Luister naar

VVD wil groeiplafond voor Schiphol loslaten

Nieuws
De VVD-fractie in de Tweede Kamer wil af van het groeiplafond van Schiphol.
Piet H. de Jong Piet H. de Jong
dinsdag 15 mei 2018 om 22:05

Den Haag

In het regeerakkoord is afgesproken dat Schiphol niet boven de 500.000 vluchten mag gaan. Die afspraak geldt tot en met 2020. ‘We kunnen het ons niet veroorloven Schiphol tot en met 2020 op slot te gooien’, verklaarde Kamerlid Remco Dijkstra dinsdagavond tijdens het Kamerdebat.

Met zijn pleidooi neemt de VVD’er afstand van het regeerakkoord. Dijkstra meent dat er inmiddels in de luchtvaart zo veel milieuwinst is geboekt, dat het nu al mogelijk is Schiphol extra groei te gunnen. Economisch is dat noodzakelijk, vindt de VVD-fractie. Nu Lelystad Airport als ‘zevende baan van Schiphol’ is uitgesteld, vindt de VVD-fractie het logisch Schiphol niet langer te binden aan dat maximum van 500.000 vluchten.

De coalitiepartners, CDA, D66 en ChristenUnie, wezen Dijkstra’s plannetje direct van de hand. ‘Tot 2021 doen we dat gewoon niet’, zei Jan Paternotte (D66). Ook het CDA, bij monde van Mustafa Amhaouch, wil niet tornen aan het plafond dat Schiphol is opgelegd: ‘Afspraak is afspraak’, zei de CDA’er. Eppo Bruins (ChristenUnie) is diezelfde mening toegedaan. Op de PVV na, steunden de andere fracties de grens die aan Schiphol is gesteld.

niet morrelen

Volgens Dijkstra is er sprake van een ‘interpretatieverschil’ over de tekst van het regeerakkoord. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) wil niet morrelen aan de afspraak over het toegestane aantal vliegbewegingen op Schiphol.

De minister vindt het ook niet logisch eventuele milieuwinst – schoner en stiller vliegen – alvast om te zetten in extra vluchten op Schiphol, zoals de VVD-fractie graag wil. De minister wil eerst het milieueffectrapport over Schiphol afwachten. Dat rapport wordt deze zomer verwacht.

Voor de zomer worden er afspraken gemaakt om de klimaatdoelen van Parijs voor de luchtvaart nationaal in te vullen.

Het kabinet vindt die afspraken nodig om de CO2-uitstoot terug te dringen en innovaties in de luchtvaartsector af te dwingen. Nederland wil lawaaiige en vervuilende vliegtuigen extra belasten.

draagvlak

De minister verwelkomde de vertegenwoordigers van het dinsdag opgerichte Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart die op de publieke tribune zaten. Bij alle nieuwe plannen rond Schiphol en Lelystad wil ze ‘proberen een breed draagvlak’ te creëren.

Een van de middelen om draagvlak te vergroten, is het daadwerkelijk meten van het geluid in plaats alleen af te gaan op rekenmodellen. De minister zegde dat toe.

Veel fracties drongen erop aan om de trein als alternatief voor korte vluchten beter te benutten. Het kabinet komt voor de zomer met een ‘internationale treinbrief’. De afweging om de trein te nemen in plaats van het vliegtuig wordt daarin verwerkt, zei de minister. De spoor- en luchtvaartsector zijn hier zelf ook mee bezig, aldus de bewindsvrouw. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Volgens demissionair minister Karien van Gennip (Sociale Zaken) is het ‘onderwerp van discussie’ of de sollicitatieplicht in de huidige vorm wel werkt.

Kabinet begint groot experiment met werkloosheidsuitkering zonder sollicitatieplicht

Het demissionaire kabinet wil met een grootschalig experiment kijken of de sollicitatieplicht voor het verkrijgen van een werkloosheidsuitkering wel werkt.

De EU beschikt sinds 2007 over snel inzetbare legergroepen, hier te zien tijdens een training in Spanje. Nu wil Brussel de eigen defensie verder versterken.

Buiten is het guur, maar op deze manier blijft Europa overeind in een grimmige wereld

Wordt de Europese Unie vermorzeld tussen China, Amerika en Rusland? Tijd voor indringende vragen. ‘Gaan we in de lege VDL-fabriek in Born weer personenauto’s maken? Of liever pantservoertuigen?’

Dilan Yesilgöz (VVD) en Geert Wilders (PVV) komen aan voor de voortzetting van de formatiegesprekken. De partijen moeten het deze week eens worden over een hoofdlijnenakkoord. Dit akkoord moet er op 15 mei liggen.

Finaleweek met een verlenging: hoe de formerende partijen zich een weg naar een kabinet banen

De finale van de formatie wordt er eentje met een verlenging. PVV, VVD, NSC en BBB hoopten woensdag een punt te kunnen zetten, maar onderhandelen ook de komende dagen nog door.

Directeur Willem Blanken van het Kieskompas: 'De partij heeft een sociale component en gaat over menslievendheid.'

ChristenUnie zou grootste partij moeten zijn, zegt directeur Kieskompas. 'Zijn gematigd en voorzichtig'

Nederlandse kiezers zijn veel gematigder dan de uitslagen van verkiezingen laten zien. Dat zegt directeur Willem Blanken van het Kieskompas. 'Eigenlijk zou de ChristenUnie de grootste partij van Nederland moeten zijn.'

Het lekken van dit conceptstuk komt in een belangrijke week. Volgende week woensdag moeten de informateurs Richard van Zwol en Elbert Dijkgraaf met een verslag komen.

Concept-hoofdlijnenakkoord gefotografeerd, de vier partijen willen streng en omvangrijk migratiepakket

Het strengste toelatingsregime voor asiel en het omvangrijkste pakket voor grip op migratie ooit. Op de eerste dag van de finaleweek wordt - al dan niet bewust - meer duidelijk over de inzet van de formerende partijen.

Boeren protesteren in Brussel tegen het landbouwbeleid van de EU. Agrariërs weten dat veel Europarlementariërs naar hen luisteren.

Wat u moet weten over de Europese verkiezingen: 'We kunnen zelf richting geven aan de EU'

Het Europees Parlement roert zich. Met succes neemt de invloed toe op de koers van de EU. ‘Het is cruciaal dat we er een voet tussen de deur krijgen.’