Noodlanding voor Pauwels en Vermote na ploegstage: renners komen met schrik vrij
WielrennenValpartijen, schaafwonden en breuken: de gemiddelde coureur is wel wat gewend. Maar een noodlanding? Dat was toch even schrikken voor Julien Vermote (28) en Serge Pauwels (34).
De twee renners van Dimension Data keerden maandag terug van een ploegstage in Zuid-Afrika. Hun KLM-vlucht vanuit Kaapstad naar Amsterdam werd voortijdig afgebroken: het vliegtuig moest een noodlanding maken in Nice. “Het was rond 9 uur”, zegt Pauwels. “Ik had vrij goed geslapen en het ontbijt werd opgediend. Plots merkte ik dat we heel snel gingen dalen. Even later meldde de piloot dat er een rookdetector was afgegaan in het bagageruim en dat we een noodlanding zouden maken.”
Brand aan boord van een vliegtuig is bijzonder gevaarlijk. Vermote heeft een vriend die piloot is bij Emirates en die vertelde hem dat er niet getreuzeld wordt als zo’n alarm afgaat. “Een brand in een vliegtuig is heel moeilijk onder controle te brengen, legde hij me uit. Het vuur kan zich heel snel verspreiden. In principe moet je binnen de zeventien minuten aan de grond staan of het is te laat. Ik kan dus alleen maar blij zijn dat de bemanning zo snel gereageerd heeft.”
Het vliegtuig zakte 1.500 meter per minuut — “Dat is de de Mont Ventoux afdalen in één minuut”, rekent Vermote uit. Ondertussen werd de brandblusinstallatie in het vrachtruim geactiveerd en werd het compartiment zuurstofarm gezogen. Achteraf bleek het loos alarm, maar dat wisten Pauwels en co. op dat moment natuurlijk nog niet. “Het was toch schrikken. Je hebt zoiets nog niet meegemaakt en er is veel onzekerheid. De piloot klonk kalm, maar ik zat vlak bij de nooduitgang en ik had de indruk dat de stewardess recht tegenover me gebedjes aan het prevelen was. Dan word je toch wat ongerust.”
Pauwels zag ook tassen en lepels van het ontbijt op de grond vallen door het snelle dalen. Hij omschrijft de situatie als “het begin van wat paniek zou kunnen worden”. Vermote zat iets verderop in het vliegtuig en had een minder goed overzicht. “Ik zag wel dat de stewardessen alle eten rechtstreeks in de vuilbak gooiden. Ze gingen heel snel te werk. Daardoor besefte ik dat het niet om te lachen was. Maar al bij al was ik vrij kalm. Ik was content om op de grond te staan, maar het is niet dat ik de schrik van mijn leven heb gepakt.”
Drieënhalf uur na de noodlanding in Nice gingen de twee ploegmaats opnieuw aan boord van hetzelfde vliegtuig richting Amsterdam. “Daar hadden we wel vertrouwen in”, zeggen ze allebei. “Je weet dat zo’n maatschappij nooit risico’s gaat nemen en een vliegtuig alleen laat vertrekken als het honderd procent veilig is.”
Het enige ongemak was dat hun bagage in Nice moest achterblijven. Normaal gezien wordt die morgen bij hen aan huis terug afgeleverd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
5
Tijdens goeie revalidatie kan de blik al vooruit: Remco Evenepoel behoudt aanloop richting Tour de France
-
PREMIUM24
Na drie minuten fietsen op rollen moest zélfs hij plooien: achtergrond bij Giro-njet van Wout van Aert
Hij was op de duur nog de enige die er bleef in geloven, maar na een mislukte fietstest op de rollen moest zelfs Wout van Aert het hoofd buigen. Geen Giro. Pijnlijk. Of Van Aert nu wel de Tour zal rijden, zal bijzonder goeie argumentatie vergen van zijn ploeg. Want Van Aert is niet alleen onverzettelijk òp de fiets... -
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
Voor een optimaal rendement van je zonnepanelen, is een regelmatige onderhoudsbeurt geen overbodige luxe. Maar hoe vaak moet je je zonnepanelen reinigen? Welke producten gebruik je daarvoor? En kan je dit zelf doen? Deze tips van bouwsite Livios helpen je op weg. -
-
Spaargids.be
Meer spaarrente strikken? Met deze tips loop je je getrouwheidspremie niet mis
-
Stem hier voor HLN-podcast Wuyts & Vlaeminck als beste sportpodcast van het jaar
Goed nieuws! De wielerpodcast Wuyts & Vlaeminck is genomineerd voor een Belgian Podcast Award in de categorie sport. -
11
Remco Evenepoel spreekt voor het eerst sinds zware crash: “Volgende week beginnen we aan de voorbereiding op de Tour”
Veel slapen, minigolf, voetbal en koers kijken en ijsjes eten: zo zagen de dagen eruit voor Remco Evenepoel (24), nadat hij op 4 april viel in de Ronde van het Baskenland viel en zijn sleutelbeen brak. Voor die val — “een stuurfout” — geeft Evenepoel vooral zichzelf de schuld. Volgende week hervat hij de trainingen, met als grote doel een podium op de Spelen. -
26
Na eerste fietstocht nu ook krachttraining: Wout van Aert blijft stappen zetten in zijn revalidatie
-
PREMIUM4
Lotte Kopecky snijdt haar laatste doelen aan in een succesvolle klassieke lente: “Daarna mag de druk even van de ketel”
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
4
Kopecky en co uur aan kant na ongeval met politieagent in Amstel Gold Race voor vrouwen, maar honden zorgen voor goed gezelschap
De Amstel Gold Race voor de vrouwen is maar liefst een uur lang geneutraliseerd geweest na een ongeval verderop het parcours. Een politieagent raakte gewond door een aanrijding met een auto. De vrouwen konden na het oponthoud hun wedstrijd verderzetten op een weliswaar stevig ingekort parcours. -
Van onderkoeld afstappen tot ijsjes als dessert: waarom niet elke renner evenveel last had van de koude in de Waalse Pijl
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer