Waarom de push-up uit de mode is

© AFP

De push-upbeha is zo goed als verdwenen. Vrouwen kiezen steeds meer voor comfort en laten het Victoria Secret-decolleté achterwege. Het bekende lingerie­bedrijf doet het dan ook niet goed. De verkoopcijfers dalen, en gisteren stapte de CEO op. “De tijd dat vrouwen vroegen naar een decolleté met portemonneeke is voorbij.”

Eva De Poorter en Sofie Geusens

© Photo News

Push-upbeha’s, ze waren vroeger niet weg te denken uit lingerie­winkels. Maar anno 2018 is dat niet meer het geval. Campagnes op sociale media zoals #freethenipple (bevrijd de tepel) en #saggyboobsmatter (hangende borsten doen er ook toe) leiden tot een ommekeer in de ondergoedkeuze van vrouwen. Natuurlijke vormen en comfort staan bovenaan het verlanglijstje, waardoor de klassieke beugelbeha meer en meer in de kast blijft. “Dat uit zich in een grotere vraag naar beha’s en ­body’s die de natuurlijke vorm van een vrouwenborst volgen”, zegt Lieve Vermeire, brand design manager bij Marie Jo. “Dat zie je ook in het modebeeld, waar ondergoed soms zelfs bovengoed wordt.”

Victoria’s Secret

De push-upbeha was vooral een hype met de opkomst van de Wonderbra in de jaren 90. Het Amerikaans lingeriemerk Victoria’s ­Secret bouwde er een volledig imperium mee uit, maar daar blijkt nu ook een einde aan te komen. De verkoopcijfers dalen en CEO Jan Singer stapte gisteren op. Ook de populaire modeshows met de angels krijgen steeds meer kritiek.

“Het beeld van wat sexy is, verandert”, zegt Marieke van Pee van lingeriewinkel Eva’s Appel. “Vroeger waren dat de push-upbeha en de string – die ook out is op dit moment. Nu houden vrouwen van wat meer slip en gaan ze voor frêle, breekbaar of sportief.”

Volgens Elisabeth Staelens van lingeriewinkel Fraai is de push-up iets tijdsgebonden. “Er is een periode geweest waarin we merkten dat klanten echt vroegen naar een push-up, omdat ze een decolleté wilden met een zogenaamd portemonneeke. Die vraag is geminderd.”

Alternatieven

Vrouwen gaan steeds meer op zoek naar alternatieven voor de klassieke beha. “De bralette (beha zonder beugel en met natuurlijke vorm, nvdr.) is heel erg in de mode”, zegt Van Pee. “We merken dat die de laatste tijd goed verkoopt. Sommige vrouwen vinden het niet leuk als er veel push in zit, want dat geeft een vertekend beeld. Een A-cup ziet er dan plots uit als een D-cup.” Voor vrouwen met een beetje minder boezem is dat net wel het voordeel, bij hen blijft de push-up wel verkopen.

Aangeboden door onze partners

Meer lifestyle

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Keuze van de redactie