Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Glyfosaat is tegenwoordig verboden: hoe maak je komaf met onkruid in je tuin?
-
Spaargids.be
Tot 240 euro terugvorderen via de belastingen? Vergeet dan deze info niet in te vullen op je aangifte
Heb je vorig jaar dividenden van aandelen ontvangen en werd daarop roerende voorheffing ingehouden? Dan kan je die voorheffing tot 240 euro terugvorderen via je belastingaangifte. Spaargids.be geeft advies. -
Spaargids.be
Ga jij voor een extra bonus van ruim 11.000 euro? Zo interessant is het om je pensioen (niet) uit te stellen
Ook na je zestigste mag je aan de slag blijven. Tenminste, als je werkgever dat wil. Maar is het financieel interessant om je pensioen uit te stellen? Of neem je je pensionering toch maar best zo snel mogelijk aan? Spaargids.be schetst het financiële plaatje. -
-
HLN Shop
Ook aan het snotteren en niezen? Zo helpt een luchtreiniger je door het hooikoortsseizoen
-
PREMIUM
Kok Bert werkt 50 uur per week in een knelpuntberoep en verdient minder dan gemiddeld: “Deze voordelen zou hij toch moeten krijgen”
Hoe weet je of je genoeg verdient? Professor economie aan de UGent en HLN-werkexpert Stijn Baert analyseert elke week het loon van een HLN-lezer. Deze week bekijkt hij het loonpakket van Bert*, een kok in een grootkeuken die netto 2.367 euro verdient. Dat is maar magertjes, vindt onze econoom. “Bert verdient te weinig, zeker in een knelpuntberoep. Extralegale voordelen krijgt hij ook amper.” -
PREMIUM139
Hoe een kleine elektrozaak uit de Kempen meer dan 1.500 gedupeerden maakt: “Die 328 euro voor mijn dampkap ga ik nooit meer terugzien”
Op het eerste gezicht is elektrozaak Lommelen een betrouwbare familiezaak, maar niets is wat het lijkt. In heel het land en daarbuiten hebben zich al meer dan 1.500 gedupeerden gemeld die hun dampkap, microgolf of koelkast bestelden en betaalden, maar nooit kregen. Ook een terugbetaling bleek onmogelijk. Het Antwerpse parket start nu zelfs een onderzoek. “Ik begrijp niet hoe zo’n bedrijf na een tsunami aan klachten kan blijven doorgaan”, zegt gedupeerde Lea Smeuninx (57) aan HLN-consumentenexperte Safia Yachou. -
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
PREMIUM
Is je oude postzegelverzameling nog veel geld waard? “Deze Belgische zegel kost 100.000 euro en er zijn er nog 3 vermist”
-
Mijnenergie
Vanaf 2025 dé norm in Vlaanderen: waarom zit de verkoop van warmtepompen toch in het slop?
Om de klimaatdoelstellingen te behalen, zijn warmtepompen cruciaal. Maar nadat de verkoop ervan in 2023 eerst nog fors steeg, zat die sinds november in het slop. Hoe komt dat? En wat nu? Mijnenergie.be bekijkt de probleempunten, maar ook het potentieel van de warmtepomp. -
PREMIUM
Damiaan ging op zijn 56ste al met pensioen: “Financieel had ik het gemakkelijker gehad als ik tot mijn 60ste was blijven werken”
Belgen gaan steeds vroeger met pensioen. Liefst 41,6 procent van de werknemers trok vorig jaar een streep onder hun carrière voor de wettelijke pensioenleeftijd van 65 jaar, zo blijkt uit cijfers van hr-expert Acerta. Damiaan Peeters (66) nam tien jaar geleden al afscheid van zijn job in de luchtvaartsector. Hoeveel pensioen houdt hij over aan zijn loopbaan? Wat is het verschil met zijn laatste loon? En mist hij nu zijn werk? “Je leert al snel dat je ook met minder kan rondkomen.” -
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig