Facebook verdiende dit jaar al ruim 250 miljoen dollar aan politieke advertenties
Facebook heeft de voorbije zes maanden in de Verenigde Staten 256 miljoen euro inkomsten uit politieke advertenties gehaald. Dat deelt het sociale netwerk vandaag mee.
Met de 256 miljoen dollar zijn ongeveer 1,7 miljoen advertenties betaald om een kandidaat te steunen bij de verkiezingen, steun te verwerven voor een maatregel die ter stemming voorligt, of een "problematiek van nationaal belang" aan te snijden, zegt Facebook.
Het is het eerste rapport van Facebook over het onderwerp. De kwestie ligt gevoelig sinds aan het licht kwam dat de presidentsverkiezingen via sociale netwerken gemanipuleerd zijn.
Archief
Facebook had beloofd om een tool ter beschikking te stellen waarmee de archieven van verschillende politieke advertenties kunnen teruggevonden worden die in de VS op Facebook en Instagram zijn gepubliceerd. Wekelijks wordt die geüpdatet.
Een steuncomité van de Democratische parlementariër Beto O'Rourke ('Beto for Texas') heeft het hoogste bedrag uitgegeven: 5,4 miljoen dollar voor 6.024 advertenties. O'Rourke neemt het in Texas tijdens de halftijdse verkiezingen op tegen Republikein Ted Cruz.
Trump tweede plaats
Op de tweede plaats staat het steuncomité van president Donald Trump 'Make America Great Again', met 3,1 miljoen dollar uitgaven voor 50.148 berichten. Trump komt nog eens terug op de tiende plaats, met het steuncomité 'Donald J. Trump for president', deze keer voor 1,6 miljoen dollar en 55.998 advertenties. De twee comités kochten met dat geld samen dus ruim 100.000 advertenties in zes maanden tijd, ruim meer dan eender wie.
Ter vergelijking: Facebook behaalde in het tweede kwartaal wereldwijd 13 miljard dollar inkomsten aan advertenties.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Facebook vraagt banken om klantinformatie over transacties en rekeningsaldo's
-
Nepaccounts op Facebook steeds moeilijker te onderscheiden
De makers van valse Facebookprofielen maken het steeds moeilijker om hen te traceren en identificeren. Volgens experts in cyberveiligheid wordt een steeds grotere uitdaging om te vermijden dat het platform gebruikt wordt voor de verspreiding van politieke misinformatie. -
CD&V eist 100.000 euro van ex-adviseur voor Indiase likes
CD&V eist een schadevergoeding van 100.000 euro van ex-communicatieadviseur Gert Van Mol, omdat hij de partij schade heeft toegebracht. Dat melden de kranten van Mediahuis. De man zorgde ervoor dat het aantal volgers op de CD&V-Facebookpagina exponentieel toenam. Maar toen bleek dat het vooral om Indiase volgers ging, viel hij in ongenade. -
-
Jobat
Op je 50ste met pensioen? Volg deze vijf stappen: “Zorg altijd voor een plan B, C en D”
-
facebook
Advertentie met fake news op Facebook zetten blijkt nog altijd poepsimpel
‘De stembureaus zijn dicht, mensen kunnen geen stem uitbrengen’. Die verzonnen boodschap wist de redactie van het Nederlandse KRO-NCRV-televisieprogramma Brandpunt+ in advertenties op Facebook te krijgen. -
PREMIUMShowbizz
Facebookgenie Mark Zuckerberg: van wereldwijde weldoener tot gevaarlijke antiheld
De schoolbanken zijn weer volgelopen en ondanks de tegenzin van heel wat leerlingen, loont het soms om een bolleboos te zijn. Letterlijk. Mark Zuckerberg (34) werd dankzij Facebook de jongste selfmade miljardair ooit. Toch liggen hij en zijn geesteskind sinds de verkiezing van Trump en de brexit zwaar onder vuur. -
HLN Shop
Mogelijk fataal voor je hond of kat: welke voeding mag je nóóit met je huisdier delen?
-
Independer
Belg spendeert dagelijks gemiddeld ‘maar’ 1,5 uur op sociale media: hoeveel (mobiele data) kost dat je?
-
Unesco: “AI-toepassingen komen te seksistisch uit de hoek”
De meest gebruikte AI-toepassingen worden aangedreven door programma’s die vooroordelen vertonen tegenover vrouwen. Dat blijkt uit een onderzoek van Unesco. De VN-organisatie voor onderwijs, wetenschap en cultuur vreest dat de stigmatiserende resultaten voor meer ongelijkheid in de wereld zullen zorgen. -
Independer
Van 60 tv-zenders minder tot geen programma's opslaan: waarom gooi je je decoder beter niet klakkeloos buiten?
Je hoort en leest het de laatste jaren wel vaker: kijkers die hun televisieabonnement opzeggen en alleen nog via het internet naar tv kijken. Zo bespaar je geld, dat is een feit. Maar er zijn ook goede redenen om je decoder tóch te houden. Independer.be somt ze op. -
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerMark Broeckx