Hulpgoederen worden uit schepen gehaald die toekomen aan de Amerikaanse pier in Gaza.
Foto: Amerikaans Leger

Drijvende Amerikaanse pier in Gaza is klaar: eerste vrachtwagens met hulpgoederen zijn aangekomen

De tijdelijke drijvende pier voor de kust van Gaza is afgewerkt, waardoor de eerste vrachtwagens met hulpgoederen het gebied konden binnenrijden. Dat meldt de Amerikaanse krijgsmacht. De pier moet als alternatief dienen om humanitaire hulpmiddelen Gaza binnen te krijgen, omdat het vervoer langs de weg grotendeels weggevallen is. 

De Verenigde Staten kondigden begin maart aan dat ze een tijdelijke drijvende pier zouden bouwen voor de kust van Gaza. Die moet dienen om hulpgoederen vanuit Cyprus tot in het belegerde gebied te krijgen, omdat de toegang tot de conflictzone langs de weg bemoeilijkt wordt. Eerder deze week werd het afgewerkt.

"Vanochtend om 9 uur plaatselijke tijd zijn de eerste vrachtwagens met humanitaire hulp aan wal gegaan", laat het Amerikaanse militaire commando voor het Midden-Oosten (U.S. CentCom) weten via X. "Die haven dient alleen voor humanitaire doeleinden. Het zal enkel hulpgoederen verwerken die gedoneerd zijn door andere landen en hulporganisaties", voegt CentCom toe.

Satellietbeeld van de drijvende pier in Gaza.
Foto: AP

Een logistieke klus

De hulpgoederen worden vanuit Cyprus over zee naar een drijvend platform van het Amerikaanse leger vervoerd. Daar worden ze overgeladen in vrachtwagens die vervolgens via boten naar de drijvende pier worden gebracht.

Eenmaal aan wal worden de hulpgoederen afgezet aan een Israëlische havenfaciliteit, waar ze gecontroleerd worden. Daarna verdelen hulporganisaties, waaronder het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties, de hulpgoederen in Gaza. Het Amerikaans leger zet dus geen voet aan wal in de Gazastrook.

Bij de opstart wordt verwacht dat er 90 vrachtwagens per dag via de pier in Gaza zullen geraken. Op termijn zou dat moeten oplopen tot 150 vrachtwagens per dag. 

Tekort aan hulpmiddelen

De internationale gemeenschap en ngo's benadrukten eerder dat de tijdelijke drijvende pier en airdrops van hulpgoederen via parachutes de levering van goederen via de weg niet kan vervangen. Voor de oorlog 7 maanden geleden begon, geraakten gemiddeld 500 vrachtwagens per dag het gebied binnen. 

Humanitaire hulpmiddelen geraken nauwelijks nog via de weg Gaza binnen. Bijna twee weken geleden nam Israël de controle in handen aan de Palestijnse kant van de grensovergang in Rafah, de enige tussen Gaza en Egypte. Daarmee is een belangrijke route om hulpgoederen het belegerd gebied binnen te krijgen, grotendeels afgesloten.

Israël zegt wel dat het langs de grensovergangen Kerem Shalom en Erez gisteren 365 vrachtwagens met hulpmiddelen heeft laten binnenrijden. Het zegt ook dat het nieuwe routes heeft geopend vanuit de bezette Westelijke Jordaanoever. 

Niet iedereen is daar voorstander van. Vannacht nog is op de Westelijke Jordaanoever een truck aangevallen door Israëlische kolonisten, die tegen de hulpverlening aan de Palestijnse bevolking van Gaza zijn. Eerder deze week gebeurde dat ook al.

De Verenigde Staten begonnen eind april al aan de bouw van de drijvende pier. Dat was enkele weken nadat 7 medewerkers van World Central Kitchen gedood waren door een gerichte Israëlische aanval in Gaza. World Central Kitchen had begin maart ook een kleine aanlegsteiger gemaakt voor de kust van Gaza.

Schip geladen met hulpgoederen voor Gaza.
Foto: Amerikaans Leger

Meest gelezen