste informatica en de lerarenopleiding.”

Werkstudenten

Afstandsonderwijs kan in de eerste plaats heel nuttig zijn voor werkstudenten. “Mensen die al een beroep uitoefenen, maar zich tegelijkertijd verder willen specialiseren in hun vakgebied of zich helemaal willen omscholen, hebben overdag geen tijd om colleges te volgen. Dankzij videolessen, die op voorhand door de docent zijn ingelezen, kunnen ze bijvoorbeeld ’s avonds les volgen”, zegt Hustinx.

Mobiliteit

Ook voor de gewone student biedt afstandsonderwijs heel wat voordelen. “Onderzoek heeft aangetoond dat het tot betere resultaten leidt. Als studenten thuis een les van een docent volgen, komen ze voorbereid naar een contactmoment en is er meer tijd om samen met de docent dieper op de materie in te gaan. Ook hoeven studenten bij ziekte geen lessen meer te missen en kunnen ze lesopnames opnieuw gebruiken om hun leerstof in te studeren.”

Afstandsonderwijs heeft volgens Hustinx ook nog een aantal praktische voordelen. “Videolessen kunnen het mobiliteitsprobleem mee helpen oplossen omdat er minder studenten de baan op moeten en scholen kunnen met deze onderwijsvorm met dezelfde capaciteit meer studenten ontvangen.”

Interactie

PXL heeft de ambitie om tegen volgend academiejaar de werkstudenten voor 90 procent via afstandsonderwijs op te leiden en nog maar voor maximum 10 procent via het klassieke contactonderwijs. “Voor de gewone studenten streven we vanaf volgend academiejaar naar 30 procent afstandsonderwijs”, zegt Hustinx.

PXL experimenteert intussen ook al met afstandsonderwijs dat nog een stap verder gaat. “Binnen de lerarenopleiding loopt een pilootproject rond contactonderwijs op afstand”, zegt Joëlle Kalmès, lector informatica aan de PXL-Education. “Bedoeling is om een klas op afstand te organiseren. De lesgever heeft contact met verschillende studenten of groepjes van studenten die op een zelfgekozen locatie een opdracht uitvoeren. Het grote voordeel is dat er via een chatfunctie op elk moment interactie mogelijk is tussen de docent en de studenten.”

Volgens Kalmès zijn de studenten heel enthousiast over deze nieuwe onderwijsvorm. “Studenten vinden het leuk om iets bij te leren, zonder dat ze bijvoorbeeld anderhalf uur op de bus moeten zitten.”