Direct naar artikelinhoud
Nieuws505-concerten

Lovesongs van (ex-)geliefden en een gedicht van Elisabeth Lucie Baeten: dit waren de 505-concerten voor de menselijkheid

Lovesongs van (ex-)geliefden en een gedicht van Elisabeth Lucie Baeten: dit waren de 505-concerten voor de menselijkheid
Beeld Eric De Mildt, Irene Van Impe

Op het Sint-Jansplein in Antwerpen vinden zondag de 505-Concerten voor Menselijkheid plaats. Meer dan 60 muzikale artiesten en sprekers betreden er het podium om op te roepen tot een ‘meer menselijke samenleving en beleid’, in de aanloop naar de verkiezingen van 9 juni. Volg de concerten hier live.

Video wordt geladen...

• ‘Boodschap is dat we zorg moeten dragen voor elkaar’: Zwangere Guy, blackwave. en Bart Peeters op 505-Concerten

• ‘Ik ben het beu om fuck fuck fuck te roepen en geen antwoord te bieden’: Belgische rappers over sociaal engagement

• Elisabeth Van Lierop en Tijs Delbeke, organisatoren van de 505-concerten: ‘We willen de politiek een signaal geven’

Live

  1. De 505-concerten zijn voorbij! Dit was het festival in 7 opvallende momenten

    1. Elisabeth Lucie Baeten dichtte over menselijkheid ‘Iemand schat je tien jaar jonger / Je kinderen sterven niet van de honger’, en ze besluit dat er geen menselijkheid is zolang niet iedereen veilig is en vrij.

    Beeld Irene Van Impe

    2. Bert Ostyn van Absynthe Minded speelde voor het eerst ‘The Ticket’, een nummer over Sanda Dia. ‘Dat vond ik vandaag wel gepast’, lichtte hij toe.

    Beeld BELGA

    3. Al rond de klok van vier uur was het Sint-Jansplein propvol. Het maximale aantal bezoekers van 10.000 werd toen bereikt.

    Beeld Eric de Mildt

    4. Bart Peeters was de onbetwiste headliner van het middagblok. ‘Ik ga alleen maar bijzondere dingen doen vandaag’, klonk het en hij zet Elvis Costello's ‘(What's So Funny 'Bout) Peace, Love And Understanding’ in.

    Beeld Irene Van Impe

    5. Zwangere Guy droeg vandaag een sweater met de slogan ‘Peace’ maar is duidelijk in zijn bindteksten: ‘fuck alle fascisten, fuck alle racisten’.

    Beeld Eric de Mildt

    6. De 92-jarige Holocaust-overlever Simon Gronowski sprak het publiek toe. Hij riep op om niet op niet op Vlaams Belang te stemmen en noemde extreem-rechts ‘de wieg van de haat’.

    Beeld Irene Van Impe

    7. Een knetterend einde van Bart Peeters, met wie Selah Sue switcht naar het Nederlands’: ’’t Is tijd / ’t is tijd / Voor menselijkheid / Voor liefde, begrip en verbondenheid’ scandeert het tweetal, waarna ze vervoegd worden door alle artiesten van de laatste uren.

    Beeld Irene Van Impe
  2. Daar is plots Bart Peeters, met wie Selah Sue switcht naar het Nederlands

    Eefje de Visser en J. Bernardt coveren samen de song ‘Last Waltz’ van J. Bernardt, waarna die het podium verlaat en de Visser verdergaat met haar eigen band, met o.a. Teun Truijen als achtergrondzangeres, pas nog tweede in Humo’s Rock Rally 2024. West-Vlaams hiphopfenomeen Brihang is naar eigen zeggen een stukje tekst vergeten van zijn tirade ‘Tussenin’ (‘Der is een hard en een zacht / Een dik en een dun / De mannen met macht / De presidenten’) en noemt dat: ‘een voorbeeld van menselijkheid’. 

    En dan is het tijd voor de headliner: Selah Sue treedt aan in zwart glitterpak en brengt een uitzinnig ‘Crazy World’. Voor een tweede keer vandaag (zie ook: de set van Zwangere Guy) wordt Arno geëerd, wanneer Selah Sue een stukje TC Matic aanheft: ‘Putain, putain / C’est vachement bien / Nous sommes quand même / Tous des Européens’, dat ze even later hervormt tot ‘Nous sommes tous humains’. 

    En daar is plots Bart Peeters, met wie Selah Sue switcht naar het Nederlands’: ’’t Is tijd / ’t is tijd / Voor menselijkheid / Voor liefde, begrip en verbondenheid’ scandeert het tweetal, waarna ze vervoegd worden door alle artiesten van de laatste uren, o.a. blackwave., Eefje De Visser, Sioen alsook 505-organisatrice Elisabeth van Lierop dansen op de tonen van Selah Sue’s ‘Crazy World’. 

    Echt afsluiten doet 505 met de Antwerpse DJ Bibi Seck, die de aanwezigen vergast op een set vol knallende beats. 

    Beeld Irene Van Impe
  3. Lovesongs van (ex-)geliefden

    Tijd voor Balthazar-afgeleiden en bevriende mogendheden. Liefdeskoppel Noémie Wolfs en Balthazar-bassist Simon Casier brengen samen ‘Moonlight’ uit Wolfs plaat ‘Wild at Heart’, maar niet voordat Casier eerst ‘How Much I Love You’ uit zijn recente Zimmerman-plaat ‘Lovesongs’ ten berde heeft gebracht. Ook op de setlist: de cover van ‘Exile’ van Taylor Swift featuring Bon Iver die het koppel eerder al in het televisieprogramma ‘Ik Vraag Het Aan’ speelde. 

    Dat ook ex-geliefden samen mooie lovesongs kunnen maken, bewijzen aansluitend Maarten Devoldere en Sylvie Kreusch, herenigd als Warhaus, met de live-uitvoering van hun speelse single ‘Popcorn’. Sylvie Kreusch laat zich voor ‘Walk Walk’, de ode aan haar hond Socrates uit haar solodebuut ‘Montbray’, eerst door enkel een akoestische gitaar begeleiden, voor de finale van de song tekent de full band van Casier, Devoldere en co opnieuw present. Het publiek fungeert als achtergrondkoor: ’walk walk walk walk’. 

    Beeld Eric de Mildt

    Het duurt vervolgens een tijdje eer de voltallige opstelling van Tutti Fratelli een feit is - we tellen een stuk of twintig mensen op het podium - maar de mix van leeftijden van deze ‘sociaal-artistieke werkplaats’ ontroert meteen. Er is eigenzinnige, eigenwijze spoken word (‘Wij zijn de vergeten kunstwerken.’, ‘Geef uw hart zoals wij dat ook aan u bieden.’) en theatraal levenslied in de geest van Wannes Van de Velde. DJ Mauro Pawlowski volgt met een set vol streetwise R&B. 

    Tutti Fratelli.Beeld Irene Van Impe
  4. 92-jarige Holocaust-overlever spreekt het publiek toe

    Held van de dag: de 92-jarige Holocaust-overlever Simon Gronowski spreekt het publiek toe over hoe hij zijn moeder en zus verloor in de gaskamers van Auschwitz-Birkenau, en hoe hij zelf als elfjarige jongen het 20ste konvooi naar Auschwitz overleefde door uit de wagon te springen. Gronowski roept het publiek op om niet op Vlaams Belang te stemmen. Hij noemt extreem-rechts onomwonden ‘de wieg van de haat’, is mild voor de kiezers - ‘sommigen zijn verdwaald, of zitten in de ellende’ - maar onverbiddelijk voor de leiders: ‘dat zijn gevaarlijke mensen’. De oudste 505-spreker sluit af met: ‘Jongeren vergeet het nooit, het leven is mooi.’ 

    Beeld Irene Van Impe
  5. Zwangere Guy: ‘Fuck alle fascisten, fuck alle racisten’

    Spreker Moussa Don Pandzou, gewapend met de Palestijnse vlag en de Congolese vlag, waarschuwt dat onze samenleving aan het verrechtsen is: ‘Stop racisme!’. Rapper Pitcho Womba Konga bouwt een feestje in het Frans, maar switcht gezwind naar het Engels voor zijn refrein ‘We Are the People’- de handen gaan overal in de lucht. Presentatoren Joris Hessels en Find Eljadid vragen het publiek om geen voorwerpen naar het podium te gooien en kondigen het hiphopdrieluik der hiphopdrieluiken aan: Jazz Brak, Stikstof en Zwangere Guy. 

    ‘Ik heb genoeg aan één lady’, rapt Jazz Brak op de beats van DJ Vega, het Sint-Jansplein maakt op zijn vraag lawaai voor ‘alle lady’s op het terrein’, waarna publiekslieveling ‘Gele Blokken’ van Stikstof wordt ingezet. Volksmenner Zwangere Guy draagt vandaag een sweater met de slogan ‘Peace’ maar is duidelijk in zijn bindteksten: ‘fuck alle fascisten, fuck alle racisten’. Een boodschap die hij herhaalt in de songtekst van wilde publiekslieveling ‘Guttergang’: ‘Putain, putain, de Guy heeft la haine / Hij krijgt het schijt van die racisten en die politiciens’. 

    En zo was Arno er ook een beetje bij vandaag. Gastrapper Freddie Konings introduceert Zwangere Guy dan weer als ‘de koning’ die het vandaag in Antwerpen komt opnemen tegen ‘de keizer’ op het Schoon Verdiep. Faisal sluit het hiphopintermezzo af met een eclectische dj-set. 

    Beeld Eric de Mildt
  6. Het hiphopblokje lokt de jeugd naar voren

    Met IKRAAN is het blikje hiphop begonnen, en dat wil zeggen: de jeugd dromt naar voor. 'Free Congo', gooit Miss Angel ter afscheid voor haar 'Free Palestina', want de wereld brandt overal. Helden uit Antwerpen 2060, de buurt rond het plein, zijn YB Hustle en Reinier die voor de gelegenheid gehelmde danseressen me hebben. Met de eveneens erg lokale Yung Mavu gaan de beats pas echt knallen. ‘De boodschap is: love all!’, sluit hij af, waarna Dikke, een Palestijnse vlag in de hand, waarschuwt ‘We gaan samen een feestje bouwen’ en exact dat doet met ‘Gasolina’.

    Met IKRAAN is het blikje hiphop begonnen.Beeld Eric de Mildt
  7. ▶ Elisabeth Lucie Baeten dicht over menselijkheid

    Elisabeth Lucie Baeten dichtte eerder vandaag over menselijkheid. ‘Iemand schat je tien jaar jonger / Je kinderen sterven niet van de honger’, en ze besluit dat er geen menselijkheid is zolang niet iedereen veilig is en vrij.

    Bekijk hier een fragment.

    Video wordt geladen...

  8. 10.000e bezoeker is binnen: Sint-Jansplein helemaal vol

    Het Sint-Jansplein heeft de maximumcapaciteit van 10.000 bezoekers bereikt. De organisatie roept op om niet meer af te zakken. 

  9. Bart Peeters doet ‘alleen maar bijzondere dingen vandaag’

    ‘Dat jullie het goeie weer hebben meegebracht, is symbolisch’. Laura Tesoro heeft net ‘Oya Lélé’ naar haar hand gezet, maar het is Bart Peeters die de onbetwiste headliner van dit middagblok is. ‘Ik ga alleen maar bijzondere dingen doen vandaag’, en hij zet Elvis Costello's ‘(What's So Funny 'Bout) Peace, Love And Understanding’ in.

    In zijn versie wordt dat ‘Wat is er mis met menselijkheid en vrede’, en hij zingt er over ‘zotten die zonder reden de wereld bombarderen’. Palestina is hier nooit ver weg. Isabelle A's ‘Ben je blank of ben je zwart’ geeft hij een update tot ‘Ben je wit of ben je zwart’, met een tekst die de toenmalige controverse rond het lied van de jonge zangeres in herinnering brengt. En weg is hij, met een ‘ik kom misschien nog wel terug, bij Selah Sue.’

    Bart Peeters is de onbetwiste headliner van het middagblok.Beeld Irene Van Impe
  10. Illustratrice Chrostin: ‘Laat ons enkele machthebbers cancelen’

    ‘Normaal doe ik het met cartoons, vandaag doe ik het met woorden. Want hoeveel woorden zijn nog nodig voor er een staakt-het-vuren komt?’ Illustratrice Chrostin tekent voor het eerste echt politieke moment van de dag met een emotionele toespraak over de oorlog in Gaza. ‘Als er al cancel cultuur bestaat, laat ons dan enkele machthebbers schrappen die nog altijd geen standpunt durven in te nemen uit angst voor het eigen gewin.’

    Van achter de drumkit vraagt Isolde Lasoen percussieve steun van het publiek, dat met sleutels moet rammelen. Paul ‘Ik ben de P.P.’ Michiels brengt ‘Let's Dance’ van David Bowie, ‘die ongetwijfeld meekijkt vanuit Café Den Hemel hierboven.’

    ‘Limburg represent’ met Musti Önlen en zijn vzw Homie. ‘Ongelofelijk dat wij hier mogen zijn, want vaak krijgen daklozen geen plaats’, klinkt het. En dat niemand er voor kiest om dakloos te zijn, zoals blijkt uit enkele getuigenissen daarna.

    .Beeld Irene Van Impe
  11. Politici onder de 8000 kelen op het Sint-Jansplein

    De Knalband maakt plaats voor de Jeroen Swinnen Band (‘Liefde voor muziek’). Dit wordt dus het populaire blokje, maar eerst is er Ruth Lasters, één van de onafhankelijke Antwerpse stadsdichters, die het door de stad geweigerde gedicht ‘Losgeld’ brengt. ‘Want er bestaan alleen maar A-mensen. Kijk maar om je heen.’ The Starlings zijn vervolgens de eerste band die vandaag gebruiken om hun nieuwe single te brengen.

    Op het podium zijn politici niet welkom, liet de organisatie weten. Op het terrein wel, en dat zijn alvast Frank Vandenbroucke en Petra De Sutter. ‘Met hoeveel zijn we?’, vraagt Stan Van Samang. ‘Een kleine honderdduizend?’ En hij vraagt om ‘Een ster’ ook uit zoveel kelen te laten klinken.

    Volgens de organisatie zit het plein ondertussen op 70 procent van zijn capaciteit, wat neerkomt op ongeveer achtduizend kelen.

    Beeld Eric de Mildt
  12. Bert Ostyn speelt ‘The Ticket’, een nummer over Sanda Dia

    ‘Er is niets fluffy aan zorg’, zegt schrijfster Noëmi Willemen en ze vraagt ‘Waarom kan het geld op zijn, en niet de rug van de bouwvakker?’ Bert Ostyn van Absynthe Minded speelt voor het eerst ‘The Ticket’, een nummer over Sanda Dia. ‘Dat vond ik vandaag wel gepast.’ De band keert terug wanneer Wannes Cappelle het podium opkomt, en samen brengen ze een West-Vlaamse versie van R.E.M.'s ‘Everybody Hurts’.

    Een zangstonde ‘Naar de wuppe’ later , neemt Gregory Frateur (Dez Mona) de microfoon over. Samen met organisator Tijs Delbeke zingt hij ‘A Part Of His Own’. Kids With Buns keert terug voor een onvoorzien extra nummer.

    Wannes Capelle zingt ‘Naar de wuppe’.Beeld Eric de Mildt
  13. Elisabeth Lucie Baeten draagt gedicht voor over menselijkheid

    ‘Raak mij aan’, zingt Roosbeef, en daarmee raakte ze aan de essentie van deze dag. Ellen Schoenaerts maakt daarvan: ‘Voor Europa, voor dit land / Voor de toekomst van de kinderen’. Jaouad Alloul ziet het strijdvaardiger: ‘Sta recht en bal je vuist / kom op voor wat is juist’.

    Elisabeth Lucie Baeten dicht over menselijkheid ‘Iemand schat je tien jaar jonger / Je kinderen sterven niet van de honger’, en ze besluit dat er geen menselijkheid is zolang niet iedereen veilig is en vrij. Waarna Killboy Sweet & Murder Spice, de drillrappers van 'De Ideale Wereld' het plein in een samenzang leiden met ‘De wereld is een toverbol’.

    Lees ook. Humo sprak met Jente Pironet en Elisabeth Lucie Baeten over de 505-concerten: ‘Jongeren leren van kranten en instellingen dat goor racisme en seksisme gewoon mogen passeren’

    Elisabeth Lucie Baeten dicht over menselijkheid.Beeld Irene Van Impe
  14. We zijn begonnen!

    Een genadevolle zon overschijnt de start van de 505-concerten. Het Sint-Jansplein is al aardig vol wanneer presentatoren Joris Hessels en Hind Eljadid als eerste act The Biggies aankondigen. ‘Geloof in mij’ zingt het koor Supastar, vooraleer met Portland de eerste grote naam aantreedt. Met swingende blazers brengt Jente Pironet een aanstekelijk ‘Good Girls’.

    Presentator Joris Hessels.Beeld Irene Van Impe
  15. Simon Casier & Noémie Wolfs en Selah Sue: ‘Ik ben iemand die van de kleinste dingen wakker ligt. Echt, ik kan zelfs emotioneel worden van ‘Boer zkt vrouw’’

    Beeld Johan Jacobs

    Tekenen morgen ook present op het Sint-Jansplein in Antwerpen: Simon Casier, Noémie Wolfs en Selah Sue. 'Wij zijn van de generatie die 0110 als tieners heeft meegemaakt: dat beeld van Koen Wauters en Tom Barman samen op een podium, dat dééd iets met je.'

    Lees het interview

  16. Elisabeth Van Lierop en Tijs Delbeke, organisatoren van de 505-concerten: ‘We willen de politiek een signaal geven’

    Een indrukwekkende stoet artiesten zal op 5 mei zijn goed hart tonen met een reeks ‘concerten voor menselijkheid’. De John en Yoko achter deze dag zijn Tijs Delbeke (39) en Elisabeth Van Lierop (36), die de wereld verbeteren weer rock-’n-roll maken, zélfs als ze een luier verversen. ‘Hoe zorg je ervoor dat je kinderen morgen niet in de shit zitten?’

    Lees het interview

    Tijs Delbeke en Elisabeth Van Lierop.Beeld Carmen De Vos
  17. Isolde Lasoen en Bart Peeters: ‘Mijn mentale welzijn ziet af van het gewicht van het nieuws’

    Beeld Johan Jacobs

    ‘Een liefdevol gebaar tegen verzuring,’ zo leest Isolde Lasoen de oproep voor meer menselijkheid van de 505-concerten. 'Het is bijna 'Give peace a chance', vult Bart Peeters aan.

    Lees het interview met Isolde Lasoen en Bart Peeters

  18. Hoe geraak ik er en wanneer speelt Bart Peeters? Alle praktische info op een rijtje!

    Beeld 505

    Plaats van afspraak? Het Sint-Jansplein in Antwerpen. Maar hoe geraakt u daar vlotjes? Hoeveel kost het? En wat is het tijdsschema? Ontdek het allemaal hier!