Ook de Belgische Car-Pass is volgens de transportcommissie een goed voorbeeld waarmee dergelijke fraude kan worden tegengegaan.
In Nederland worden de tellerstanden van voertuigen geregistreerd door de RDW. Voorheen deed de stichting Nationale Autopas dit. Sinds 1 januari 2014 is het in Nederland verboden om kilometertellers terug te draaien.
Uit onderzoek blijkt dat bij de helft van de occasions die over de grens worden verkocht met de teller is geknoeid. In Polen zou dat zelfs 90 procent zijn. De economische schade in de EU zou bijna 9 miljard euro bedragen.
De Europese Commissie is tot nu toe niet bereid tot wetgeving. Het parlement roept de commissie nu op er toch werk van te maken. "De oplossingen zijn er. Ze zijn getest en betaalbaar", aldus Europarlementariër Georges Bach uit Luxemburg.
Samen
Peter van Dalen (ChristenUnie) valt hem bij: "Dit is nu echt zo'n grensoverschrijdend vraagstuk dat je samen in de EU moet oppakken."
Hij roept EU-commissaris Violeta Bulc (Transport) op het Nederlandse en Belgische voorbeeld te volgen. Dan zou het overal verplicht worden om de kilometerstand te registreren als een auto in de garage is geweest.