Onderwijs

Genderkloof bij hogere diploma’s groeit, “want jongens vinden hard werken voor school niet cool”

© Wim Kempenaers

Terwijl 6 op de 10 jonge vrouwen een diploma hoger onderwijs behaalt, geldt dat voor slechts 4 op de 10 mannen. “Jongens willen wel degelijk presteren, maar dat wordt gezien als niet cool.”

Merel Gelders

Bijna 60 procent van de vrouwen van 25 tot en met 34 jaar heeft vandaag een diploma hoger onderwijs. Bij hun mannelijke leeftijdsgenoten geldt dat voor 4 op de 10. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Statbel, het Belgische statistiekbureau. Die kloof tussen mannen en vrouwen is sinds de jaren 2000 bovendien alsmaar groter geworden.

“We stellen al enkele jaren vast dat het aantal inschrijvingen in het hoger onderwijs hoger ligt bij vrouwen dan bij mannen. Vrouwen hebben mannen daar niet alleen ingehaald, maar ver voorbijgestoken”, zegt sociologe Mieke Van Houtte (UGent). Het is een gevolg van de vaststelling dat meisjes in het secundair onderwijs ook al decennia in het algemeen beter presteren dan jongens, zegt Van Houtte. “Zittenblijvers en schoolverlaters zijn daar ook vaker jongens.” 

Stereotypen

De minder goede schoolprestaties van mannelijke leerlingen in het secundair onderwijs linkt Van Houtte aan de ‘jongenscultuur’ op school. “Ze willen wel degelijk presteren en er is ook competitiedrang, maar dat wordt gezien als ‘niet cool’. Het past niet binnen het ideale beeld van de mannelijke identiteit.” Voor jongens, zegt Van Houtte, is hun imago een stuk belangrijker dan voor meisjes. “Zij gaan zich meer verzetten tegen hard werken voor school, omdat ze dat zien als iets vrouwelijks. Zowel jongens als meisjes moeten de afweging maken tussen populair zijn en hard werken. Maar meisjes slagen er veel beter in om die combinatie te maken. Ze kunnen het zich ook meer permitteren om goede prestaties te halen op school en tegelijkertijd goed in de groep te liggen.”

Om die trend te keren en ook meer jongens te laten doorstromen naar het hoger onderwijs, “moet er zeker iets gedaan worden aan die hardnekkige genderstereotypen”, zegt Van Houtte. “Er moet gewerkt worden aan die genderrollen, zodat het voor jongens duidelijk is dat zij ook hard ‘mogen’ werken voor school. Daarnaast moet men er in de onderwijsaanpak ook voor zorgen dat jongens meer gestimuleerd worden.”