"Koffie verkeerd met een aambeien­taartje" en andere hilarische anekdotes uit de horeca

© ss

Wie zijn hele leven in de horeca werkt, kan doorgaans een aantal sappige verhalen vertellen over vreemde gasten en dingen die verkeerd lopen achter de schermen. Culinair journalist Mario De Wilde bundelde een aantal verhalen in zijn boek '‘Gevraagd: hulp voor frituur. Om in te springen - Hilarische anekdotesuit de wereld van de horeca', dat vandaag wordt voorgesteld. Wij mochten een voorproefje geven.

tib

Anekdotes van bekende chefs

Filip Claeys, De Jonkman in Brugge

“Ik moest voor een banket van 40 personen duiven voorgaren in de oven. We hadden toen niet de technieken van nu, hadden enkel een gasoven onder de Molteni. De duifjes zaten in de oven en de chef had al twee keer gezegd dat ik een wekkertje moest zetten. Ik, jonge gast, vond dat niet nodig en… ik was ze natuurlijk vergeten! Toen kreeg ik ‘de volle lepel’ van de chef. Hij kookte vanbinnen (lacht), was ‘bien cuit’. Het was de enige keer dat ik onder mijn voeten kreeg. De dag nadien had ik een wekker mee en ik heb die van dan af steeds gebruikt.”

Stéphanie en Peter van Blackbird in Brugge

Bij ons is elke klant verplicht om een con­sumptie te nemen. Hiermee bedoel ik: vier personen, vier stoelen in gebruik nemen betekent minimum vier consumpties bestellen. Ooit hadden we een tafel van vier die maar drie koffie’s bestelde. Ik informeerde hen over de regel vier stoelen = vier consumpties, waarop de vierde niet betalende/niet drinkende klant heel ar­rogant zei: ‘Oké, dan sta ik wel recht’.

Ivan Pintens, Suikerrock Tienen

Heel wat artiesten hebben een verlanglijstje voor ze naar festivals afzakken. En daar kunnen soms heel opmerkelijke verzoeken bijzitten. Chef Ivan Pintens laat eens op zijn boodschappenlijstje kijken voor Suikerrock in Tienen. De meest opmerkelijke was ‘Rauwe koemelk in een schaal vol blauwe M&M’s’. Een Britse groep bestelde een grote sushiboot met extra kaviaar, om er ver­volgens niet van te eten omdat ze toch geen trek hadden. Hoezo, de showbiz verwaand?

Sergio Herman, The Jane in Antwerpen en Pure C in Cadzand

“Sommigen denken dat ik alle dagen kaviaar eet. Welnu, mijn keu­kenkastjes liggen vol zure beertjes en ik heb standaard Magnums in huis. Het zijn mijn ultieme guilty pleasures. Zeker op een day-off.

Soms loopt het al eens mis in de toiletten

- “Wij werden door een aantal gasten verwittigd dat een stel een flink stukje aan het vrijen was in onze toiletten, beneden. Ik wachtte een tijdje aan de trap en toen de deur van het toilet openging, kwam een dametje van minstens 85 jaar oud helemaal alleen en nietsvermoedend uit het toilet.”

-”Een jaar of twee geleden was een groep tachtigers op bezoek in mijn restaurant om te lunchen. Bij het dessert bleef een vrij ro­buuste dame nogal lang achter in de toiletten. Even later kwam iemand me voorzichtig vragen of ik mevrouw misschien even zou kunnen helpen. Bleek dat ze van het toilet was geschoven en met de brede billen vastgeklemd zat tussen de muren. Kan je het je al voorstellen?

Goed personeel is niet makkelijk te vinden

- “Enkele jaren geleden was er een 18-jarige studente die al een hele middag achter de toog stond en bijgevolg best wel wat drin­ken had doorgegeven toen plots de volgende bestelling binnen kwam: een glaasje rosé. De jongedame kende dit hoegenaamd niet en dacht bijgevolg dat het recept een beetje rode wijn en een beetje witte wijn mengen was. Na drie van dit soort bestellingen en enkele klachten van vaste stamgasten hebben we het meisje erop gewezen dat ze helemaal fout zat. Ze kreeg voorwaar een kleurtje van de echte rosé...”

-Een kandidaat-kok benadrukte in zijn cv dat zijn beschikbaarheid van vrijdagochtend tot zondagavond strikt beperkt was omdat hij dan ‘doorgaans met zijn moaten op de voetbal en achteraf op café zit’.

– Een spontane sollicitatie via mail: ‘Ik wil graag bij jullie komen werken want mijne man zegt dat we dan voor niets moeten ko­men eten bij jullie.’

Oeps, spelfoutje op de kaart

­-Koffie verkeerd met aambeien­taartje.

­-Cocporn meebrengen is ten strengste verboden in onze feestzaal.

-Kindergevechten vindt u volop op ons terras, maar als het moet ook binnen.

-Ons getalenteerd neukenteam luistert ook naar uw glutenvrije wensen.

En de gekste vragen van klanten

– -"Kan de champignonsaus ook zonder champignons? Ik ben na­melijk allergisch aan paddenstoelen."

- "Aan hotelreceptie: ‘waar vind ik de minibar en tot welk uur is die open?"

– "Geef mij maar een tonijnsteak, want ik lust geen vis."

­

'‘Gevraagd: hulp voor frituur. Om in te springen - Hilarische anekdotes uit de wereld van de horeca' is uitgegeven bij uitgeverij Zorro en kost 19.90 euro.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer