‘Nood aan betere en veiligere infrastructuur voor speedpedelecs’

© MARC HERREMANS - MEDIAHUIS

Na een dodelijk ongeval met een speedpedelec - een snelle elektrische fiets die tot 45 km/uur kan gaan - pleit de Fietsersbond voor een betere en veiligere infrastructuur.

Simon Grymonprez

In het Antwerpse district Deurne is zondagochtend in alle vroegte een 23-jarige jongeman om het leven gekomen, nadat hij ten val kwam met een speedpedelec. Het slachtoffer reed zonder helm aan een hoge snelheid, verloor om een onbekende reden de controle over de fiets en kwam zwaar ten val.

‘Speedpedelecs zijn een vrij recent fenoneem,’ zegt Wies Callens van de Fietsersbond. ‘We zien ze eigenlijk nog maar een goeie twee jaar in het straatbeeld.’ Twee jaar geleden werd het gebruik ervan wettelijk geregeld (zie verder).

Het aantal ongevallen met elektrische fietsen is in stijgende lijn. Stef Willems van Vias, het centrum voor Verkeersveiligheid, zegt dat speedpedelecs een te recent fenomeen zijn om te kunnen analyseren. ‘Binnen twee à drie jaar kunnen we dat beter inschatten. Nu is de vraag nog altijd: zijn er meer ongevallen omdat er meer gebruikers zijn? Of wordt het gevaarlijker om er mee te rijden?’

Volgens Willems zijn er op dit moment tussen de 10.000 en 15.000 speedpedelecs in België. Ze worden nu ook als een aparte categorie onderscheiden op het ongevalformulier.

‘Niet duidelijk waar ze moeten fietsen’

De Fietersbond pleit voor betere en veilige infrastructuur voor speedpedelecs. Dat zegt woordvoerder Wies Callens. ‘Speedpedelecs kunnen een game changer zijn. Maar er zijn een aantal zaken nog niet goed geregeld zijn. Het is niet altijd duidelijk waar de gebruikers moeten fietsen. Automobilisten en medefieters kunnen de snelheid van de speed pedelecs ook nog niet zo goed inschatten. Daar zie je dat er nog wat gewenning moet gebeuren.’

Uit eerdere studies blijkt dat de gebruikers van speedpedelecs zich onveilig voelen op de rijbaan, zowel binnen als buiten de bebouwde kom en dat zij zich veiliger voelen op het fietspad. Ze fietsen gemiddeld wel veel sneller (28,5 km/u op het fietspad) dan een gewone fietser (gemiddeld 19,6 km/u op het fietspad). Daarom gaan ze buiten de bebouwde kom veeleer toch op het fietspad rijden.

Dit zijn de regels voor het gebruik van een speedpedelec:

- Minimale leeftijd: 16 jaar.

- Fietshelm of bromfietshelm verplicht.

- Rijbewijs voor bromfiets of auto verplicht.

- Verzekering nodig indien de speed pedelec autonoom kan werken zonder trappen. Als dat het geval is, is een inschrijving en nummerplaat verplicht.

- De verkeersregels voor bromfietsen zijn in het algemeen van toepassing op de speed pedelec. Een specifiek verkeersbord voor bromfietsen is van toepassing op bestuurders van speed pedelecs.

(Bron: FOD Mobiliteit en Vervoer)