© JAA

Justitie kreunt onder recordaantal boetes: callcenter overbelast

Augustus 2018 gaat wellicht de geschiedenis in als de absolute recordboetemaand. “Tussen de eerste en de tiende van deze maand zijn er al 650.000 verkeersboetes uitgestuurd. Een normale maand telt er tussen de 300.000 en 400.000”. Vanwaar die toevloed komt is nog onduidelijk. “Maar alvast het callcenter is erdoor overbelast”, zo vernemen we bij justitie.

Dirk Coosemans

Het is alle hens aan dek bij het Callcenter Verkeersboetes. Op een normale dag komen daar zo’n 4.000 telefoontjes toe van mensen met vragen of klachten over hun verkeersbon. Maar in deze augustusmaand lopen er tot 7.000 telefoontjes per dag binnen. De wachttijden lopen daardoor op tot 20 minuten, zo bevestigt Edward Landtsheere van de Overheidsdienst Justitie.

Mega-zending

© BELGA

De toevloed aan telefoontjes wordt veroorzaakt door een mega-zending van boetes, alsnog Landtsheere. “Tussen 1 en 10 augustus zijn er maar liefst 650.000 boetes uitgestuurd naar overtreders. Een normale maand kent telt de 300.000 en 400.000 boetes”.

Waar al die extra boetes plots vandaan komen, is een klein raadsel. “Die analyse zullen we de komende dagen maken. Op dit moment is het ons geheel niet duidelijk waarom er zoveel boetes zijn. De vakantie en veel buitenlanders op onze wegen? Neen, op het eerste zicht heeft dat er niets veel mee te maken. We zoeken het verder uit.”

Een begin van een verklaring is wellicht het feit dat sinds 1 augustus het volledig geautomatiseerde boetesysteem ook geheel automatisch verloopt. “Het nieuwe automatische systeem dat in het voorjaar was geïnstalleerd, werd nauwlettend in het oog gehouden en dus vertraagd om kinderziektes, die zich ook effectief hebben voorgedaan, op te sporen. Die extra controles vallen nu weg. De kinderziektes zijn grotendeels opgelost. Het systeem kan nu dus op volle snelheid ‘draaien’.”

Extra medewerkers

Omdat er rekening mee gehouden wordt dat ook de komende maanden het aantal boetes stevig boven het gemiddelde van 400.000 gaat gaan, zullen er alvast vijf extra medewerkers aangeworven worden om het callcenter te versterken. De afgelopen maanden waren er al 21 bijkomende calltakers aangeworven. “We zullen in de toekomst ook proberen om het uitsturen van de boetes beter te spreiden”, alsnog Landtsheere.