Waarnemend burgemeester van Brasschaat Koen Verberck (N-VA): “Er wordt in Brasschaat veel gefietst, zeker door de schoolgaande jeugd.” © Kris Van Exel

Brasschaat, de gemeente met vijf dronken schepenen en meeste positieve alcoholcontroles: “Geen excuses voor rijden onder invloed”

Het kreeg de status van een vraag in de De Slimste Mens, haalde het nieuws tot in het buitenland en waarnemend burgemeester Koen Verberck (N-VA) wordt er nu nog soms op aangesproken … In 2016 bliezen vijf van de acht schepenen in Brassschaat positief bij een alcoholcontrole. Onder hen de schepen van Mobiliteit en Verkeer. Blijkt nu ook dat dat jaar Brasschaat op nummer één stond in de top tien van gemeentes met relatief de meeste positieve alcoholcontroles in de provincie. Bekijk hieronder hoeveel mensen er in uw gemeente betrapt werden op dronken rijden.

Sylvia Mariën

Rijden Brasschatenaars meer onder invloed dan anderen? “Nee, maar we controleren wel meer”, zegt Verberck. “Ik merk dat de mentaliteit in positieve zin evolueert.”

(lees verder onder de kaart)

Zoek uw gemeente op de kaart of klik de gemeentenaam aan in de zoekbalk. Ontdek hoeveel positieve alcoholcontroles per duizend inwoners er waren in 2016:

Van de in 2016 betrapte schepenen hebben er twee nadien de alcohol totaal afgezworen. Een van beiden is Dirk de Kort (CD&V), voormalig burgemeester van Brasschaat en nu schepen voor Publieke Ruimte, Openbare Werken, Patrimoniumbeheer, Milieu, Groen en Natuur.

De Kort stapte op 6 april 2016, na de Scheldeprijs, met te veel op in de wagen en reed op weg naar huis een andere wagen aan. Hij pleegde vluchtmisdrijf, maar kon worden tegengehouden door de politie. De politierechter gaf hem vorig jaar een boete van een 2.000 euro en een rijverbod voor anderhalve maand.

De Kort raakte sinds het ongeval en de daarop volgende alcoholcontrole geen druppel alcohol meer aan, zegt hij. “Die controle was een echte wake-up call. En toen alles nadien in het nieuws kwam, was dat uiteraard confronterend. Ik vond het gepast om publiekelijk mijn excuses aan te bieden. En sindsdien hebben de feiten mijn leven in positieve zin veranderd. Ik voel me veel beter sinds ik geen alcohol meer drink.”

Luc Sevenhans (N-VA), afscheidnemend schepen van onder meer Mobiliteit en Verkeer, verklaarde nadat hij in 2016 was betrapt met een glas te veel op dat het als politicus moeilijk is om nooit te drinken omdat dat “deels bij de job” hoort. Twee jaar later neemt hij de verantwoordelijkheid volledig op zich, en zegt hij dat hij Brasschaat destijds “in een negatief licht” heeft gezet en als schepen voor Verkeersveiligheid “een heel erg slecht signaal” heeft gegeven (zie artikel hieronder).

© Kris Van Exel

Mentaliteit

“Daar ben ik blij om”, reageert waarnemend burgemeester Koen Verberck (N-VA) op het terras van brasserie D’Oude Pastorie in het centrum van Brasschaat, met een spa bruis voor zich. “Het is ook gewoon duidelijk: voor rijden onder invloed zijn er geen excuses denkbaar. Zelf drink ik ook niet één glas als ik alleen met de auto ben, en ik ben wel voor nultolerantie als eenduidige norm, zoals in de Scandinavische landen. Maar ik ben dus niet tegen alcohol. Van mij mag iedereen zich ladderzat drinken, zolang het niet ten koste is van de algemene veiligheid. Ga te voet, neem de bus of de taxi. Er zijn mogelijkheden genoeg.”

Verberck is “zeker niet beschaamd” om te zeggen dat er in zijn gemeente meer dan gemiddeld in onze provincie op alcohol in het verkeer wordt gecontroleerd. “In het weekend, maar ook in de week, ’s avonds én overdag.”

“Een hoge inzet op alcoholcontroles is trouwens al langer traditie in Brasschaat. Ook voor het ‘noodlottige’ jaar 2016 en ook daarna. Het zou een slecht signaal geweest zijn als we de controles zouden hebben afgezwakt.”

“Ik heb trouwens gemerkt dat de betrapte schepenen van Brasschaat ver buiten de gemeentegrenzen mensen hebben doen nadenken. Dat is dan een positief gevolg: het maakt mensen bewust van wat ze doen als ze met dat glas te veel op toch in de auto stappen. Ik kom alleszins nooit meer in gezelschappen waar mensen strontzat achter het stuur kruipen. Ze maken afspraken, blijven overnachten. De mentaliteit is in positieve zin geëvolueerd. Het is de iets oudere generatie die de kwestie soms nog anders benadert. Vroeger werd dat ook gewoon aanvaard, maar was het even gevaarlijk en even schadelijk. Maar het verkeer is nu wel nog drukker geworden. Botsen is bij ons sowieso blazen.”

Horeca

“Net als alle andere ouders zou ik niet willen dat mijn kinderen op de fiets worden aangereden door iemand die te veel heeft gedronken. Als je ’t op die manier benadert, gaan mensen vaak anders denken. En daarom is er geen enkele redenen om rijden onder invloed oogluikend toe te staan. Maar de horeca heeft het al zo moeilijk, hoor je wel eens. Goh, je ziet, het zit hier vol. Gezelligheid op café of op restaurant is niet alleen terug te brengen op alcohol. En als je wel wilt drinken, kan het en zijn er opties genoeg om veilig thuis te geraken. De taxi is misschien niet goedkoop, maar dat weegt nooit op tegen de boete als je wordt betrapt.”

“De politie stelt zich bij alcoholcontroles natuurlijk strategisch op, maar ook niet aan de uitgang van een café, hè. Dat mag trouwens ook niet. Dat zou uitlokking kunnen zijn. Op zomerse evenementen promoten we altijd sterk dat mensen te voet of met de fiets komen en dat gebeurt ook.”

Opvoeding

“Er wordt in Brasschaat veel gefietst, zeker door de schoolgaande jeugd”, vertelt Verberck. “Daarom besteden we veel aandacht aan verkeersopvoeding in de lagere scholen en sinds dit jaar ook in de secundaire scholen. Kinderen leren de regels en leren zich ook effectief verkeersveilig bewegen in het verkeer. Regels zijn er voor alle weggebruikers en dat willen de ‘zwakke’ weggebruikers soms wel eens vergeten. We koppelen er een examen aan en controles van de fiets en de fietsverlichting. Bij lagereschoolleerlingen is de fiets meestal goed onderhouden, bij middelbareschoolleerlingen wat minder, omdat ze soms niet op tijd hun ouders inlichten over een mankement. Elke graad werkt daar ook rond een ander thema: dode hoek bijvoorbeeld, de brommer, of alcohol en drugs in het verkeer.”

© Kris Van Exel

“Drugstests gebeuren in het algemeen trouwens minder omdat de speekseltests redelijk wat tijd in beslag nemen. Maar die tests zullen evolueren. Een paar weken geleden was ik op een Wodca-controle, waar men een snelle test voorstelde die meet of er drugsrestanten op het stuur aanwezig zijn. Dan heb je een indicatie en kun je iemand verder controleren.”

“Ik vind het ook belangrijk dat er eenduidigheid is in het verkeer. Zo gaan we bijvoorbeeld de belijning van fietspaden in heel de gemeente uniform maken en de verkeerssituatie veiliger. We gaan ook op een drietal kruispunten met het zogenaamde ‘vierkant groen’ experimenteren, waarbij alle fietsers tegelijk groen krijgen. Ik geloof wel dat het kan werken en we gaan zien hoe het uitpakt. Voor ons land is dat nog heel nieuw.”

“Je moet je keuze in een gemeente ook heel goed kunnen verantwoorden”, vindt Verberck. “Zo laten we nu de zones 30 oplichten als ze van kracht zijn, want als buiten schooltijd niemand het nut ervan inziet, houdt men zich toch niet aan de regels.”

“En als er ergens toch werken moeten gebeuren, dan bekijken we steevast of we de verkeerssituatie er ineens ook kunnen verbeteren. Zo gaan we in een residentiële wijk de weg versmallen, waardoor mensen automatisch trager gaan rijden, en een fietspad aan beide kanten aanleggen. Verkeersveiligheid is een blijvende oefening.”

12 weken Gazet van Antwoorden

Twaalf weken lang zet Gazet van Antwerpen onder het motto ‘Gazet van Antwoorden’ alle gemeenten van onze provincie in de kijker. Via een groot dataonderzoek beantwoorden we elke week een belangrijke vraag over uw gemeente, zowel in de krant als online.

Bekijk hier al onze vragen en ontdek hoe jouw gemeente scoort »

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER