Deze verkeersapp brak gisteren alle records door monsterfiles, maar dat heeft ook negatieve gevolgen

Samen in de file, ja gezellig? Niets daarvan, de Vlaamse automobilist staat niet graag stil en doet alles om in ­beweging te blijven. Zelfs langs veldwegen en door woonwijken rijden. Liefst 39 procent van de Vlaamse bestuurders zegt sluipwegen geregeld te gebruiken, maar ook die slibben nu dicht. Ironisch genoeg door apps als Waze, die ons willen helpen om de files te omzeilen. Opvallend: de app kende door de ongeziene verkeersdrukte een topdag.

Wim jacobs

De ochtendspits van gisteren heeft met 445 kilometer file op de Belgische snelwegen voorlopig het record voor 2017 te pakken. De boosdoener bleek de combinatie van regen, óp een dinsdag, ín november. “Bij regen gaan minder pendelaars met de motor of de fiets naar het werk en zijn er meer ongevallen, dinsdagen zijn sowieso de drukste weekdagen en november de drukste maand. Zo dicht bij de feestdagen nemen nog weinig mensen verlof”, zegt Stef Willems van Vias Institute.

Maar ook op de secundaire wegen was er gisteren geen doorkomen aan. Zelfs niet met file omzeilende app of gps. “Een programma als Waze is in België handig door ons dichte wegennetwerk. Je kan altijd kiezen: de ­autosnelweg of de binnenbaan”, verklaart verkeersexpert Willy Miermans. “Maar zulke apps worden zelfvernietigend. Waze zoekt snellere routes op basis van de input van wazers. Het probleem is dat het dat op drukke momenten niet meer voor een handvol weggebruikers doet, maar wel voor de grote massa. In Brussel alleen al zouden er 250.000 wazers zijn, de vlotte routes worden naar te veel weggebruikers gestuurd en raken ook verzadigd. We krijgen de illusie dat we rijden, maar winnen nog weinig tijd.”

Blokkades en camera’s

En dat is niet alleen frustrerend voor de automobilisten, maar ook voor wie aan een sluipweg woont. “Het is hallucinant hoeveel verkeer hier, in een straat met een schooltje, de laatste jaren bij is gekomen. Iedereen lijkt gehaast en dat leidt tot gevaarlijke situaties”, zegt Gina De Neef uit de ooit rustige Ternatstraat in Affligem. Antwerpse en Brusselse gemeenten trekken aan de alarmbel. “Zwijndrecht wordt al jaren geteisterd door sluipverkeer, met de apps is het probleem nog groter geworden”, zegt burgemeester André Van de Vyver (Groen). “We zijn de laatste op- en afrit van de E17 voor de Kennedytunnel, duizenden wagens rijden elke dag door onze gemeente om sneller in Antwerpen te geraken. We hebben maatregelen genomen, maar ze blijven oplossingen vinden.” In Meise, bij Brussel, doken pendelaars zelfs op in veldwegen. “We hebben er blokkades moeten zetten”, zegt schepen van Mobiliteit Jonathan De Valck (N-VA).

Een oplossing voor het fenomeen is er nog niet. De stad Leuven plaatste aan de wijk Spaanse Kroon alvast camera’s met nummerplaatherkenning. “Automobilisten op de Tiensesteenweg gebruikten de wijk om een minuutje te winnen. Het probleem is daar nu van de baan, maar lijkt zich te verplaatsen”, zegt schepen Dirk Robbeets (SP.A).

De Vlaamse overheid wil eerst de Brusselse rand aanpakken door het sluipverkeer in de negentien randgemeenten rondom de ring in kaart te brengen met behulp van Floating Car Data. Dat zijn historische en anonieme gegevens uit gps-toestellen, smartphones en fleetsystemen. “Zo kan men nagaan hoeveel auto’s waar en wanneer gereden hebben en kunnen analyses rond sluipverkeer, reistijden en bezettingsgraden van wegen in beeld gebracht worden. Op termijn moet dat oplossingen bieden voor een vlotter en veiliger verkeer”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Het verkeer richting Antwerpen is daarna aan de beurt.