dinsdag 21 november 2017 - Houthalen-Helchteren
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Zowel in het dossier over Mijnpark (links) als het NAC (rechts) werd volgens Audit Vlaanderen de wet op overheidsopdrachten niet gerespecteerd. Raymond Lemmens

Gemeentebestuur fors op de vingers getikt in rapport Audit Vlaanderen

Houthalen-Helchteren respecteerde wet op overheidsopdrachten niet

Houthalen-HelchterenDe gemeente Houthalen-Helchteren maakt in het rapport dat Audit Vlaanderen over haar maakte geen goede beurt. Het lokale bestuur wordt flink op de vingers omdat het de regelgeving rond openbare aanbestedingen in meerdere grote bouwdossiers niet volgde of omzeilde. De auditeurs wijzen ook op “een schijn van partijdigheid” en benadrukken de noodzaak om het gemeentebestuur te sensibiliseren over deontologie. Opvallend is de getuigenis van een ambtenaar die zegt dat hij door burgemeester Alain Yzermans (sp.a) onder druk is gezet om een bepaald dossier goed te keuren, tegen de regels in. Audit Vlaanderen maakte het rapport op nadat de oppositie in januari van dit jaar vragen stelde over een factuur van 19.000 euro.

De hoofdconclusie in het rapport van de forensische audit is dat de wet op overheidsopdrachten in Houthalen-Helchteren niet gerespecteerd werd in verschillende grote dossiers, zoals het Nieuw Administratief Centrum (NAC), Mijnpark en het John Cuppens-plein. Nochtans heeft de gemeente een Cel Overheidsopdrachten, met als taak de administratie en facturatie van overheidsopdrachten op te volgen. Voor de grote bouwdossiers van het NAC en Mijnpark werd echter minimaal gebruik gemaakt van de dienstverlening van deze cel. Het rapport stelt dat in beide dossiers documenten gebrekkig ondertekend zijn, of zelfs volledig ontbreken.

1,9 miljoen euro

Het doel van het NAC was om verschillende lokale overheidsdiensten – gemeente, politie, bibliotheek en OCMW – onder één dak te krijgen. Het rapport wijdt een volledig hoofdstuk aan Creando, het consultbedrijf dat in het NAC gehuisvest is en in 2010 werd aangesteld om een nieuwe organisatiestructuur voor het pas opgetrokken gebouw uit te werken.

Op 28 juni 2010 plaatste het college van burgemeester en schepenen hiervoor een eerste bestelling van 285.173 euro. Iets wat logischerwijze een tijdelijke, begeleidende taak zou zijn, werd vervolgens tussen 2011 en 2015 jaar na jaar verlengd. Het autonoom gemeentebedrijf (AGB) Masterplan baseerde zich daarvoor telkens op een uitzonderingsregel in de wet op overheidsopdrachten: het beweerde dat alleen Creando deze opdracht kon uitvoeren vanwege de technische specificiteit ervan. Een verklaring die de gemeente echter niet kan aantonen met argumenten, en dus schrijven de auditeurs dat “de fundamentele principes van mededinging niet gerespecteerd werden, wat een ernstige schending is van de wetgeving op overheidsopdrachten”.

Bovendien mag wettelijk gezien het bedrag van de verlengde opdracht ook niet hoger zijn dan 50 procent van het oorspronkelijke bedrag. De uitgaven aan Creando van 2010 tot 2015 bedroegen in totaal 1.859.007 euro “waardoor het maximale plafond ruimschoots overschreden werd”. Ook op dit vlak oordeelt het rapport dat de wet op overheidsopdrachten niet gerespecteerd werd.

Geschuifel met Mijnpark

Het andere grote bouwproject in Houthalen-Helchteren, de publiek-private samenwerking (PPS) Mijnpark, werd ook onder de loep genomen. Mijnpark moet een nieuwe wijk worden met 270 woonentiteiten – van appartementen tot vrijstaande huizen – en tien KMO-panden.

Na een eerste selectiefase werd de enige inschrijver, de THV Kumpen-Cordeel-Houben, uitgenodigd voor het indienen van een eerste offerte op basis van een bestek, opgemaakt op 22 november 2011. Dat bestek vereiste dat de inschrijver een score van minimum 70 procent moest halen op de afzonderlijke gunningscriteria. De THV diende een eerste offerte in op 27 april 2012. De offerte werd echter nooit afgetoetst aan die gunningscriteria waardoor het AGB Masterplan ook hier de wet niet respecteerde. De onderhandelingen met de THV werden dus onrechtmatig aangevat en het verdere verloop van de procedure – inclusief de gunning van de opdracht – was bijgevolg onrechtmatig. De opdracht had volgens Audit Vlaanderen moeten worden stopgezet. En het AGB Masterplan had een nieuwe opdracht moeten uitschrijven.

In hetzelfde dossier bleef het AGB ook in gebreke wat betreft de beoordeling van de medewerkers van een advocatenbureau die het project moesten begeleiden. Dat bureau gaf juridisch advies over de omschakeling van een participatieve naar een contractuele PPS. Concreet: aanvankelijk ging de gemeente mee Mijnpark ontwikkelen, uiteindelijk zou het helemaal in handen komen van de privéontwikkelaars. Een nieuw bestek werd daarvoor opgemaakt, maar de omschakeling van participatieve naar contractuele PPS werd niet gemotiveerd. Volgens de auditeurs was het aangewezen om de opdracht opnieuw te publiceren. Opnieuw werd de wetgeving op overheidsopdrachten niet gerespecteerd.

Zelfde kritiek geldt voor de plannen voor het verzonken John Cuppensplein van het Brusselse architectenbureau MOPurbandesign. Ook hier is er onvoldoende motivering om dit bureau aan te stellen en werden zowel de gunning als het juryverslag geantidateerd. De vraag waarom de gemeente – die zich voor de meeste dossiers toch laat bijstaan door juridische experten – achteraf data van belangrijke documenten aanpast, is niet duidelijk.

Politieke inmenging

Audit Vlaanderen onderzocht ook of er politieke inmenging was in een privébouwdossier. Een stedenbouwkundige ambtenaar weigerde een vergunning te ondertekenen omdat die niet voldeed aan de regelgeving. De lokale bouwheer moest een ondergrondse parking voorzien als hij appartementen wilde bouwen, maar die zag dat niet zitten. De ambtenaar getuigt in het rapport dat hij politieke druk voelde van burgemeester Alain Yzermans om het dossier toch goed te keuren, omdat de bouwheer in kwestie al veel had betekend voor de gemeente bij de bouw van het NAC. De burgemeester legde over dit dossier tegenstrijdige verklaringen af, zodat politieke inmenging volgens Audit Vlaanderen “niet bewezen kon worden”. De ambtenaar werd uiteindelijk overruled door zijn leidinggevende die de vergunning wel ondertekende. Opmerkelijk: de Raad voor Vergunningsbetwistingen heeft deze vergunning op 26 mei 2017 geschorst op basis van dezelfde grond waarop de ambtenaar weigerde ze te ondertekenen.

Grijze zone

Tot slot duiken in heel het onderzoek van Audit Vlaanderen namen op van drie personen – lokale aannemers – die op verschillende manieren betrokken waren bij bijna alle onderzochte dossiers. Het rapport stelt vast dat deze personen vanuit verschillende rollen invloed uitoefenen op het lokale bestuur, maar het is niet duidelijk of zij optreden als privépersoon of een publieke rol vervullen. De drie personen uit de bouwsector zetelen immers ook in de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening (GECORO). De auditeurs schrijven dat vandaag in Houthalen-Helchteren een grijze zone is ontstaan die “een schijn van partijdigheid” heeft en dat daarom de noodzaak hoog is om de gemeente te sensibiliseren rond deontologische gevoeligheden.

Burgemeester Alain Yzermans (sp.a)

“Drie foutjes gevonden in 60.000 facturen”

HOUTHALEN-HELCHTERENIn een gesprek met onze redactie geeft burgemeester Alain Yzermans (sp.a) toe dat er onzorgvuldigheden zijn gebeurd tegen de wet op overheidsopdrachten. “Maar er gebeuren hier geen onregelmatigheden. Daardoor voel ik me toch gesterkt door deze audit.”

Yzermans, bijgestaan door advocaat Cies Gysen, lichtte gisteren zowel het schepencollege als de gemeenteraad in over het rapport, dat hij “realistisch” noemt. “Dit rapport bewijst dat de beeldvorming die door sommige mensen over deze gemeente wordt verspreid niet correct is. Er gebeuren hier geen onregelmatigheden. In een aantal grote dossiers zijn we wel creatief voluntaristisch te werk moeten gaan om ze tot een goed einde te brengen. Een grootschalig project als het NAC, waarbij politie, OCMW, bibliotheek en alle administratieve diensten in één gebouw zitten, was nog nooit gerealiseerd in Vlaanderen. We hebben bij grote projecten telkens juridische specialisten ingezet om zeker geen fouten te maken. Ons budget voor juridisch advies is de laatste jaren aanzienlijk gestegen.”

Stookoliefactuur

Yzermans zegt de aanbevelingen van Audit Vlaanderen met open vizier te bekijken. “We hebben de laatste maanden al heel hard gewerkt om ons beleid beter op het spoor te zetten.” Zo zou de gemeente zelf al een aantal audits door externe bedrijven hebben laten uitvoeren om de organisatie en de facturenstroom door te lichten. De vzw Audio deed een interne controle van de gemeente, Pod MI en Tri-finance maakten een doorlichting van het OCMW. “Er zijn in totaal ook ongeveer 60.000 facturen nagekeken en daarin hebben we welgeteld drie verwaarloosbare fouten gezien. Eentje ging over een dubbele stookoliefactuur die intussen al is terugbetaald. De gemeente heeft het initiatief genomen om ambtenaren rond de wet op de overheidsopdrachten bij te scholen, en beschikt nu over een digitaal loket voor de aanmelding van overheidsopdrachten.”

Advocaat Gysen beweert dat de regelgeving voor kleine besturen niet simpel is. “In de afgelopen jaren zijn de regels drie keer veranderd. Licht elke gemeente op deze manier door en je zal overal fouten vinden tegen de wet op de overheidsopdrachten. Het zijn vaak complexe dossiers die vragen om een permanente bijsturing. Als er sprake was van strafrechtelijke daden, dan zat de zaak nu wel bij het parket.”

EHBO-cursus

De regels bij een forensische audit van Audit Vlaanderen zijn zeer streng, om te vermijden dat persoonlijke details naar de buitenwereld lekken. Zowel advocaat Gysen als burgemeester Yzermans betreuren het gebrek aan transparantie. “Nu hangt er voortdurend een waas rond dit dossier. Ik ga in elk geval proberen om minstens een aantal conclusies openbaar te laten maken”, zegt Yzermans. Volgens de burgemeester heeft de doorlichting wel als gevolg gehad dat het ambtenarenapparaat in Houthalen-Helchteren in een constante staat van paraatheid verkeert. “Bij elk dossier vragen we ons af wat de juridische consequenties zouden kunnen zijn. We zouden wat dat betreft een EHBO-cursus voor andere gemeenten kunnen geven.”

(malu/rd)

Lees meer

Aangeboden door onze partners

Nieuwe Video's

Nog meer nieuws