Luister naar

Valleilijn gaat toch niet naar kwartierdienst

Nieuws
De Connexxion-treinen tussen Amersfoort en Ede-Wageningen gaan op de zogeheten Valleilijn geen kwartierdienst rijden. Tussen Amersfoort en Barneveld blijft dit wel het geval.
Rick Moeliker
dinsdag 19 maart 2019 om 22:09
Op een deel van de Valleilijn rijdt niet elk kwartier een trein.
Op een deel van de Valleilijn rijdt niet elk kwartier een trein. anp / Coen Suyk

Ede

Dat heeft de provincie Gelderland besloten na een studie in samenwerking met ProRail en de gemeente Ede. Hoewel er de laatste jaren wel stemmen opgingen om de trein ook tussen Ede en Barneveld elk kwartier te laten rijden, beslist de provincie dus toch anders.

Eén van de belangrijkste redenenen is het niet willen sluiten van twee overwegen nabij Lunteren. Dit zou wel noodzakelijk zijn, omdat de trein voldoende snelheid moet kunnen maken, zodat er vanwege het enkele spoor op tijd van spoor gewisseld kan worden bij de stations.

tweede spoor

Het sluiten van de overwegen zou overigens vijf miljoen euro kosten, omdat daarvoor grond van minimaal veertig omwonenden gekocht moet worden. Een kwartierdienst tussen Ede en Barneveld zou bovendien nog meer kosten meebrengen, omdat hiervoor een tweede spoor bij station Ede-Centrum nodig is en een snelheidsverhoging na station Barneveld-Zuid.

Het besluit om geen kwartierdienst in te voeren is niet alleen gebaseerd op het kostenplaatje, want ook het draagvlak onder omwonenden is volgens de provincie beperkt en er is maar weinig groeipotentieel voor de Valleilijn. Tot slot meldt de provincie dat er door extra inzet van treinen nu ook genoeg plaats is voor reizigers, waardoor het niet nodig is om elk kwartier een trein te laten rijden.

bereikbaarheid

De reizigers tonen zich echter wel voorstander van een kwartierdienst, net als de regio FoodValley. Dit is een economisch samenwerkingsverband tussen acht gemeenten in de Gelderse Vallei. De Veenendaalse wethouder Engbert Stroobosscher zegt als portefeuillehouder Mobiliteit van de FoodValley in De Gelderlander dat het op de lange termijn wel gewenst is dat de kwartierdienst er op de gehele Valleilijn komt. Tegelijkertijd wil hij ‘graag het gesprek met de provincie aangaan over andere manieren om de bereikbaarheid per spoor van onze regio snel te verbeteren’.

De Valleilijn ging in 2006 van start, waarbij het idee is dat er niet alleen treinen rijden tussen Amersfoort, Barneveld en Ede, maar dat er vanaf Ede ook een busverbinding is met Wageningen. Die verbinding wordt uitgevoerd door Syntus. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Vertrekkend ceo Peter Wennink krijgt applaus naar zijn toelichting op de jaarcijfers van ASML. Zijn opvolger Christophe Fouquet kijkt hem aan.

Tijd voor het verlaten van de ASML-achtbaan; techgigant neemt afscheid van topduo

ASML beleefde woensdag een historische dag. Het duo Peter Wennink en Martin van den Brink ging met pensioen. De nieuwe topman, de Fransman Christophe Fouquet, moet grote schoenen vullen.

Consumenten doen inkopen op de markt in Rotterdam. Nieuwe Europese regels moeten ervoor zorgen dat producten eerlijk en zonder milieuvervuiling zijn gemaakt.

Shoppen zonder schuldgevoel: alsnog steun voor EU-wet tegen kinderarbeid. 'Er is hard tegen gelobbyd'

Kleeft er kinderarbeid aan mijn kleding? Een nieuwe Europese wet moet ervoor zorgen dat consumenten zich daar minder zorgen over hoeven maken. 'Een enorme mijlpaal', zegt initiatiefnemer en PvdA'er Lara Wolters.

Huiseigenaren kunnen een een verduurzamingslening afsluiten voor bijvoorbeeld het plaatsen van isolatieglas.

Nieuw huis gekocht? Dan moet je die straks verplicht energiezuinig maken, vindt DNB

Huizenkopers moeten worden verplicht tot verduurzaming van hun woning. Dat bepleit toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB). De verduurzamingsplicht zou moeten worden ingevoerd als de vergroening van Nederlandse huizen niet snel genoeg gaat.

Bob Goudzwaard.  ‘Er zitten blijkbaar krachten van heling en genezing in de schepping die we mogelijk niet eens hebben aangeboord.'

Christelijke econoom Bob Goudzwaard (1934-2024) was een profeet van een economie van het genoeg

We moeten met minder genoegen nemen. Vandaag is dat geen vreemd geluid meer, maar in zijn tijd was de zaterdag overleden christelijke econoom Bob Goudzwaard een eenling. 'Als minister zou ik niet goed zijn geweest.'

Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.